Week of Action – międzynarodowe kontrole drogowe
21.11.2024
Służby kontrolne z Grecji, Belgii, Holandii, Słowacji, Polski, Niemiec, Rumunii, Malty, Danii, Litwy, Czech, Austrii oraz Węgier uczestniczyły we wspólnych międzynarodowych kontrolach drogowych, których celem było ujednolicenie procedur kontrolnych, poprawa bezpieczeństwa transportu drogowego oraz zwalczanie nieuczciwych praktyk w branży transportowej.
W ramach inicjatywy Week of Action Listopad 2024, koordynowanej przez Europejski Urząd ds. Pracy (ELA), w kilku krajach Unii Europejskiej odbyły się wspólne działania służb kontrolujących transport drogowy. Kontrole, w których uczestniczyli także inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, koncentrowały się m.in. na weryfikowaniu przestrzegania norm czasu pracy i odpoczynku oraz warunków socjalnych kierowców. Obejmowały również weryfikację stanu technicznego pojazdów, mocowanie przewożonych ładunków i właściwe działanie urządzeń rejestrujących czas jazdy.
W Grecji skontrolowano 10 pojazdów. Stwierdzono 51 naruszeń, które najczęściej dotyczyły przekroczenia norm czasu jazdy i odpoczynku oraz nieprzestrzegania przepisów prawa pracy. Stwierdzono także manipulacje tachografem – użycie magnesu i jazdę bez karty kierowcy. W Belgii w rejonie portu w Zeebrugge skontrolowano 168 ciężarówek, ujawniając 121 naruszeń. Najczęstsze przypadki dotyczyły złamania zakazu odbywania 45-godzinnego odpoczynku w kabinie oraz braku wymaganych dokumentów, takich jak licencja przewozowa czy świadectwo kierowcy. W Holandii kontrole w rejonie lotniska Amsterdam-Schiphol objęły 22 zespoły pojazdów. Stwierdzono 6 naruszeń, w tym użycie cudzej karty kierowcy. Na Słowacji działania służb szczególnie były ukierunkowane na społeczne aspekty transportu drogowego. Skontrolowano 18 kierowców, stwierdzono 27 naruszeń. Większość dotyczyła przekroczenia maksymalnego czasu prowadzenia bez przerwy, braku odpoczynku dziennego oraz przekroczenia dziennego okresu prowadzenia pojazdu.
Międzynarodowe działania w ramach Week of Action umożliwiły wymianę doświadczeń między inspektorami oraz identyfikację najczęstszych naruszeń, takich jak manipulacje tachografami, brak odpoczynku czy nieprawidłowe delegowanie pracowników. Potwierdziły także konieczność rozwijania współpracy i prowadzenia podobnych kontroli, szczególnie w zakresie wydłużenia okresu weryfikacji dni pracy kierowców oraz rozbudowy systemów wspierających egzekwowanie przepisów, aby zwalczać nieuczciwe praktyki w branży transportowej.