Za ciężka waga, zbyt „lekkie” uprawienia
13.05.2021
Przeładowane dostawczaki, brak wymaganej kategorii prawa jazdy, brak badań lekarskich, psychologicznych, kwalifikacji wstępnej dla kierowców wykonujących przewozy drogowe, nieprawidłowości dotyczące stosowania i użytkowania urządzeń rejestrujących – lista naruszeń ujawnionych przez dolnośląskich inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego jest dłuższa.
Dolnośląscy inspektorzy ITD prowadzili w ostatnich dniach wzmożone kontrole w okolicach Legnicy i Kłodzka. Sprawdzali m.in. wagę pojazdów oraz uprawnienia kierowców. Lista stwierdzonych naruszeń jest długa.
We czwartek (6 maja) na drodze ekspresowej S3 inspektorzy z legnickiego oddziału ITD zatrzymali do kontroli dwa pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. W obu przypadkach widać było znaczące ugięcia piór resorów, co wskazywało na przeładowanie pojazdów. Potwierdziła to tzw. kontrola ważeniowa. Rzeczywista masa całkowita jednego z dostawczaków wynosiła 6,95 tony, przekraczając dopuszczalną o 3,45 t. W drugi przypadku, dostawczak był za ciężki o 1,1 tony. Pojazdy do czasu częściowego rozładunku, nie zostały dopuszczone do dalszego ruchu.
Z kolei w skontrolowanej również na S3 ciężarówce, ważność przeprowadzonego sprawdzenia okresowego tachografu upłynęła w listopadzie 2019 r. Kierujący nie okazał też wypisu z licencji uprawniającej do realizacji przewozu, a do tego nieterminowo wczytywał dane z karty kierowcy i nie wprowadzał zapisów dotyczących jego aktywności.
Natomiast na autostradzie A4 kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony nie posiadał wymaganej kategorii "C" prawa jazdy. Nie miał również badań lekarskich i psychologicznych oraz nie ukończył wymaganej przy tego typu przewozach kwalifikacji wstępnej. Kierowca nie rejestrował swojej aktywności bo nie miał karty kierowcy, a dane rejestrowane w pamięci tachografu nie były zgodne ze stanem faktycznym. Od ponad 3 tygodni tachograf działał nieprawidłowo i mimo jazdy rejestrował odpoczynek. Kierowcy wydano zakaz dalszej jazdy.
Również inspektorzy z oddziału terenowego w Kłodzku zatrzymali do kontroli przeciążone dwa pojazdy dostawcze. Jeden z pojazdów ważył 5,5 t i przekroczył ładowność o ponad 2 t. Natomiast drugi ważył 7,7 t czyli o ponad dwa razy więcej niż wynosi jego dopuszczalna masa całkowita.
Kierowcy obu pojazdów zostali ukarani mandatami karnymi. Mogli odjechać z punktu kontroli dopiero po rozładowania nadmiaru towaru.
Również mandatem karnym i zakazem jazdy do czasu rozładowania nadmiaru towaru zakończyła się kontrola transportu mięsa. Za ciężki pojazd dostawczy zatrzymano do kontroli w środę (12 maja) na terenie powiatu wałbrzyskiego. Podczas szczegółowej kontroli z użyciem wagi, inspektorzy stwierdzili, że pojazd waży 6 650 kg mimo, że jego dopuszczalna masa całkowita wskazana w dokumentach pojazdu nie powinna przekraczać 3,5 t. Masa samego ładunku wynosiła 3,7 t przy ładowności do 550 kg.