Wstrzymany transport dłużycy sosnowej
27.12.2023
Ponad 59 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył zestaw przewożący drewno dłużycowe. Tak duża masa ładunku spowodowała także przekroczenia dozwolonych nacisków osi pojazdów na drogę. Nieprawidłowości stwierdzili inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego wraz z funkcjonariuszami Straży Leśnej.
W czwartek (21 grudnia), na ekspresowej „piątce” w pobliżu Gniezna, patrol Inspekcji Transportu Drogowego prowadził wspólne działania ze Strażą Leśną. Funkcjonariusze zatrzymali do kontroli ciężarówkę, którą był wykonywany krajowy przewóz 26 sztuk wielkowymiarowej dłużycy drewna sosnowego.
Kontrolowany zestaw skierowano na inspekcyjne wagi. Jego rzeczywista masa całkowita wynosiła ponad 59 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Od 21 do 34 procent były również przekroczone dozwolone normy nacisków osi pojazdów na drogę. Kierowca i zarazem przedsiębiorca, nie okazał wymaganego zezwolenia kategorii V na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych. Zresztą i tak nie uzyskałby tego dokumentu, ponieważ ładunek był podzielny. Oznacza to, że powinien załadować i przewozić zdecydowanie mniej drewna.
Inspektorzy skontrolowali również czas pracy kierowcy - przedsiębiorcy. Stwierdzili, że prowadził pojazd za długo, bez wymaganej przerwy.
Nieprawidłowy transport tymczasowo wstrzymano. Zestaw mógł odjechać z punktu kontrolnego po przeładowaniu nadmiaru dłużycy sosnowej na inny zespół pojazdów. Wobec przedsiębiorcy zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu kara w wysokości 25 400 zł.
Przeciążone pojazdy przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni i konstrukcji obiektów inżynieryjnych w ciągu dróg. Poruszanie się po drogach przeładowanych pojazdów ma też wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Taki pojazd ma przede wszystkim dłuższą drogę hamowania oraz zaburzoną stateczność. Przewożenie za dużej ilości ładunku to także przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.