Świdnik wyposażony w narzędzie do analizy mobilności - projekty z Hackathonu pomagają miastom
Dla Świdnika „Hackathon dla Miast” to drugie tego typu wyzwanie współorganizowane przez Centrum GovTech i Polski Fundusz Rozwoju. W 2019 r. wspólnie z zespołami programistów świdniccy urzędnicy pracowali nad stworzeniem aplikacji wyszukującej nieprawidłowości w deklaracjach śmieciowych składanych przez mieszkańców. Dzięki opracowanemu algorytmowi udało się odnaleźć 1300 osób, które dotąd nie płaciły za wywożenie odpadów.
Problem miasta Świdnik
Tym razem, samorząd lokalny poszukiwał rozwiązania dla usprawnienia obszaru komunikacji miejskiej. Zrównoważony transport to – w ocenie urzędników ze Świdnika - efektywne gospodarowanie miejskimi przestrzeniami przy jednoczesnym spełnieniu oczekiwań mieszkańców. Z uwagi na stosunkowo niewielki obszar miasta, władze lokalne chcą propagować poruszanie się za pomocą rowerów oraz pieszo.
Świdnicki ratusz szukał rozwiązania, które pomoże dokonać analizy miejskiego ruchu i potrzeb mieszkańców oraz umożliwi utworzenie bardziej funkcjonalnej przestrzeni sieci publicznych, tak aby zapewnić przestrzenną spójność miasta. Wcześniej w tym celu miasto przeprowadzało badania ankietowe oraz korzystało z wiedzy i wyników badań stowarzyszeń rowerowych działających na terenie Świdnika. Nie pozwalały one jednak na weryfikację przemieszczania się mieszkańców Świdnika w czasie rzeczywistym, a przez wąską grupę biorących udział w badaniach, nie były one również reprezentatywne.
Miasto potrzebowało więc programu służącego do bieżącej analizy mobilności w celu pozyskania wszechstronnych danych do dalszego rozwoju infrastruktury publicznej, takiej jak ścieżki rowerowe, chodniki, parki, zapotrzebowanie na dodatkowe ławki w mieście itp.
Udział w hackathonie
Zespół AiRonmen podczas „Hackathonu dla Miast” stworzył projekt rozwiązania „Agregator Mobilności Mieszkańców”. To oprogramowanie wewnętrzne, z którego będą korzystać pracownicy Urzędu Miasta. Dzięki analizie obrazu kamer miejskich, oprogramowanie dokona średnich pomiarów liczby pieszych, rowerzystów i samochodów w danym punkcie. Stworzenie i uruchomienie rozwiązania wymagało konkretnych rozwiązań technicznych - aplikacji serwerowej agregującej dane z Zakładu Transportu Miejskiego w Lublinie i monitoringu miejskiego oraz aplikację serwerową analizującą obraz z kamer monitoringu miejskiego.
Proces wdrożenia rozwiązania wymagał kolejno: organizacji serwera, dostępu do kamer monitoringu miejskiego, określenia specyfikacji technicznej i dopracowania oprogramowania. Na koniec miała miejsce instalacja rozwiązania w Świdniku i szkolenie z obsługi systemu dla pracowników urzędu. Obecnie system jest już uruchomiony i rozpoczął pobieranie obrazu i danych z monitoringu miejskiego.
Ma bardzo szerokie zastosowanie, bo pokazuje mobilność mieszkańców oraz to, w jakich miejscach występuje wzmożony ruch. To przydatna informacja przy planowaniu kolejnych inwestycji. By wytłumaczyć to nieco bardziej obrazowo, wyobraźmy sobie osobę, która prosi o wybudowanie ścieżki rowerowej w konkretnym miejscu. Oprogramowanie pozwoli prześledzić, czy jeździ tamtędy dużo rowerzystów. Jeśli tak, faktycznie będzie można stworzyć w tym miejscu ścieżkę rowerową. Jeśli będą to pojedynczy mieszkańcy, znajdziemy lokalizację w pobliżu, która jest częściej uczęszczana i gdzie ścieżka bardziej się sprawdzi. - wyjaśnia Marcin Dmowski, zastępca burmistrza Świdnika.
Działające już oprogramowanie pozwoli urzędnikom na analizę danych z różnych przedziałów czasowych: jednej godziny, dnia, tygodnia, a nawet miesiąca. Gromadzone informacje zostaną podzielone na 3 kategorie: piesi, samochody i rowerzyści. Miasto wskazuje jednak, że korzyści z rozwiązania będą obserwowane w dłuższej perspektywie – kiedy na podstawie zebrania większej ilości danych zaistnieje możliwość dokonania w szybki sposób analizy i porównania miejsc najbardziej/ najmniej uczęszczanych.