Z przepisami nie po drodze
01.08.2023
Przekroczony dzienny czas prowadzenia pojazdu, zbyt krótki odpoczynek, jazda na konto innego kierowcy i źle rozmieszczony ładunek, a do tego zignorowane weekendowe ograniczenia w ruchu w wyznaczonych godzinach. Za nieprawidłowości, które stwierdzili inspektorzy wielkopolskiej i mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego, konsekwencje poniosą kierowcy i ich szefowie.
W sobotę (29 lipca), patrol konińskich inspektorów wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego na autostradzie A2 zatrzymał 5 pojazdów ciężarowych zagranicznych przewoźników. Ciężarówki podlegały weekendowym ograniczeniom poruszania się po drogach publicznych w wyznaczonych godzinach. Za jazdę mimo zakazu, wobec przewoźników i osób zarządzających transportem w przedsiębiorstwie wszczęto postępowania administracyjne. Jedna z kontroli wykazała też rażące naruszenie przepisów związanych z czasem jazdy przez kierowcę ciężarówki, którą z Francji do Łotwy były wiezione samochody osobowe. W okresie objętym kontrolą, obywatel Gruzji przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu o 5 godz. i 45 min, a maksymalny czas jazdy bez wymaganej przerwy o blisko 7 godzin. Poza tym dzienny czas odpoczynku mężczyzna skrócił o blisko 3 godziny. Kierowca został ukarany mandatami karnymi, a wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem wszczęto postępowania administracyjne.
Dzień wcześniej, inspektorzy mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na krajowej „sześćdziesiątce”, w Glinojecku, zatrzymali pojazd ciężarowy, który także ze względu na weekendowe ograniczenia w ruchu, nie miał prawa być na trasie. Ciężarówką po rozładunku okien wracała ze Szczecina 2-osobowa załoga Białorusinów. I w tym przypadku inspektorzy stwierdzili nieprzestrzeganie przez kierowców przepisów regulujących czas pracy. Na kilka godzin przed kontrolą, Białorusini wylogowali z tachografu swoje karty w związku z koniecznością odbioru odpoczynku dobowego, a zalogowali kartę polskiego kierowcy. Mężczyznom zatrzymano prawo jazdy na 3 miesiące i ukarano ich mandatami karnymi. Konsekwencji za to musi spodziewać się też przedsiębiorca i osoba zarządzająca transportem.
Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy i skrócenie dziennego okresu odpoczynku, choć nieznaczne, wykazała również piątkowa kontrola, przeprowadzona przez inspektorów wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Na ekspresowej „piątce” gnieźnieńscy inspektorzy zatrzymali pojazd ciężarowy, którym z Gdańska do Święciechowy był wieziony 20-stopowy kontener. Znacznie, bo o 2,6 t, był za to przekroczony dopuszczalny nacisk osi zespołu pojazdów na drogę. Kontrola wykazała też brak obowiązkowego przeglądu tachografu i niezgłoszenie odpowiedniemu organowi zmiany danych w dokumentach. Kierowca został ukarany mandatami karnymi, natomiast przedsiębiorcę czeka postępowanie administracyjne. Do czasu uzyskania stanu normatywnego, zestaw trafił na parking strzeżony.