W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wagowe nieprawidłowości

03.07.2024

Inspektorzy kujawsko-pomorskiej, warmińsko-mazurskiej, mazowieckiej i podkarpackiej Inspekcji Transportu Drogowego wyeliminowali z ruchu transporty, których masa całkowita była daleka od przepisowej. Dwie 40-tonowe ciężarówki przeładowano o ponad 20 ton, a o blisko 10 ton za ciężka była 34-tonowa wywrotka. Natomiast skontrolowane dostawczaki ponad dwukrotnie przekraczały dopuszczalną masę całkowitą. Nie bez konsekwencji zakończył się też transport ponad 100-tonowego zestawu z przekroczonym naciskiem osi. W jednym przypadku kontrola wykazała również 40 naruszeń z zakresu czasu pracy kierowcy.

Punkt kontrolnych kujawsko-pomorskich inspektorów

W poniedziałek rano bydgoscy inspektorzy zatrzymali ciągnik z dwiema złączonymi na sztywno naczepami. Zespół pojazdów w niedozwolonej konfiguracji przewoził dwa 20-stopowe kontenery morskie z ładunkami drobnicowymi. Inspekcyjne wagi wskazały, że masa całkowita zestawu wynosi blisko 64 tony, zamiast maksymalnie 40 ton. Przekroczone były też dopuszczalne naciski osi. Ponadto brakowało, wymaganego przy przejeździe pojazdu o masie przekraczającej 60 ton, pojazdu pilotującego. Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie wyjaśniające, a transport wstrzymano. 

Podobny zestaw skontrolowali iławscy inspektorzy w czwartek (27 czerwca), w MOP Lutek przy S7. Ciężarówka wraz z ładunkiem ważyła 64,2 tony – i także w tym przypadku poruszała się po drodze bez pojazdu pilotującego. Inspektorzy również zakazali kierowcy dalszej jazdy do czasu doprowadzenia ciężarówki do normatywności. Poważne naruszenia wykazała też analiza czasu pracy kierowcy. W ostatnich 28 dniach dopuścił się on 40 naruszeń – 6 razy przekroczył czas jazdy dziennej, 16 razy czas jazdy ciągłej, a 2 razy czas jazdy dwutygodniowej oraz 16 razy skrócił odpoczynek dzienny. Kierowca został ukarany mandatami karnymi i zobowiązany do odbioru wymaganego odpoczynku dziennego. Wobec przewoźnika zostaną wszczęte postępowania administracyjne, zagrożone karą finansową. Konsekwencje poniesie również osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie.

Natomiast w piątek (28 czerwca) rzeszowscy inspektorzy, prowadzący czynności kontrolne na S19, skontrolowali ciężarówkę, która wiozła glinę. Badanie masy całkowitej pojazdu i nacisków osi wykazało, że w tym przypadku dopuszczalna masa całkowita 34 ton była przekroczona o 9,8 tony. Nacisk podwójnej osi napędowej na drogę był większy od dopuszczalnego o blisko 9 ton. Na dodatek, kierowca nie okazał żadnego dokumentu dotyczącego przewożonego ładunku. Inspektorzy zakazali dalszej jazdy do czasu usunięcia nieprawidłowości. Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie administracyjne.

Znacznie za dużo towaru wiozły dostawczaki, zatrzymane przez garwolińskich inspektorów w poniedziałek (1 lipca) na S8, w pobliżu Wyszkowa. Pojazdy były załadowane artykułami spożywczymi. Zamiast maksymalnie dopuszczalnych 3,5 tony – jeden ważył 9,35 tony, a drugi 7,55 tony. Kierowców ukarano mandatem karnym i wydano zakaz dalszej jazdy do czasu przeładowania nadmiaru towarów na inne pojazdy. 

W nocy z niedzieli na poniedziałek na obwodnicy Bydgoszczy inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali zestaw – przewożący transformator – który ważył ponad 108 ton. Okazane przez kierowcę zezwolenie kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego okazało się niewystarczające, bo naciski osi ciągnika przekraczały dozwolone wartości. Poza tym, transport powyżej 80 ton wymaga zabezpieczenia przejazdu przy użyciu dwóch pojazdów pilotujących. W tym przypadku przewoźnik zadysponował tylko jeden taki pojazd – ponadto bez wymaganych elementów oznakowania i wyposażenia.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}