Wywrotki z nadwyżką ziemi
06.03.2020
Ciężarówki przewożące za dużo ziemi nieprzykrytej plandeką zatrzymał patrol małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Za duży tonaż spowodował też przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnych osi napędowych na drogę. Za stwierdzone naruszenia przewoźnikowi oraz załadowcy grożą wysokie kary pieniężne.
W środę (4 marca) inspektorzy ITD patrolujący drogi w powiecie miechowskim zwrócili uwagę na dwie nieprzykryte plandeką wywrotki z ziemią. Zatrzymane ciężarówki skierowali do punktu przystosowanego do ważenia pojazdów przy krajowej "siódemce" w miejscowości Brzuchania.
Pierwsza wywrotka z ładunkiem ważyła 37,1 tony zamiast dopuszczalnych 32 ton. Taki tonaż spowodował przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę o 5,75 tony (nacisk wynosił 23,75 tony zamiast 18 ton). Druga wywrotka przewoziła mniej ziemi i ważyła 34,3 tony zamiast 32 ton. W tym przypadku nacisk podwójnej osi napędowej na drogę był przekroczony o 3,9 tony (nacisk wynosił 21,9 tony zamiast 18 ton).
Samochody ciężarowe należały do tego samego przewoźnika krajowego. Teraz wobec niego oraz załadowcy toczą się postępowania administracyjne w sprawie nałożenia wysokich kar pieniężnych. Przeładowane ciężarówki przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także wydłuża się ich droga hamowania. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu pojazdów.