Irak
Stosunki dyplomatyczne między Polską a Irakiem zostały nawiązane w 1932 roku.
Współpraca polityczna
Tło historyczne:
Polska i Irak nawiązały stosunki dyplomatyczne w 1932 r. na szczeblu poselstw. Podniesiono je do szczebla ambasad w 1958 r. po obaleniu monarchii w Iraku. W latach 1942-1943 na terenie Iraku, stacjonowały oddziały Polskiej Armii na Wschodzie pod dowództwem gen. Władysława Andersa (ok. 80 tys. żołnierzy). O pobycie Polaków w Iraku świadczą żołnierskie mogiły na cmentarzach brytyjskich w Bagdadzie (23 grobów), dokąd w 1965 r. przeniesiono również mogiły z Khanaqin (437 grobów), a także w Al Taqqadum (10 grobów) i Basrze (36 grobów).
W latach 1970-1989 ideologiczna bliskość obu rządów sprzyjała wszechstronnej rozbudowie wzajemnych kontaktów politycznych i gospodarczych. Dla potrzeb rozwijających się stosunków stworzono silne podstawy prawno-traktatowe. W tym okresie w Iraku pracowało ok. 50 tys. Polaków, budując drogi, mosty, zapory, cementownie, cegielnie i elektrownie. Archeolodzy prowadzili wykopaliska na kilku stanowiskach w północnym Iraku. Liczne rzesze irackich studentów pobierały naukę na polskich uczelniach.
W latach 1991 – 2003, gdy Irak nie utrzymywał stosunków dyplomatycznych ze Stanami Zjednoczonymi, przy Ambasadzie RP w Bagdadzie funkcjonowała Sekcja Interesów USA.
Współpraca ekonomiczna
Na współpracę gospodarczą negatywnie wpływa niestabilna sytuacja w Iraku oraz brak wiedzy o irackim rynku a także niewielkie doświadczenie polskich przedsiębiorców w działaniu w warunkach podwyższonego zagrożenia. W ograniczonym stopniu rozwinięty jest handel z Polską (przede wszystkim import produktów spożywczych przez małych przedsiębiorców, największy w swoim zakresie jest import polskich kosmetyków).
Instrumentem wspierającym wzajemną współpracę ekonomiczną była Polsko-Iracka Komisja Mieszana, która dotychczas obradowała 13 razy. Jej ostatnie posiedzenie odbyło się w 2009 r. Strona iracka liczy na reaktywowanie prac komisji, jednak Ministerstwo Rozwoju nie podęło decyzji w tym zakresie.
Irak jest krajem o największym potencjale złóż ropy naftowej, których eksploatacja szacowana jest na o wiele dłuższą i efektywną w perspektywie kilkudziesięciu lat. Zniszczona infrastruktura państwa wymaga pilnej odbudowy – Irak będzie ogłaszał kolejne przetargi na odbudowę dróg, połączeń kolejowych, szpitali, sieci energetycznych, sieci przesyłowych gazu, zapór i elektrowni wodnych, budownictwa wielorodzinnego i jednorodzinnego (w najbliższym czasie jest w stanie zakupić kilkadziesiąt tysięcy domów do szybkiego montażu); oczyszczalni wód i ścieków dla aglomeracji miejskich, tworzenia sieci komunikacji miejskiej w Bagdadzie, Irbilu i większych stolicach prowincji.
Na szczególne zainteresowanie zasługuje sektor rolnictwa i przetwórstwa spożywczego. Do tej pory niewiele państw (wyjątkiem są Niderlandy) inwestowało w tej dziedzinie; Irak potrzebuje odbudować swoje zasoby produkcji rolnej zniszczone tak na skutek wojen, jak i programu „ropa za żywność”. Irak może być państwem dostarczającym do Polski poszukiwane (także przez przetwórców spożywczych) produkty rolne (np. czarna marchew, awokado, cytrusy) w o wiele niższych cenach, pod warunkiem naprawy, czy budowy odpowiedniej infrastruktury; jest też chłonnym rynkiem dla produktów wytwarzanych w Polsce, przede wszystkim drobiu i nabiału; z uwagi na ostatnie wydarzenia i bojkotowanie produktów irańskich i tureckich tworzy się odpowiednia luka dla producentów polskich; należy także podkreślić możliwość współpracy w tym zakresie z FAO oraz Bankiem Światowym.
Współpraca naukowo-techniczna i kulturalna
Zgodnie z danymi GUS, na studiach w Polsce w 2020 r. studiowało 319 studentów z Iraku (zgodnie z danymi z 2018 r., najwięcej na kierunkach: lekarskim, zarządzaniu oraz budownictwie).
W ostatnich latach Polska, zarówno dla Irakijczyków, jak i wielu innych państw regionu była obszarem wykorzystywanym, jako „przystanek” w drodze do uczelni zachodnioeuropejskich, w tym przede wszystkim niemieckich i brytyjskich. Stąd też zainteresowanie przede wszystkim studiami pierwszego stopnia na kierunkach prowadzonych w języku angielskim. Istnieje możliwość zmiany tej sytuacji, w tym poprzez: wymianę naukową – szczególnie jeśli chodzi o studia medyczne (wszystkie kierunki), psychologię (postraumatyczną i międzykulturową), studia inżynieryjne; studia w zakresie gospodarki rolnej i weterynarii; stypendia doktoranckie – na wybranych kierunkach ścisłych; ustanowienie studium języka polskiego, po ukończeniu którego wybrani absolwenci uzyskiwaliby stypendia na uczelniach w Polsce; wsparcie w zakresie tworzenia prywatnych i odbudowy państwowych uczelni z wydziałami z zakresu polityki międzynarodowej, regionalnej, kulturoznawstwa, historii sztuki, uczelni artystycznych.
W chwili obecnej rozwój współpracy w zakresie kultury jest dość trudny, z uwagi na zniszczenia infrastruktury, warunki bezpieczeństwa oraz trudne warunki bytowe społeczeństwa irackiego. Kierunkiem, którym wydaje się być zainteresowana strona polska jest w dalszym ciągu archeologia i możliwości prowadzenia badań na terytorium Iraku. Istotnym obszarem, który mógłby stanowić także przedmiot wsparcia, czy inwestycji po stronie polskiej jest literatura oraz prasa, w tym przede wszystkim różnego rodzaju periodyki specjalistyczne oraz magazyny dla kobiet.
Baza prawno-traktatowa
Tytuł umowy |
Miejsce podpisania |
Data podpisania |
Data wejścia w życie |
Umowa o współpracy kulturalnej między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku |
Warszawa |
1959-04-02 |
1959-12-09 |
Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku o cywilnej komunikacji lotniczej |
Bagdad |
1961-07-27 |
1962-06-12 |
Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku o współpracy gospodarczej i technicznej |
Warszawa |
1972-08-26 |
1973-10-19 |
Protokół między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku w sprawie przyspieszenia realizacji projektów przemysłowych |
Warszawa |
1973-06-30 |
1973-06-30 |
Protokół o zmianie Umowy między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku o współpracy gospodarczej i technicznej z dnia 26 sierpnia 1972 r. |
Bagdad |
1975-12-11 |
1976-05-17 |
Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku o współpracy w dziedzinie turystyki |
Bagdad |
1975-10-22 |
1976-02-24 |
Konwencja konsularna między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku |
Bagdad |
1980-04-16 |
1982-07-24 |
Umowa między Rządem PRL a Rządem Republiki Iraku w sprawie międzynarodowych przewozów drogowych |
Warszawa |
1984-09-20 |
1985-02-12 |
Wieloletnia Umowa o współpracy gospodarczej i naukowo-techniczna między Rządem PRL a Rządem Republiki Irackiej |
Bagdad |
1989-03-20 |
1989-03-20 |
Umowa między PRL a Republiką Iraku o pomocy prawnej i sądowej w sprawach cywilnych i karnych |
Bagdad |
1988-10-29 |
1989-12-22 |
Protokół o współpracy finansowej * |
Warszawa |
1984-05-11 |
1984-05-11 |
Dodatek do Protokołu o współpracy finansowej z 11 maja 1984 r. |
Bagdad |
1985-06-03 |
1985-06-03 |
Uzgodnienia dotyczące płatności irackich * |
Bagdad |
1986-04-09 |
1986-04-09 |
Uzgodnienia dotyczące irackich płatności * |
Bagdad |
1987-01-25 |
1987-01-25 |
Uzgodniony Raport X Sesji Polsko - Irackiego Wspólnego Komitetu Stałego * |
Bagdad |
1989-01-12 |
1989-01-12 |
Uzgodniony zapis z wizyty Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą p. Marcina Święcickiego w Iraku* |
Bagdad |
1990-05-03 |
1990-05-03 |
Memorandum o porozumieniu w sprawie współpracy między MSZ RP a MSZ Republiki Iraku* |
Warszawa |
2016-11-25 |
2016-11-25 |
Pozycje oznaczone gwiazdką nie stanowią umowy międzynarodowej
Aktualizacja: grudzień 2021