Polska firma Atabi pomaga w Gruzji dzieciom z niepełnosprawnościami oraz ich nauczycielom
16.08.2024
12 sierpnia obchodzimy ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Młodzieży. Jego celem jest promowanie aktywności i potencjału młodych ludzi, a także poszukiwanie rozwiązań problemów, jakie ich dotykają. Zapewnienie równych szans dla wszystkich ludzi jest szczególnie ważne w programie Polskiej pomocy. Z tej okazji prezentujemy projekt, który pomaga gruzińskim dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami przezwyciężać wyzwania rozwojowe i komunikacyjne.
Współfinansowany przez Polską pomoc i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (ang. United Nations Development Programme, UNDP) w ramach programu Polish Challenge Fund pilotażowy projekt pod nazwą „No one should be left behind” (tłum. Nikt nie powinien być pozostawiony w tyle) jest realizowany w szkołach i przedszkolach w Gruzji. Projekt jest wdrażany przez polską firmę Atabi oraz gruzińską organizację pozarządową Consort Georgia. Celem projektu jest wsparcie dzieci i młodzież posiadających szczególne potrzeby edukacyjne w komunikacji i nauce oraz stworzenie im szansy na rozwój i zdobycie niezależności. Zapewnia to zastosowanie przełomowej technologii wspomagającej (AT), w tym urządzeń do śledzenia ruchów gałki ocznej, specjalnych tabletów do komunikacji i komunikatorów, a także oprogramowania do wzrokowej obsługi komputera. Dodatkowo wykorzystanie AT jest połączone z terapią dostosowaną do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Dzięki temu dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności mogą komunikować się z rodzicami, rówieśnikami i nauczycielami, wyrażać swoje potrzeby, marzenia i opinie. Wreszcie mogą brać udział w aktywnościach, które do tej pory były dla nich niedostępne. W rezultacie dzieci stają się bardziej niezależne, budują pewność siebie i są motywowane do dalszej pracy. Technologia wspomagająca wsparta terapią potrafi odmienić życie dzieci i młodych ludzi borykających się nawet z głębokim upośledzeniem.
Projekt wspiera również nauczycieli (w tym nauczycieli wspomagających) oraz specjalistów zajmujących się kształceniem specjalnym, zaburzeniami mowy i rozwojem językowym w realizacji edukacji włączającej. Dzięki niej, wszystkie dzieci, niezależnie od tego, jakie mają zdolności czy trudności, mogą uczyć się wspólnie w jednej klasie. Na bazie polskich doświadczeń organizowane są szkolenia i warsztaty, w trakcie których nauczyciele dostają praktyczne wskazówki, jak używać AT w pracy z dziećmi z ciężkimi upośledzeniami. Gruzińscy nauczyciele wspomagający biorą również udział w wizytach studyjnych w Polsce, podczas których mogą zobaczyć, w jaki sposób technologia wspomagająca jest wykorzystywana w naszym systemie edukacji.
Artykuł Minsterstwa Spraw Zagranicznych