Wstrzymane transporty nadmiaru drewna i ziemi
17.08.2023
Ciężarówka przewożąca dłużyce drewna ważyła prawie 51 ton zamiast dopuszczalnych 40 i była za wysoka. O blisko 2 tony była również przeładowana wywrotka z ziemią. Tak duże masy ładunków spowodowały też przekroczenia dozwolonych nacisków osi pojazdów na drogę. Nieprawidłowości stwierdzili inspektorzy podkarpackiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W poniedziałek (14 sierpnia) rano, na jednej z ulic Rzeszowa, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli wywrotkę przewożącą ziemię. Powodem kontroli był brak plandeki na ładunku. Inspektorzy postanowili zweryfikować także rzeczywistą masę całkowitą oraz naciski osi pojazdu na drogę. Samochód ciężarowy z ładunkiem ważył 35,9 t zamiast przepisowych 34 t. Naciski podwójnej osi napędowej wynosiły 23,7 t, przy normie 19 t. Inspektorzy zakazali kierowcy dalszej jazdy do czasu przeładowania nadmiaru ziemi na inny pojazd i ukarali go mandatem. Wobec przewoźnika zostanie także wszczęte postępowanie administracyjne. Za stwierdzone naruszenia grozi mu 15 000 zł kary.
Z kolei w piątek (11 sierpnia), na terenie Sanoka, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał ciężarówkę przewożącą drewno sosnowe. Z okazanej dokumentacji przewozowej wynikało, że zestaw przewozi 27,99 metra sześciennego drewna, które miało ważyć 20 712,6 kg. Kontrola na przenośnych wagach wykazała jednak znaczną rozbieżność. Ciężarówka wraz z ładunkiem ważyła 50,9 t zamiast 40 t. Za duże były też naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego i dwóch osi przyczepy. Oprócz tego zespół pojazdów z ładunkiem był za wysoki. Nieprawidłowy przewóz dłużycy drewna wstrzymano. Przewoźnikowi grozi 15 000 zł kary.