W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Udzielanie ulg w spłacie

  1. Ulgi w spłacie należności pieniężnych

Na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735) oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 305) Strona może ubiegać się o: umorzenie w całości, umorzenie w części, rozłożenie na raty oraz odroczenie terminu spłaty należności Skarbu Państwa, z tytułu grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych, kar porządkowych, kar pieniężnych nałożonych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz należności cywilnoprawnych.

Udzielanie ulg na wniosek zobowiązanego możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego. W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa administracyjna kara pieniężna.

Wniesienie wniosku o udzielenie ulgi w spłacie należności nie wstrzymuje wszczęcia lub prowadzenia wszczętego postępowania egzekucyjnego. Zgodnie z art. 56 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1427 z późn. zm.) postępowanie egzekucyjne zostanie zawieszone dopiero w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku strony i wydania decyzji o rozłożeniu na raty albo odroczeniu terminu płatności obowiązku wynikającego z nałożonej kary.

  1. Wymagane dokumenty

Mandaty, kary porządkowe, należności

  1. Umotywowany i podpisany wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności wraz z podpisanym pouczeniem (załącznik nr 1);
  2. Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej;
  3. Wypełnione i podpisane „Oświadczenie o majątku, dochodach i źródłach utrzymania składane jako załącznik do wniosku" (załącznik nr 3);
  4. Inne dokumenty mogące mieć  znaczenie w przedmiotowej sprawie, wyszczególnione w ww. oświadczeniu;
  5. Oryginał pełnomocnictwa/upoważnienia wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej od udzielenia pełnomocnictwa/upoważnienia w wysokości 17 zł (w przypadku gdy Strona nie składa wniosku osobiście);
  6. Opłata skarbowa nie ma zastosowania w przypadku należności cywilnoprawnych.

 

Organ jednocześnie wskazuje, iż w przypadku posiadania wielokrotności mandatów karnych można złożyć jeden wniosek do wszystkich należności.

 

Administracyjne kary pieniężne

  • Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej:
  1. Umotywowany i podpisany wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności wraz z podpisanym pouczeniem (załącznik nr 2);
  2. Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji administracyjnej;
  3. Wypełnione i podpisane „Oświadczenie o majątku, dochodach i źródłach utrzymania składane jako załącznik do wniosku" (załącznik nr 3);
  4. Inne dokumenty mogące mieć znaczenie w przedmiotowej sprawie, wyszczególnione w ww. oświadczeniu;
  5. Oryginał pełnomocnictwa/upoważnienia wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej od udzielenia pełnomocnictwa/upoważnienia w wysokości 17 zł (w przypadku gdy Strona nie składa wniosku osobiście).

 

  • Przedsiębiorcy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą:
  1. Dokumenty jak wskazane wyżej - jak dla osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą;
  2. W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis:
  1. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53 poz. 311 z późn, zm.) (załącznik nr 4);
  1. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121 poz. 810) (załącznik nr 7);
  1. Oświadczenie o otrzymaniu / nieotrzymaniu pomocy de minimis (załącznik nr  5) / pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (załącznik nr 6);
  1. Kserokopie dokumentacji obrazującej kondycję finansową wnioskodawcy, w tym: sprawozdanie finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, rachunek zysków i strat, PIT-y, rachunkową księgę przychodów i rozchodów itp.
  1. Wykaz należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.

 

Organ jednocześnie wskazuje, iż w przypadku posiadania wielokrotności zobowiązań z tytułu administracyjnych kar pieniężnych można złożyć jeden wniosek do wszystkich należności.

  1. Opłata skarbowa

Wraz z wnioskiem należy wnieść opłatę skarbową za dokonanie czynności urzędowej w wysokości 10 zł na konto:

 

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Centrum Obsługi Podatnika

ul. Obozowa 57

01-161 Warszawa

nr konta: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070

Oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku.

  1. Miejsce składania dokumentów

  • Osobiście:

Punkt Podawczy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego

Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa

  • Drogą pocztową:

Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Biuro Finansowe, Wydział Windykacji i Rozliczeń

Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa

  1. Komórka prowadząca postępowanie

Biuro Finansowe, Wydział Rozliczeń i Windykacji 

Kontakt telefoniczny:22 220 4672
22 220 4689
22 220 4792
22 220 4764
22 220 4782
22 220 4879

  1. Termin załatwienia sprawy

Nie później niż w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku do GITD, a w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

  1. Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje Stronie prawo wniesienia do Głównego Inspektora Transportu Drogowego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

 

Stronie przysługuje także prawo do wniesienia skargi na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego bez skorzystania z prawa do ponownego rozpatrzenia sprawy. Wówczas skargę należy wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, za pośrednictwem Głównego Inspektora Transportu Drogowego, w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji.

  1. Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735)

  1. na podstawie art. 189k § 1 kpa Organ administracji publicznej, który nałożył administracyjną karę pieniężną, na wniosek strony, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem publicznym lub ważnym interesem strony, może udzielić ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężnej przez:
  1. odroczenie terminu wykonania administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;
  2. odroczenie terminu wykonania zaległej administracyjnej kary pieniężnej lub rozłożenie jej na raty;
  3. umorzenie administracyjnej kary pieniężnej w całości lub w części;
  4. umorzenie odsetek za zwłokę w całości lub w części;

§ 2. W przypadku umorzenia zaległej administracyjnej kary pieniężnej umorzeniu podlegają także odsetki za zwłokę w całości lub takiej części, w jakiej została umorzona zaległa kara pieniężna;

 

  1. w myśl art. 189k § 3 kpa właściwy organ, na wniosek strony prowadzącej działalność gospodarczą, może udzielać § 1 ulg w wykonaniu administracyjnej kary pieniężne, które:
  1. nie stanowią pomocy publicznej;
  2. stanowią pomoc de minimis albo pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;

 

  1. stanowią pomoc publiczną:
  1. mająca na celu naprawienie szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi lub innymi zdarzeniami nadzwyczajnymi,
  2. mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarcze,
  3. zgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, której dopuszczalność została określona przez właściwe organy Unii Europejskiej, udzielaną na przeznaczenie inne niż wymienione w lit. a i b.

 

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305)

Na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 2 Ustawy o finansach publicznych należności, o których mowa w art. 60, właściwy organ może, na wniosek zobowiązanego:

umarzać w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego

 

lub interesem publicznym;

 

umarzać w części, odraczać terminy spłaty całości albo części należności lub rozkładać na raty płatność całości albo części należności- w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego.

 

  • Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 743)

Ponadto zgodnie z treścią art. 14a Kodeksu Postępowania Administracyjnego organy administracji publicznej umożliwiają stronom ocenę działania urzędów kierowanych przez te organy, w tym pracowników tych urzędów. Powyższy przepis został wprowadzony ustawą z dnia 6 marca 2018 r. (Dz.U. z 2021 r, poz. 735) i obowiązuje od 30 kwietnia 2018 r.

Materiały

Załącznik 1 - Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie mandaty, kary porządkowe, cywilne
Załącznik​_1​_-​_Wniosek​_o​_udzielenie​_ulgi​_w​_spłacie​_mandaty,​_kary​_porządkowe,​_cywilne.docx 0.02MB
Załącznik 2 - Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie należności - kara administracyjna
Załącznik​_2​_-​_Wniosek​_o​_udzielenie​_ulgi​_w​_spłacie​_należnosci​_-​_kara​_administracyjna.docx 0.02MB
Załącznik 3 - Oświadczenie majątkowe
Załącznik​_3​_-​_Oświadczenie​_majątkowe.pdf 0.09MB
Załącznik 4 - Formularz informacji pomoc de minimis
Załącznik​_4​_-​_Formularz​_informacji​_pomoc​_de​_minimis.pdf 0.61MB
Załącznik 5 - Oświadczenie o otrzymaniu pomocy de minimis
Załącznik​_5​_-​_Oświadczenie​_o​_otrzymaniu​_pomocy​_de​_minimis.pdf 0.18MB
Załącznik 6 - Oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie
Załącznik​_6​_-​_Oświadczenie​_o​_nieotrzymaniu​_pomocy​_de​_minimis​_w​_rolnictwie​_i​_rybołówstwie.doc 0.02MB
Załącznik 7 - Formularz informacji pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie
Załącznik​_7​_-​_Formularz​_informacji​_pomoc​_de​_minimis​_w​_rolnictwie​_i​_rybołówstwie.doc 0.03MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
13.10.2021 14:50 Adam Polej
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Adam Polej
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Udzielanie ulg w spłacie 5.0 12.12.2024 13:57 Wojciech Król
Udzielanie ulg w spłacie 4.0 14.02.2024 11:12 Wojciech Król
Udzielanie ulg w spłacie 3.0 11.01.2024 13:53 Wojciech Król
Udzielanie ulg w spłacie 2.0 17.12.2021 14:20 Adam Polej
Udzielanie ulg w spłacie 1.0 13.10.2021 14:50 Adam Polej

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}