W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Z Inspekcją Transportu Drogowego o pilotowaniu pojazdów nienormatywnych

08.02.2024

Nowe wymagania techniczne dla pojazdów wykonujących pilotowanie transportów ponadgabarytowych – tego dotyczyły spotkania informacyjne dla przedsiębiorstw obsługujących przejazdy pojazdów nienormatywnych, w związku z wejściem w życie w drugiej połowie lutego nowych przepisów. Spotkania miały charakter szkoleniowy, a wspólnie z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Pracodawców Transportu Nienormatywnego zorganizowała je kujawsko-pomorska Inspekcja Transportu Drogowego.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych wchodzi w życie w połowie lutego

17 lutego wchodzą w życie przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych, które wprowadzają istotne zmiany dotyczące konstrukcji, oznakowania i wyposażenia pojazdów pilotujących tzw. ponadgabaryty. Inspekcja Transportu Drogowego zorganizowała szkolenia poświęcone nowym regulacjom. Pierwsze spotkanie informacyjne na ten temat odbyło się 9 stycznia w siedzibie Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy, z udziałem blisko 40 przedstawicieli firm pilotujących zrzeszonych w Ogólnopolskim Stowarzyszeniu Pracodawców Transportu Nienormatywnego. W szkoleniu uczestniczyli piloci z północnej części kraju i przedstawiciele polskiego przedsiębiorstwa, które ma siedzibę w Hanowerze. Drugie spotkanie tego typu zostało zorganizowane 7 lutego w Katowicach – w nim wzięło udział ponad 70 pilotów, głównie z południowej części kraju. Szkolenia przeprowadził Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Marcin Mroczkowski.

Nowe przepisy mają na celu przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa przejazdu pojazdów nienormatywnych, pojazdów pilotujących i innych uczestników ruchu drogowego. Powodem wprowadzenia nowych regulacji prawnych jest także zunifikowanie i dostosowanie przepisów obowiązujących na terenie Rzeczypospolitej do standardów obowiązujących w krajach Europy Zachodniej. Od wielu lat standardy te musieli spełniać polscy przedsiębiorcy branży pilotażu, którzy świadczą usługi w przejazdach międzynarodowych, realizowanych poza granicami Polski. Inspektor przedstawił i szczegółowo zinterpretował te regulacje.

Przepisy m.in. określają typ auta pilotującego (samochód o nadwoziu van, pick-up lub wielozadaniowy i wysokości nie mniejszej niż 1,7 m) oraz jego oznakowanie odblaskowymi pasami w kontrastujących barwach białej i czerwonej z napisem PILOT na masce przedniej, bocznych drzwiach i tylnej klapie. Z czterech do dziesięciu elementów zwiększa się obowiązkowe wyposażenie samochodu pilotującego. Wymagane są m.in.: 

  • co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej na dachu, 
  • po dwa dodatkowe żółte światła błyskowe z przodu i z tyłu, 
  • umieszczone na dachu światło z widocznym z przodu napisem PILOT w kolorze czarnym, 
  • przenośne urządzenie zapewniające bezpośrednią łączność radiową pilota z kierowcą ponadgabarytu, 
  • urządzenia nagłaśniające, 
  • co najmniej cztery pachołki drogowe o wysokości min. 75 cm, 
  • tarcza do zatrzymywania pojazdów, 
  • latarka ze światłem czerwonym, 
  • 30-metrowa miara 
  • i wysokościomierz z możliwością pomiaru wysokości co najmniej 5 m. 

Marcin Mroczkowski mówił także o obowiązkach pilota, związanych z zabezpieczeniem przejazdu pojazdu nienormatywnego lub kolumny pojazdów oraz o uprawnieniach do dawania poleceń i sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego. Poza tym inspektor szczegółowo przedstawił przepisy regulujące odpowiedzialność administracyjną za naruszenia ustawy Prawo o ruchu drogowym w zakresie poruszania się po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych.

W Katowicach prezes zarządu OSPTN Łukasz Chwalczuk mówił o odpowiedzialności cywilnej za powstałe w trakcie pilotowania szkody w infrastrukturze drogowej, czy ładunku, a także przedstawił dobre praktyki dotyczące warunków i informacji, jakie powinny się znaleźć w umowie na pilotaż. Przedstawiciel stowarzyszenia zwrócił również uwagę na kryteria wyboru ubezpieczenia.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}