Wspólne działania kontrolne ITD i TDT
16.05.2023
Ponad dwadzieścia pojazdów ciężarowych wyposażonych w urządzenia ciśnieniowe, skontrolowali wspólnie funkcjonariusze kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego oraz inspektorzy Transportowego Dozoru Technicznego. W jednym z pojazdów stwierdzili brak ważnej decyzji na eksploatację zbiornika ciśnieniowego. Ujawnili także przypadek manipulacji zapisami czasu pracy kierowcy ciężarówki.
W czwartek (11 maja), na głównych szlakach komunikacyjnych w okolicach Bydgoszczy, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego prowadzili działania wspólnie z przedstawicielami Transportowego Dozoru Technicznego. Skontrolowali w sumie 22 pojazdy ciężarowe z urządzeniami ciśnieniowymi, które podlegają obowiązkowemu dozorowi technicznemu TDT: pojazdy asenizacyjne (szambiarki), ciągniki siodłowe z podpiętymi naczepami-silosami do przewozu materiałów sypkich i naczepami-cysternami. Tylko w jednym pojeździe stwierdzili brak ważnej decyzji na eksploatację zbiornika ciśnieniowego. W związku z tym zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu. Zostanie też wszczęte postępowanie wyjaśniające. Oprócz tego, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego stwierdzili również trzy naruszenia z ustawy o transporcie drogowym. Dotyczyły one nieprawidłowości stanu technicznego pojazdu, braku wymaganego dokumentu do kontroli drogowej i manipulacji zapisami czasu pracy kierowcy. W trakcie jednej kontroli inspektorzy ITD ujawnili, że kierowca ciężarówki w bieżącym okresie rozliczeniowym rejestrował swoje aktywności na konto innej osoby. W tym celu posłużył się w tachografie kartą wystawioną na innego kierowcę. Kontrolowany kierowca stracił prawo jazdy na trzy miesiące i został ukarany mandatem karnym. Konsekwencji finansowych może spodziewać się także jego pracodawca. Wobec polskiego przewoźnika drogowego będzie wszczęte postępowanie administracyjne.
Wspólne działania kontrolne ITD i TDT mają na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez wycofanie z ruchu pojazdów, których stan techniczny stwarza zagrożenie dla pozostałych użytkowników dróg i dla środowiska. Oprócz tego realizowana współpraca służy również wymianie doświadczeń i praktyk w zakresie kontroli pojazdów z urządzeniami podlegającymi obowiązkowemu dozorowi technicznemu TDT.