W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Skargi, wnioski i petycje

Składanie skarg i wniosków

Przyjmowanie skarg i wniosków odbywa się zgodnie z przepisami Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Skargi wnioski można składać w następujący sposób:

  • wnieść na piśmie, przesyłając na adres: Izba Administracji Skarbowej w Białymstoku, ul. J. K. Branickiego 9, 15-085 Białystok,
  • złożyć osobiście w kancelarii Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku (adres j. w.) znajdującej się na parterze (pokój 010 lub 012) lub pozostawić w urnach przed kancelarią w dniach pracy IAS w Białymstoku tj. od poniedziałku do piątku w godz. 7.15-15.15,
  • pozostawić w urnie w przedsionku wejścia od parkingu,
  • przesłać faksem pod nr 85 66 55 610,
  • przesłać pocztą elektroniczną  na adres: ias.bialystok@mf.gov.pl,
  • przesłać na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na adres: http://epuap.gov.pl (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym)

Wymogi formalne

  • Skargi i wnioski, zarówno te nadsyłane pocztą jak i drogą elektroniczną, powinny zawierać imię, nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (w tym kod pocztowy) wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z brzmieniem § 8 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawiane są bez rozpatrzenia.
  • Skargi i wnioski winny być sporządzone w języku polskim (art. 27 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. oraz art. 4 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim jako języku urzędowym, bądź z załączonym uwierzytelnionym ich przekładem.

Uwaga:

  • Skargi i wnioski nie mogą być składane telefonicznie.
  • Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą.

W przypadku ustnego wniesienia skargi lub wniosku wyznaczony pracownik Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.

Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku lub wyznaczony przez niego Zastępca  Dyrektora przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w siedzibie Izby przy ul. J. K. Branickiego 9 w poniedziałki po uprzednim umówieniu się w Sekretariacie pod nr telefonu 85 66 55 600 lub 85 66 55 611. Istnieje również możliwość ustalenia innego dogodnego terminu przyjęcia w sprawach skarg i wniosków w godzinach późniejszych, po wcześniejszym telefonicznym uzgodnieniu.
Naczelnik Podlaskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białymstoku, Naczelnicy Urzędów Skarbowych z województwa podlaskiego przyjmują interesantów w sprawie skarg i wniosków, według zasad przewidzianych dla danej jednostki organizacyjnej.

Przyjmowanie i załatwianie petycji

  1. Podstawa prawna:
    Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
  2. Przedmiot petycji:
    Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji.
  3. Sposób składania petycji:
    Petycję można złożyć w następujący sposób:
    • przesłać listownie na adres: Izba Administracji Skarbowej w Białymstoku, ul. J. K. Branickiego 9, 15-085 Białystok
    • przesłać faksem na numer 85 66 55 610
    • przesłać elektronicznie na adres ias.bialystok@mf.gov.pl
    • przesłać w formie pisma elektronicznego, za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej ePUAP - Elektroniczna skrzynka podawcza e-PUAP (link otwiera nowe okno w innym serwisie)
    • złożyć w formie pisemnej bezpośrednio w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku w godzinach pracy Izby.
      Petycji nie można złożyć telefonicznie.
  4. Wymogi formalne petycji:
    Petycja powinna zawierać:
    • oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać oznaczenie każdego z tych podmiotów oraz osobę reprezentującą podmiot wnoszący petycję,
    • wskazanie miejsca zamieszkania albo siedziby podmiotu wnoszącego petycję oraz adresu do korespondencji; jeżeli podmiotem wnoszącym petycję jest grupa podmiotów, w petycji należy wskazać miejsce zamieszkania lub siedzibę każdego z tych podmiotów, oznaczenie adresata petycji, wskazanie przedmiotu petycji,
    • jeżeli petycja składana jest w formie pisemnej – podpis podmiotu wnoszącego petycję albo podpis osoby reprezentującej podmiot wnoszący petycję (w przypadku gdy podmiotem wnoszącym petycję nie jest osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów),
    • jeżeli petycja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej – adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję.
  5. Składanie petycji w interesie podmiotu trzeciego:
    Petycja może być składana w interesie podmiotu trzeciego za jego zgodą. W takim przypadku petycja powinna dodatkowo zawierać, oprócz spełnienia wymagań wymienionych w pkt 4:
    • imię i nazwisko albo nazwę podmiotu trzeciego,
    • miejsce zamieszkania albo siedzibę podmiotu trzeciego,
    • adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej podmiotu trzeciego,
    • zgodę podmiotu trzeciego wyrażoną w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
  6. Uwagi:

O tym, czy pismo jest petycją decyduje jego treść, a nie forma zewnętrzna. Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy podmiotu) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

Materiały

Wzór petycji
wzor​_petycji.docx 0.04MB
Informacje o petycjach w 2022 r.
Informacja​_o​_petycjach​_w​_2022​_r.pdf 0.40MB
Petycja indywidualna przekazana w formie elektronicznej 3.07.2022 r., niezawierająca zgody na publikację petycji z podaniem imienia i nazwiska na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję.pdf ( 542 KB )
Skan​_petycji​_z​_3072022.pdf 0.53MB

Zgłoszenia wewnętrzne - sygnaliści

Informacja o naruszeniu prawa - należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Izbie, w którym sygnalista uczestniczył w procesie rekrutacji lub innych negocjacji poprzedzających zawarcie umowy, pracuje lub pracował, lub w innym podmiocie prawnym, z którym sygnalista utrzymuje lub utrzymywał kontakt w kontekście związanym z pracą, lub informację dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa w Izbie.

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony konsumentów;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej oraz Unii Europejskiej (w tym o nieprawidłowościach w projektach unijnych);
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • inne niż powyższe, wymienione w art. 3 ust. 1 ustawy  o sygnalistach.  

Zgłoszenie może dotyczyć także naruszeń regulacji prawa wewnętrznego dotyczącego obszarów wymienionych powyżej.

Za przyjmowanie i obsługę zgłoszeń dotyczących naruszeń odpowiedzialny jest Koordynator i Zastępca Koordynatora, natomiast za podejmowanie działań następczych - Zespół.

Informacje o naruszeniu prawa można zgłaszać:

  1. pocztą elektroniczną - wysyłając wiadomość na adres sygnalisci.ias.bialystok@mf.gov.pl
  2. telefonicznie – dzwoniąc w dni robocze w godzinach pracy od 8:00 do 13:00 na numery telefonów: 85 878 53 26, 85 878 53 27
  3. osobiście – przekazując informację w formie ustnej lub papierowej bezpośrednio Koordynatorowi lub jego zastępcy, po wcześniejszym ustaleniu terminu, Białystok, ul. 1000-lecia Państwa Polskiego 8, pokój 506, 507;
  4. listownie – wysyłając informację pocztą na adres: Izba Administracji Skarbowej w Białymstoku, ul. J.K. Branickiego 9, 15-085 Białystok, z dopiskiem: „Do rąk własnych Koordynatora ds. wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa”.

W przypadku zgłoszenia, o którym mowa w pkt 3, zgłoszenia prośby o spotkanie, Koordynator lub jego zastępca ustala termin spotkania nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia prośby.

W przypadku zgłoszenia prośby o spotkanie, o którym mowa w pkt 3, Koordynator lub jego zastępca ustala termin spotkania nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia prośby. 

Zgłoszenie powinno zawierać:

  • informacje o rodzaju naruszenia prawa;
  • opis naruszenia prawa, w tym kiedy i gdzie naruszono prawo;
  • dane osoby/ osób, które naruszyły prawo; 
  • wskazanie osób mających związek ze sprawą;
  • inne okoliczności istotne dla sprawy;
  • datę zgłoszenia.

Zgłoszenie może zawierać w szczególności:

  • dane osobowe zgłaszającego, obejmujące imię i nazwisko, miejsce pracy/ służby oraz dane kontaktowe;
  • dowody, które mogą potwierdzić zgłoszenie, w tym dokumenty, zdjęcia, nagrania;
  • dane osobowe osoby, osób lub informacje o podmiocie prawnym, względem którego dokonano naruszenia prawa lub dane osobowe świadka/ów naruszenia prawa;
  • wskazanie osób, z którymi osoba dokonująca zgłoszenia kontaktowała się w danej sprawie.

Zgłoszenia anonimowe nie będą podlegały rozpoznaniu.

Dane osobowe sygnalisty, osoby której dotyczy zgłoszenie oraz osób trzecich wskazanych w zgłoszeniu wewnętrznym, przetwarzane będą w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia, podjęcia działań następczych, określonym odrębnymi regulacjami wewnętrznymi w tym zakresie oraz zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa powszechnie obowiązującego w zakresie ochrony danych osobowych.

Podstawa prawna:

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928);
  • Zarządzenie Nr 47/2024/D.17 Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z 17 września 2024 r. w sprawie procedury zgłoszeń wewnętrznych, ochrony sygnalistów oraz podejmowania działań następczych w Izbie Administracji Skarbowej w Białymstoku oraz podległych urzędach
     
{"register":{"columns":[]}}