W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wirtualna rzeczywistość, druki 3D, roboty, innowacyjne technologie: GovTech w 2023 roku otworzył drzwi do nauki przyszłości tysiącom polskich szkół

15.01.2024

Miniony rok to czas udanej realizacji ambitnych inicjatyw. Obchodziliśmy 5. rocznicę istnienia Centrum GovTech, co dało nam okazję do spojrzenia na naszą pracę z dystansem. Za główny cel stawiamy sobie otwieranie sektora publicznego na innowacje i tu nie zwalnialiśmy tempa ani na chwilę! Kontynuowaliśmy rozwijanie kompetencji przyszłości wśród młodzieży, organizując pierwszą lekcję BiZ z udziałem współzałożyciela Apple Steve’a Wozniaka oraz wdrażając projekt „Szkoła Ucząca z Minecraft Education". W ciągu dwunastu miesięcy Centrum GovTech działające przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów skutecznie rozwijało program Laboratoria Przyszłości, współorganizowało największy stacjonarny hackathon w Europie – HackYeah, a także brało udział w tworzeniu stoiska na międzynarodowych targach technologii edukacyjnych Bett Show w Londynie i Bangkoku. Przywołajmy wspomnienia!

TOP Techowe Projekty 2023

Atomy Wiedzy rozwinęły kompetencje polskich nauczycieli fizyki i chemii dzięki praktykom w CERN

Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłosiło program Atomy Wiedzy w 2023 r., wspierając rozwój kompetencji nauczycieli fizyki i chemii poprzez bezpłatne warsztaty w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN w Genewie. Inicjatywa jest częścią szerszego procesu modernizacji polskiej edukacji, wznowionego po 10 latach przerwy. Pierwsza edycja odbyła się w marcu 2023 r. z udziałem 36 nauczycieli fizyki i chemii. Współpraca z CERN umożliwiła zdobycie certyfikatów, rozwój umiejętności i korzystanie z globalnych praktyk edukacyjnych. Program potencjalnie podnosi jakość nauczania fizyki w Polsce, integrując wiedzę i praktyki międzynarodowe. Dziękujemy za wkład w rozwój edukacji, zwłaszcza nauczycielom uczestniczącym w programie, oraz zaangażowanym w jego organizację.

 

Pełną relację z wydarzenia można obejrzeć na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie

Laboratoria Przyszłości — nauka w nowoczesnym wymiarze!

Projektowanie 3D, robotyka, lekcje w wirtualnej rzeczywistości – to, co jeszcze kilka lat temu dla wielu szkół było odległym marzeniem, podczas minionych 365 dni stało się faktem. Ze sprzętu zakupionego z programu Laboratoria Przyszłości, w tym m.in. drukarek 3D, gogli VR, robotów i lutownic korzysta 3,2 mln uczniów z ponad 15 tys. polskich szkół podstawowych!

Przez ostatni r. z dumą obserwowaliśmy, jak nauczyciele wykorzystują nowoczesne narzędzia podczas lekcji, a uczniowie zdobywają praktyczne umiejętności. Zaprojektowane i wydrukowane w 3D breloczki, tańczące roboty czy chemiczne eksperymenty prowadzone w wirtualnym laboratorium to tylko kilka z projektów, które udało się zrealizować w zeszłym roku kalendarzowym. Proces wdrażania technologii do szkół wspierali jeżdżący po całej Polsce edukatorzy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości.

Przeprowadziliśmy 21 000 godzin technologicznych zajęć dla 155 400 uczniów

Mobilne Laboratoria Przyszłości to 16 ekip edukatorów, które prowadzą bezpłatne warsztaty z dostępnego nowoczesnego sprzętu dostępnego w szkołach dzięki programowi Laboratoriów Przyszłości. W 2023 r. dotarliśmy do 314 powiatów, czyli 100 proc. wszyscy powiatów w Polsce, gdzie przeprowadziliśmy 21 tys. godzinne zajęcia dla ponad 155 tys. uczniowie z 2 590 szkół. Zaangażowanie w tematykę druku 3D, wirtualną rzeczywistość, sztuczną inteligencję, tworzenie wideo, oprogramowanie komputerowe, oprogramowanie i robotyki. Spotkania z dodatkowymi technologiami są dostępne w ramach atrakcyjnych elementów, w których edukacyjni MLP są aktywni, przez cały ubiegły rok. Uczestnicy warsztatów mogli bezpośrednio doświadczyć, jak te technologie mogą być praktyczne w praktyce. To z kolei umożliwiało budowanie świadomości i badań technologii, rozwijając jednocześnie umiejętności praktycznych uczestników.

W ten sposób Mobilne Laboratoria Przyszłości stworzyły źródło i źródło pochodzenia, w którym wszyscy uczestnicy mogli uczestniczyć w procesie nauki i eksploracji, czerpiąc inspirację z źródła historycznego, a także zapewniały moc technologicznych skutków podczas stosowania. Na naszej trasie podróży się m.in. kongresy, festyny, obozy harcerskie, domy kultury i biblioteki. 

Rozpoczęliśmy wdrażanie zaawansowanego oprogramowania naukowo-technicznego do szkół

Po sukcesie programu Laboratoria Przyszłości ustaliliśmy kolejny krok w drodze do przejścia. W pierwszej połowie 2023 r. Uruchomiliśmy pilotaż programu Wirtualne Laboratoria Przyszłości , który ma na celu zapewnienie nauczycielom szkół ponadpodstawowych w całym kraju dostępu do zaawansowanego oprogramowania naukowo-technicznego oraz komputerów o dużej mocy obliczeniowej w chmurze. W ramach pilotażu udostępniliśmy najlepsze programy komputerowe na świecie m.in. do analizy danych, badań naukowych i inżynieryjnych, tworzenia modeli matematycznych i praktycznych czy projektowania. Uzupełnieniem tych działań była letnia akademia Wirtualnych Laboratoriów Przyszłości , czyli kursy wprowadzające w tajniki obsługi programów WLP oraz szkolenia ze sztucznej inteligencji. Oprócz tego pod koniec roku zorganizowaliśmy darmowy kurs ,,Technologia OpenAI GPT dla nauczycieli i uczniów szkół ponadpodstawowych”. 

Wirtualne Laboratoria Przyszłości do programu, który umożliwia rozszerzenie wiedzy przede wszystkim w ramach nauk ścisłych, zapoznanie się z profesjonalnymi narzędziami i doświadczeniem, które może mieć wpływ na dalszy rozwój naukowy np. wybór uczelni i kierunków studiów, a także rozszerzenie wiedzy, prowadzenie badań i promowania innowacji.

Roboty Lego w polskich szkołach, przyszłość edukacji z turniejem ,,Liga Robotów’’

Ogólnopolskie turnieje Liga Robotów do inicjatyw mających na celu promowanie robotyki, udostępnianie technologii i rozwijanie zasięgu wśród ostatnich. W ramach projektu kontrolerów i administratorów stworzyli rozwiązanie, które stanowi zadanie zaprojektować i stworzyło robotę, a także zostało uruchomione podczas działania. Tego typu wyzwania zapewniają przestrzeń do udostępnienia. doświadczenie eksperymentalne z rozwiązań rozwiązań, co rozwinęło ich konsekwencje w podejściu kreatywnym, co jest wartościowe w odniesieniu do nauki, jak i technologii.

700 odrębnych urządzeń łączących się z ogólnopolskim zakończeniem zakwalifikowały się 32, które uzyskały dostęp do punktów podczas turniejów regulacyjnych. W trakcie uroczystego finału, który miał miejsce 8 grudnia 2023 r. na Stadionie PGE Narodowy w Warszawie, uczestnicy zmierzyli się w trzech kategoriach: programowanie, zadanie praktyczne i wyścig. Wyłoniono także laureatów klasyfikacji generalnej

Liga Robotów, jako część rządowego programu edukacyjno-technologicznego Laboratoria Przyszłości, nie tylko dla dzieci do przyszłych wyników, ale także kształtuje ich myślowe, społeczne i techniczne, co stanowi solidną podstawę do wykorzystania rozwoju naukowego.

Za nami największe targi technologii edukacyjnych z reprezentacją Polski w Azji i Londynie!

Bett Show na międzynarodowe targi edukacyjne, które w 2023 r. zgromadziły ponad 30 tys. uczestnicy ze 120 krajów. Dzięki realizacji polskiego stoiska informacyjnego otrzymaliśmy symbol sukcesu w edukacji. Nasze innowacje przyciągnęły uwagę na Bett Asia 2023 i Bett London 2023 , dostępnec w języku angielskim jako innowatora w dziedzinie EdTech. Kolejna edycja Bett London 2024 obiecuje dostępne rozwiązania, globalne rozwiązania edukacyjne i dostępne dla użytkowników. Śledź nasze media społecznościowe, aby być na bieżąco z nimi. Dołącz do nas na Bett London 2024 !

W lipcu wystartowaliśmy z portalem edukacja.gov.pl

Portal edukacja.gov.pl powstał z myślą o wszystkich ubezpieczeniach systemu oświaty w Polsce i oferuje treści z zakresu nauczania. Znajdziemy tu między innymi artykułami, badania przeprowadzone z przedstawicielami różnych grup, które wpływają na kształt edukacji w kraju. Na bieżąco monitorujemy nowe rozwiązania cyfrowe w czterech zastosowaniach: skutecznego nauczania, komunikacji, zarządzania i analizy danych oraz elektronicznego załatwiania spraw – wszystko to, aby dostosować się do regulacyjnych nadzoru współczesnej edukacji. Każda osoba pełnoletnia może mieć możliwość założenia konta – Moje Internetowe Konto Edukacyjne (MIKE).

Biznes i zarządzanie już w polskich szkołach!

1 września do szkół ponadpodstawowych wszedł nowy przedmiot biznes i zarządzanie. Na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym uczy się go 532 tys. uczniów. Podczas lekcji BIZ uczniowie rozwijają kompetencje przyszłości: współpracę, komunikację, kreatywność oraz innowacyjne podejście do wyzwań gospodarczych i społecznych. 

Nauczanie określone w podstawie programowej opiera się na realizacji zadań metodą projektów zespołowych, wykorzystaniu polskich studiów przypadków biznesowych, symulacji biznesowych i inwestycyjnych, wizyt studyjnych u lokalnych przedsiębiorców oraz elementów grywalizacji.

W ramach wsparcia metodycznego udostępniony został szereg bezpłatnych materiałów edukacyjnych oraz case studies, przygotowanych z myślą o nauczycielach biznesu i zarządzania. Nabór do bazy mentorów oraz studium przypadku jest wciąż otwarty — zachęcamy mentorów i przedsiębiorców do aplikacji oraz dzielenia się własnymi doświadczeniami.

W ramach pierwszej lekcji BIZ uczniowie wszystkich szkół ponadpodstawowych otrzymali niepowtarzalną szansę i wzięli udział w zajęciach, podczas których usłyszeli inspirującą historię opartą na doświadczeniu znakomitego menedżera, przedsiębiorcy i mentora Steve’a Wozniaka, giganta z Doliny Krzemowej, współzałożyciela Apple. Zachęcamy do inspirowania uczniów lekcją BIZ z udziałem Steve’a Wozniaka.

Programuj miasta z GovTech by PFR

W ramach cyklu programu miasta z GovTech by PFR posiadały dwa hackathony, czyli maratony programowania, których łączna pula nagród wyniosła 280 tys. zł. Pierwsze wydanie – Hack2React – opublikowane w dniach 16–18 czerwca w Hali Gier AWF w Warszawie i globalnie na celu ustalenia, które zostało przekazane z odpowiedzią na decyzje miast na kryzysy i wyzwania w przyszłości, a także bardziej prawdopodobne użycie narzędzi w celu zapewnienia jakości życia użytkowników. HackSQL jako część HackYeah, czyli największego stacjonarnego hackathonu w Europie, wydarzenie odbyło się w Tauron Arenie w Krakowie 29 września — 1 października. Miał na celu rozwój innowacji w zakresie edukacji oraz idei life long learning, czyli uczenia się przez całe życie, udostępniając funkcje udostępniania mieszkańców, zwiększając ich rozszerzenie inteligentnego i monitorowania edukacji do nowych trendów lub potrzeb na rynku pracy.

Hackathony zapewnia wsparcie w realizacji projektów oraz łączy rozwiązania z wyzwaniami samorządów. Działają z ekspertami z technologii, miejskimi oraz mentorami biznesowymi, którzy mają dostęp do ich rozwoju.

eksploracji systemów miejskich oraz alternatywnych rozwiązań Hack2React i HackSQL .

5 lat GovTechu

Centrum GovTech ma na celu wprowadzenie innowacji dla instytucji państwowych. W 2023 r. obchodziliśmy piątą rocznicę działalności. wręczenie zainaugurowała Justyna Orłowska, Pełnomocniczka Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz Pełnomocniczka Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej. W rządzie regulowanym udział m.in. ministrowie, partnerzy GovTech, dyrektorzy państwowego, prywatne i instytucje pozarządowe. Przekonaliśmy się, że Centrum GovTech to przede wszystkim ludzie, czyli dobrze działające instytucje, instytucje administracji, biznesu oraz młode pokolenia — Liderzy Innowacji. Zobacz, jak świętowaliśmy!

Młode talenty w sektorze publicznym — program stażowy ,,Liderzy Innowacji IV”

Program ,,Liderzy Innowacji” startuje w konkursie, który jest najbardziej atrakcyjny dla kandydatów. Laureaci wyjątkowej szansy do odbycia trzymiesięcznego płatnego stażu w Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w ramach Departamentu GovTech Polska.

W czwartej edycji programu, składającej się z ponad 1000 aplikacji, wyłonionych 22 laureatów, którzy dołączyli do zespołu projektowego lub komunikacyjnego. Liderzy aktywnego udziału w projektach o zasięgu internetowym, w zastosowaniach, cyfryzacji oraz nowych technologiach.

inni z laureatów otrzymali dołączenie do naszego źródła energii elektrycznej, co doprowadziło do pojawienia się i potencjalnych młodych talentów w publikacjach publicznych.

Przedstawiciele krajów Karpat spotkali się w Karpaczu

Europa Karpat to cykle szczególne konferencji i forum dialogu dotyczące krajów, których terytorium obejmuje się Karpaty (Austria, Czechy, Mołdawia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Ukraina i Węgry) oraz państwa z nimi sąsiadującymi. We wrześniu 2023 r. w Karpaczu dostępnym już po raz 36. Tematyka była różnorodna – od geopolityki przez, wymiar aksjologiczny, po działaniu prorodzinną. Gośćmi są władze administracyjne, uczelnie czy sektory gospodarcze Karpat.

Realne wyzwania, rzeczowe rozwiązania — HackYeah powered by GovTech 2023

W 2023 r. Możliwość współorganizacji HackYeah, czyli rozwiązania stacjonarnego hackathonu w Europie! Nasze wyzwanie podczas IX edycji dotyczyło tworzenia edukacji dla portalu edukacji.gov.pl. Elementy mają za zadanie w ciągu 24-godzinnego maratonu, które powoduje udostępnienie narzędzia, które zapewnia dostęp do informacji edukacyjnych dla użytkownika. Wyłoniliśmy 3 zwycięskie ekipy, a łączna pula nagród wyniosła aż 120 tys. zł!

Inni uczestnicy mają udziały w wyzwaniach HackSQL , stanowiące integralną część HackYeah.

W ramach inicjatyw Programuj Miasta z GovTech autorstwa PFR, które konfrontowały się z potrzebami czterech polskich miast: Kutna, Świdnicy, Kołobrzegu oraz Stargardu.

Dzięki hackathonom takie dziesięć sposobów włączania społeczeństwa z priorytetami sektorowymi staje się rzeczywistością, a przygotowywanie w trakcie projektów, różne sfery życia codziennego, mają naprawdę potencjał do zrewolucjonizowania świata.

Predator Games 2023 — rewolucja w szkolnym e-sporcie

6 marca 2023 r. Dostępność I edycja Predator Games – międzyszkolnych Rozgrywek Esportowych w Europie. Acer Polska, jako organizator, pulę nagród przekraczających 3,2 mln zł dla 1024 szkół.

To nie tylko zawody, lecz także projekt rozwijający dzieci i młodzież. Stawia możliwość nawiązywania połączenia między uczniami, rodzicami a instytucjami edukacyjnymi.

W ramach działania dostępne jest miejsce kampanii edukacyjnej, przybliżające świat gier i podnoszące temat na temat uruchamiania e-sportu.

Predator Games 2023 przyciągnął uwagę 16 384 uczniów z 1024 uczniów, rywalizujących w 4 grach. Turniej rozpoczął się 31 marca, wielki finał odbył się 27 maja w Warszawie.

Edukacja poprzez popularne gry w polskich szkołach jest możliwa! Za nami seria szkoleń z Minecraft Education dla nauczycieli

Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Microsoft ,,Szkołę uczącej z Minecraft Education” — projekt rozwijający dydaktyczne nauczycieli z całej Polski. Bazuje na edukacyjnej wersji gry Minecraft, dostępnej dla uczniów z klasy 4 szkół rdzenia przez Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. Inicjatywa ,,Buduj z Minecraft Education” umożliwia dostęp do nauczycieli z różnych krajów i udostępnianie ich do tworzenia materiałów. Dzięki autorskim mapom od Microsoft Polska, uczniowie uczą się w świecie Minecraft Education. Gra oferuje ponad 600 lekcji z różnych, bezpłatna wersja jest dostępna do 6 maja 2024 r. Szkolenia, zarówno stacjonarne, jak i online, wspierają nauczycieli w korzystaniu z narzędzi. wydanie decyzji z Minecraft Education, wyłączenie z materiałów startowych i wprowadzenie nowych terminów wykonawczych w 2024 r.

Od października do końca 2023 r. przeprowadziliśmy łącznie 19 bezpłatnych spotkań w formule jednocześnie stacjonarnej w Warszawie, Toruniu, Krakowie, Gnieźnie i we Wrocławiu, jak i online w postaci webinarów. W przypadku możliwych rozwiązań udział ponad 3,5 tys. nauczyciel. Ogromnie prowadzą prowadzącym spotkania i wszyscy uczestnicy za dotychczasową wytrwałość i uczestniczą w spotkaniach z serii Szkoły uczącej się z Minecraft Education !

{"register":{"columns":[]}}