W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Seminarium naukowe Grupy Roboczej Rekonstrukcji Wypadków Drogowych (ENFSI)

20.05.2022

Seminarium naukowe - baner

Dnia 18 maja 2022 r. w Instytucie, po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią, odbyło się kolejne seminarium naukowe Grupy Roboczej Rekonstrukcji Wypadków Drogowych należącej do Europejskiej Sieci Instytutów Nauk Sądowych (ENFSI). Organizatorem seminarium był dr inż. Jakub Zębala z Zakładu Badania Wypadków Drogowych.

W seminarium uczestniczyli eksperci z zakresu rekonstrukcji wypadków drogowych, którzy na co dzień pracują w Instytutach w Wilnie, Łotwie, Kijowie, Rydze, Tallinie, Hadze, Katalonii, Zurychu i Krakowie. Gośćmi Seminarium byli eksperci z Singapuru, których specjalnością jest analiza monitoringu wizyjnego.

Tematem wiodącym tego spotkania były elektroniczne ślady kryminalistyczne. Wygłoszone podczas seminarium referaty dotyczyły metod analizy danych z elektroniki pokładowej pojazdów, danych z czarnych skrzynek (EDR, UDS), a także zapisów z monitoringu wizyjnego (CCTV, kamery pokładowe).

Do najbardziej interesujących prezentacji należy zaliczyć omówienie powypadkowych śladów elektronicznych samochodu marki Tesla, który wyjątkowo nie zapalił się po zderzeniu. Na uwagę zasługuje również referat, w którym przedstawiono teoretyczne podstawy transformacji danych z modułu IMU rejestrującego przyspieszenia liniowe i prędkości kątowe w trzech kierunkach. Otrzymane wyniki w powiązaniu z analizą obrazu pozwalają na precyzyjne odtworzenia ruchu pojazdu w środowisku 3D określonym przez chmurę punktów. Wyjątkowe były również dwa referaty dotyczące niepewności zapisu danych w rejestratorach EDR, przygotowane na podstawie wykonanych testów zderzeniowych.

W czasie obrad omówiono wiele przykładów powypadkowej diagnostyki pojazdów, które pozwalają stwierdzić, że już obecnie – w dobie rozwoju zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w pojazdach, rozwoju pojazdów elektrycznych, a w przyszłości pojazdów autonomicznych – ślady elektroniczne stanowią bezcenne źródło informacji o zdarzeniach drogowych.

Kolejne seminarium grupy roboczej jest planowane na przyszły rok, a obrady mają mieć miejsce w Wilnie.

 

{"register":{"columns":[]}}