Jak wykorzystać Laboratoria Przyszłości w polskiej szkole? – o wizycie studyjnej w Finlandii
W minionym tygodniu delegacja zespołu Laboratoriów Przyszłości brała udział w wizycie studyjnej w Finlandii. W jej skład wchodzili przedstawiciele Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Centrum GovTech. Wizyta odbyła się na zaproszenie fińskiego Ministerstwa Edukacji i Kultury oraz Fińskiej Narodowej Agencji Edukacji.
Fińska edukacja uważana jest za jedną z najlepszych na świecie. Zawdzięcza to miano kilku czynnikom – jednym z nich jest łączenie, zaczynając od najmłodszych lat, wykorzystywania w szkole nowoczesnych narzędzi - drukarek 3D czy mikrokontrolerów - oraz bardziej tradycyjnych lutownic czy narzędzi do obróbki drewna. Dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości” wyposażenie szkół podstawowych w obydwa rodzaje narzędzi jest możliwe – Polska przeznacza na to miliard złotych. Głównym celem wizyty było poznanie metod i sprawdzenie nowych pomysłów na wykorzystanie wyposażenia, które od 1 września 2022 roku znajdzie się w każdej szkole podstawowej w Polsce.
Podczas wizyty jej uczestnicy spotkali się z urzędnikami odpowiedzialnymi za oświatę oraz odwiedzili szkoły: Sotunki, Kannisto oraz Rekolanmäki. Mieli także okazję odwiedzenia Centrum Robotycznego oraz Centrum Nauki Heureka.
W każdej ze szkół, przedstawiciele strony polskiej brali udział w zajęciach z przedmiotów technicznych oraz rozmawiali z nauczycielami i dyrektorami placówek o tym, w jaki sposób można wprowadzić dobre praktyki do naszego systemu.
W ramach wizyty jej uczestnicy mieli okazję uczestniczyć także w spotkaniu w Ambasadzie RP w Finlandii. Spotkanie było okazją do wymiany spostrzeżeń nie tylko na temat edukacji.
Wizyty takie jak ta, to doskonała okazja do wymiany doświadczeń i opracowywania kolejnych sposobów wykorzystania Laboratoriów Przyszłości. Mam nadzieję, że dzięki nowoczesnemu wyposażeniu uczniowie w polskich szkołach już niebawem będą mogli korzystać z najnowszych technologii podczas lekcji oraz rozwijać swoje talenty.
Mówi Justyna Orłowska Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech oraz Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.
Fiński system edukacji z pewnością pozwala nam spojrzeć na model wychowania z zupełnie innej strony. Ta wizyta pokazała nam, w jaki sposób można wykorzystywać narzędzia dostępne w każdej szkole.
Dodaje Tomasz Kulasa – Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Do 30 listopada szkoły i prowadzące je jednostki samorządu terytorialnego mogą się zgłaszać do udziału w programie „Laboratoria Przyszłości” i otrzymać finansowanie bez wkładu własnego na zakup nowoczesnych pomocy szkolnych, takich jak drukarki 3D czy mikrokontrolery. Wnioski dostępne są na stronie głównej gov.pl/laboratoria.