X Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z udziałem Głównego Inspektora
02.03.2023
Eksperci, naukowcy, służby i instytucje kontrolne oraz praktycy rozmawiają w Krakowie o działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Są dyskusje, sesje tematyczne i debaty. W jubileuszowych – X Krakowskich Dniach BRD uczestniczy również Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, organizowane od 2013 r., to dziś jedno z ważniejszych wydarzeń poświęconych staraniom na rzecz poprawy BRD w Polsce. W trakcie trzydniowego Kongresu z udziałem przedstawicieli ośrodków naukowych, instytucji, organizacji branżowych i ekspertów, omawiany jest nie tylko aktualny stan bezpieczeństwa, ale również rozwiązania, które mogą być skuteczną odpowiedzią na dzisiejsze i przyszłe wyzwania dla BRD.
W trakcie pierwszego dnia Kongresu rozmawiano o wyzwaniach BRD w Polsce na tle Europy i świata, roli w strukturze zarządzania oraz działaniach instytucji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W sesji „Rola instytucji i innych organizacji w strukturze zarządzania BRD” uczestniczył Główny Inspektor Transportu Drogowego, który omówił rolę ITD w działaniach na rzecz BRD.
Inspekcja od ponad 20 lat dba o szeroko rozumiane bezpieczeństwo. Jesteśmy obecni na takich wydarzeniach, jak dzisiejszy Kongres, bo one również w znaczący sposób przyczyniają się do tej poprawy. Spotyka się tu grono ekspertów i osób zaangażowanych m.in. w to, aby wprowadzane nowe rozwiązania, inicjatywy, czy zmiany legislacyjne, coraz skuteczniej wpływały na wzrost poziomu bezpieczeństwa na drogach, w tym zmniejszenie liczby ofiar wypadków. Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to wydarzenie, które z lokalnego przekształciło się w ogólnokrajowe
– mówił Szef ITD.
Główny Inspektor ocenił m.in. skuteczność działania systemu CANARD i jego wpływu na poprawę brd. Zaznaczył, że w miejscach objętych automatycznym nadzorem wyraźnie spadła liczba zdarzeń drogowych oraz liczba ofiar śmiertelnych.
System jest skuteczny, jego obecność stabilizuje i poprawia sytuację na wcześniej niebezpiecznych i zagrożonych wypadkami odcinkach dróg. Inwestujemy więc w rozbudowę i modernizację systemu CANARD. Automatycznymi kontrolami obejmujemy 100 nowych lokalizacji. Oprócz tego trwa wymiana ponad 240 najbardziej wyeksploatowanych fotoradarów
– wyliczał Szef ITD.
Ocenił również wpływ ubiegłorocznych zmian przepisów i zaostrzenia kar na zmianę zachowania kierujących pojazdami.
W ubiegłym roku w systemie CANARD zarejestrowaliśmy o blisko pół miliona przekroczeń prędkości mniej niż rok wcześniej. Mniej jest również przypadków ekstremalnych zachowań. O ponad 60 proc. spadła liczba przekroczeń prędkości powyżej progu 30 km/h, natomiast o blisko 38 proc. zarejestrowano mniej przypadków brawurowej jazdy w obszarze zabudowanym. Kierowcy jeżdżą zdecydowanie wolniej, stosują się do przepisów. 2022 był pierwszym rokiem w historii, kiedy liczba ofiar śmiertelnych spadła poniżej 2 tys. Systematyczne działania, które prowadzi Policja, czy Inspekcja Transportu Drogowego, przyczyniają się do tego, aby ten spadek był większy
– ocenił Alvin Gajadhur.
Dbając o bezpieczeństwo na drogach, Inspekcja codziennie prowadzi kontrole w transporcie ciężkim. Są to m.in. kontrole przewozu osób, towarów niebezpiecznych, zwierząt, odpadów, ale również kontrole masy i wymiarów pojazdów. Inspektorzy sprawdzają m.in. czy przestrzegane są normy czasu pracy, czy pojazdy, którymi wykonywane są operacje transportowe, są sprawne technicznie.
W 2022 r. inspektorzy przeprowadzili ok. 164 tys. drobiazgowych kontroli drogowych. W sumie stwierdzili ponad 97 tys. różnego rodzaju naruszeń. Skontrolowano blisko 222 tys. pojazdów, stwierdzając ponad 14,6 tys. nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów.
Rozwijamy się i inwestujemy w nowoczesny sprzęt. Do Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego trafiły na przestrzeni ostatnich lat 64 specjalistyczne zestawy do kontroli pojazdów i tachografów oraz 64 nowoczesne furgony, wyposażone m.in. w testery diagnostyczne, dymomierze, sonometry i wagi samochodowe. Finalizujemy dostawy 16 Mobilnych Jednostek Diagnostycznych. Ostatnie są przekazywane do wojewódzkich ośrodków. Jesteśmy jedyną w kraju formacją, która dysponuje tak specjalistycznym sprzętem, umożliwiającym przeprowadzenie kompleksowej kontroli pojazdu w warunkach drogowych
– dodał Alvin Gajadhur.
Równolegle z działaniami kontrolnymi realizowane są projekty edukacyjne skierowane do różnych grup uczestników ruchu drogowego.
Realizujemy programy skierowane do uczniów najmłodszych klas szkół podstawowych, seniorów i branży transportowej. Pod koniec ubiegłego roku ruszyliśmy z kolejnym projektem – „Szanuj zasady, chroń życie”. Spotykamy się z młodzieżą licealną w miejscu nietypowym – za murami aresztu. Uczymy przyszłych lub świeżo upieczonych młodych kierowców. Refleksje wzbudza rozmowa z osobą skazaną za przestępstwo komunikacyjne. To bardzo mocny przekaz trafiający do wyobraźni młodych kierowców. Młodzież jest uświadamiana, że chwila nieuwagi i beztroski może spowodować zmianę życiowych planów i przekreślić dotychczasowe marzenia
– podkreślił Szef ITD.
Okazją do wymiany opinii i podzielenia się swoimi doświadczeniami była też debata „Jak osiągnąć cele nowej dekady bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021-2030?”. W debacie, obok Głównego Inspektora Transportu Drogowego, uczestniczyli m.in. dyrektor Biura Ministra Infrastruktury Maciej Michałowski, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik, sekretarz Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Katarzyna Dobrzańska-Junco, p.o. zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Grzegorz Dziedzina, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego Marcin Ślęzak oraz dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej.