Za ciężki i za wysoki zestaw
15.05.2023
Ponad 47 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył ciągnik siodłowy z naczepą oraz przewożonym ładunkiem. Zestaw miał także przeciążoną podwójną oś napędową i był za wysoki. Naruszenia obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, stwierdzili funkcjonariusze lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Nienormatywna ciężarówka została skierowana na wyznaczony parking strzeżony.
W nocy z piątku na sobotę (12-13 maja), na ekspresowej „trójce” w pobliżu Skwierzyny, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy wraz z podpiętą naczepą przystosowaną do połączenia z drugą naczepą. Zestaw przewoził ładunek podzielny z Polski do Norwegii. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnych parametrów wagowych i wymiarów ciężarówki.
Zestaw został zważony i zmierzony. Okazało się, że waży on wraz z ładunkiem 47,55 t zamiast przepisowych 40 t. Za duża masa ładunku spowodowała przekroczenia nacisków podwójnej osi napędowej na drogę o 7,1 t. Nacisk grupy osi napędowej ciągnika siodłowego wynosił 25,1 t przy obowiązującej normie 18 t. Kierowca musiał mieć tego świadomość. O przeciążeniu podwójnej osi napędowej oraz zestawu informował komunikat z komputera pokładowego pojazdu. Oprócz tego ciężarówka była za wysoka. Miała 4,29 m wysokości, czyli o 29 cm za dużo.
Na przejazd takiego pojazdu wymagane jest zezwolenie kategorii V. Kierowca nie okazał takiego dokumentu. Jednak w przypadku przewozu ładunku podzielnego i tak nie uprawniałoby go do wykonania takiego przejazdu. Nadmiar ładunku powinien być przewożony drugą ciężarówką.
Inspektorzy ukarali kierowcę mandatem karnym i zakazali mu dalszej jazdy. Nienormatywny zestaw skierowano na wyznaczony parking strzeżony. Będzie mógł odjechać z niego po doprowadzeniu do stanu zgodnego z przepisami prawa. Wobec przewoźnika zostaną teraz wszczęte postępowania administracyjne. Grozi mu 20 000 złotych kary.