W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Za dużo betonu, szamb i kruszywa

22.06.2021

Siedem przeładowanych ciężarówek wycofali z ruchu w ostatnich dniach funkcjonariusze małopolskiej i kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Niechlubny rekord wagowy osiągnęła „gruszka” z pompą do betonu i zestaw przewożący szamba. Wobec przewoźników wszczęto już postępowania administracyjne.

Inspektorzy kontrolują rzeczywistą masę całkowitą i naciski osi betoniarki z pompą do betonu.

W piątek (18 czerwca), na ul. Nowohuckiej w Krakowie patrol małopolskiej ITD zatrzymał do kontroli betonomieszarkę z pompą. "Gruszka" przewożąca beton na jedną z krakowskich budów ważyła 49,5 tony zamiast przepisowych 32 ton. Tak duży tonaż spowodował też blisko dwukrotne przekroczenie dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę. Naciski grupy osi wynosiły prawie 34,5 tony zamiast 18 ton. Tego samego dnia, na ul. Starowolskiej w Krakowie inspektorzy zatrzymali drugą "gruszkę" z betonem. Tym razem okazała się zdecydowanie lżejsza od poprzedniej, choć i tak ważyła za dużo. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 34,7 tony zamiast dopuszczalnych 32 ton.

Z kolei w czwartek (17 czerwca) funkcjonariusze kujawsko-pomorskiej ITD skierowali na wagi cztery przeładowane pojazdy ciężarowe. Najwięcej była przeciążona wywrotka przewożąca kruszywo, którą zatrzymali do kontroli w Mogilnie. Samochód z ładunkiem ważył 42,4 tony zamiast dopuszczalnych 34 ton. Natomiast w środę (16 czerwca) rano, na autostradzie A1, funkcjonariusze bydgoskiej ITD zatrzymali do kontroli zestaw przewożący szamba betonowe. W tym przypadku samochód ciężarowy z przyczepą i przewożonym ładunkiem ważył blisko 50 ton zamiast przepisowych 40 ton. Podwójna oś napędowa samochodu ciężarowego wywierała na drogę naciski o 4,6 tony większe od dopuszczalnych. Naciski wynosiły 23,6 tony zamiast 19 ton. Okazało się także, że ciężarówka nie miała ważnego badania technicznego. Przedsiębiorca nie pobierał też w wymaganym terminie danych z tachografu cyfrowego i karty kierowcy.

Wszystkie kontrole zakończyły się wstrzymaniem za ciężkich transportów do momentu rozładowania nadwyżki przewożonych towarów na inne pojazdy. Kierowców ukarano mandatami. Za stwierdzone nieprawidłowości znacznie poważniejsze konsekwencje finansowe grożą przewoźnikom. Wobec nich już zostały wszczęte postepowania administracyjne. Właściciel ciężarówki, która przewoziła szamba betonowe bez ważnego badania technicznego, "pożegnał" się tymczasowo z dowodem rejestracyjnym pojazdu.

Przeładowane samochody są nie tylko mniej sterowane, ale również wydłuża się znacznie ich droga hamowania. Tak znaczne przekroczenia ich dozwolonej masy całkowitej i nacisków osi przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni dróg - powstawania kolein i spękań. Przedsiębiorcy przewożący nieprzepisowe ilości ładunków stanowią też nieuczciwą konkurencję na rynku transportowym.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}