Ważenie pojazdów na krajowej „dziesiątce”
15.02.2022
Ciężarówka przewożąca konstrukcję i balasty dźwigu ważyła o blisko 9 ton ponad normę. Zespół pojazdów był także za szeroki i za długi. Z kolei samochód dostawczy z warzywami został przeładowany o niemal 4,5 t. Nienormatywne pojazdy skontrolowali i tymczasowo wycofali z ruchu inspektorzy z wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W sobotnie (12 lutego) przedpołudnie, na pilskim odcinku krajowej „dziesiątki”, patrol ITD zatrzymał do kontroli drogowej ciężarówkę należącą do rumuńskiego przedsiębiorcy. Zestaw przewoził konstrukcję i balasty dźwigu budowlanego. Ważył z ładunkiem blisko 49 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Był też za szeroki, za długi i nie został odpowiednio oznakowany jako pojazd nienormatywny. Kierowca okazał inspektorom zezwolenie kategorii IV na przejazd nienormatywnym zespołem pojazdów. Jednak nie mogło zostać uznane, ponieważ ładunek umieszczony na naczepie był podzielny, więc powinien być rozłożony na dwie ciężarówki. W tej sytuacji zestaw skierowano na wyznaczony parking strzeżony do momentu przeładowania nadmiaru elementów dźwigu na inny pojazd oraz wpłacenia kaucji na poczet kary pieniężnej. Za stwierdzone naruszenie wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne, a kierowcę ukarano 500-złotowym mandatem.
Z kolei w niedzielę (13 lutego), w tym samym miejscu, funkcjonariusze ITD zatrzymali do kontroli samochód dostawczy, którym przewożono warzywa. Również w tym przypadku ładunku było znacznie za dużo. Mała ciężarówka ważył blisko 8 t zamiast 3,5 t. Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem w wysokości 3 tys. zł. Mógł odjechać z miejsca kontroli drogowej dopiero po przeładowaniu nadwyżki warzyw na inny pojazd.