Znamy zwycięzców ogólnopolskiego turnieju Liga Robotów!
07.12.2023
Ogólnopolski turniej robotyczny Liga Robotów za nami! 33 uczniowskie drużyny z całej Polski zmierzyły się ze sobą w finałowych rozgrywkach na PGE Narodowym w Warszawie.
Spośród 700 zgłoszonych drużyn do ogólnopolskiego finału zakwalifikowały się 33 zespoły, które zdobyły największą liczbę punktów podczas turniejów regionalnych w Inowrocławiu, Wrocławiu, Łodzi, Mysłowicach, Koszalinie, Warszawie, Lublinie i Myślenicach. Podczas uroczystego finału na PGE Narodowym w Warszawie uczestnicy zmierzyli się w 3 kategoriach:
- Wyścig – pokonanie jak najdłuższego dystansu na specjalnie przygotowanym torze;
- Programowanie – zaprogramowanie robota przygotowanego przez organizatorów turnieju;
- Zadanie praktyczne – rywalizacja dwóch robotów przeciwnych drużyn, które miały do wykonania określone zadania na macie.
Podczas dzisiejszych rozgrywek eliminacyjnych wytypowano 16 drużyn, które wzięły następnie udział w rozgrywce finałowej, w której wyłonieni zostali laureaci turnieju.
Dziękuję wszystkim, którzy tworzyli ramy programu Ligi Robotów i pomogli w jego finansowaniu. Dziękuję również za sympatię zaangażowanym szkołom, rodzicom i instytucjom oraz Wam, którzy dołączyliście do przygody Ligi Robotów. Ta przygoda jest namiastką naszych aktualnych projektów, a dokładnie Laboratoriów Przyszłości, Planetobusów czy Naukobusów. To wszystko jest wyjściem Ministerstwa Edukacji i Nauki do młodych ludzi, by pokazać, że świat wirtualny jest ciekawy i oferuje szereg możliwości edukacyjnych i nie tylko. Zawody Ligi Robotów odzwierciedlają dynamikę zmian w obecnym świecie technologii. Mam nadzieję, że w przyszłości będziecie kontynuowali przygodę z robotami
– powiedział podczas otwarcia turnieju Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Wojciech Murdzek.
Około dwóch lat temu powstał pomysł Laboratoriów Przyszłości, z którego m.in. zrodziła się inicjatywa jaką jest Liga Robotów. Celem tego pomysłu, nie było tylko wyposażenie polskich szkół w nowoczesny sprzęt, ale przede wszystkim otwarcie ich na innowacje, eksperymenty oraz włączenie nowych technologii do codziennych zajęć z uczniami. Dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w ten projekt ze strony Ośrodka Rozwoju Edukacji, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Instytutu Badań Edukacyjnych, Centrum GovTech a przede wszystkim dziękuję wszystkim drużynom za udział - to właśnie Wy jesteście głównymi bohaterami tego turnieju. Jesteście dowodem na to, że Polska jest krajem przyszłościowym - gdzie rozwijane są nie tylko kompetencje podstawowe, ale przede wszystkim te dotyczące zaawansowanych technologii z dziedzin tj. robotyka
– podkreślał podczas ogłoszenia wyników zawodów Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Antoni Rytel.
Dziś 33 drużyny spotkały się na jednym z największych stadionów w Polsce PGE Narodowy. To ogromne wyróżnienie, że tu jesteście, pokonaliście w rozgrywkach regionalnych inne zespoły i znaleźliście się w finale Ligi Robotów. Mam nadzieję, że ten i każdy kolejny tego typu projekt będzie się cieszył równie dużym zainteresowaniem. Liczę, że w kolejnych latach będziemy mogli dla Was kontynuować działania związane z robotyką i programowaniem
– powiedział dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Tomasz Madej.
Poniżej prezentujemy listę zwycięskich drużyn!
Zwycięzcy
- I miejsce : Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi Nr 3 w Płocku
- II miejsce : Zespół Szkolno-Przedszkolny w Soninie
- III miejsce : Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim
O Lidze Robotów
Liga Robotów to projekt obejmujący szeroki program rządowy edukacyjno-technologiczny Laboratoria Przyszłości. Inicjatywa realizacji Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z partnerami: Centrum GovTech, Ośrodek Rozwoju Edukacji i Instytut Badań Edukacyjnych.
Celem Ligi Robotów jest tylko promowanie robotyki i technologii, ale także rozwijanie dostępu wśród uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Ideę projektu badawczego na STEAM, link naukowy, inżynierię, sztukę, sztukę i matematykę. Uczestnicy rozwijający się, posiadający umiejętności manualne i społeczne, zdobywający doświadczenie w budowie robotów, programowanie i problemy.