Transport ziemi z nieprawidłowościami
24.10.2023
Trzy ciężarówki z ziemią wycofali tymczasowo z ruchu inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Każda z nich była przeładowana. Najcięższa wywrotka ważyła prawie 45 ton zamiast dopuszczalnych 34. Za duże tonaże oraz za duże naciski osi pojazdów na drogę to nie jedyne stwierdzone naruszenia.
W poniedziałek (23 października), w miejscowości Mostowo koło Koszalina, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli trzy wywrotki należące do tej samej firmy. Każda przewoziła ziemię. Funkcjonariusze podejrzewali, że pojazdy mogą być znacznie przeładowane i skierowali je na inspekcyjne wagi.
Wywrotki z ładunkiem ważyły odpowiednio: 44,8 t, 38,2 t i 35,7 t zamiast dopuszczalnych 34 t. „Rekordzista” był za ciężki o 10,8 t. Za duży tonaż spowodował również przekroczenia nacisków podwójnych osi napędowych pojazdów na drogę o: 8,8 t, 3,3 t i 3,1 t. Przeciążone pojazdy przyczyniają sie do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Oprócz tego poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu to dłuższa droga hamowania i ryzyko utraty stateczności pojazdu w trakcie wykonywania manewrów zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu. Przewożenie nadmiernej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencja na rynku transportowym.
W trakcie dalszych czynności kontrolnych, inspektorzy stwierdzili jeszcze dodatkowe naruszenia przepisów. Kierowca jednej z przeładowanych wywrotek nie miał ważnych uprawnień do kierowania pojazdem ciężarowym. W tej sytuacji inspektorzy wezwali na miejsce kontroli patrol Policji. Dalsze czynności w tej sprawie przejęli funkcjonariusze Policji. Inspektorzy zatrzymali też dowód rejestracyjny wywrotki z powodu złego stanu ogumienia. Opona na tylnej osi była już tak zużyta, że widoczny był jej kord.
Nieprawidłowe transporty ziemi wstrzymano do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Oznaczało to m.in. konieczność przeładowania nadmiaru przewożonej ziemi na inne pojazdy. Za naruszenia obowiązujących przepisów zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym wobec przewoźnika. Grożą mu wysokie kary pieniężne.