W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wydział Operacyjno - Szkoleniowy

mł. ogn. inż. MICHAŁ ORZECHOWSKI

Starszy Technik

 

Telefon: 47 851 08 27
 

Zadania Wydziału Operacyjno - Szkoleniowego

 

W zakresie zadań operacyjnych:

  1. analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze miasta i powiatu oraz przygotowanie komendy do organizacji działań ratowniczych, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także bieżąca weryfikacja organizacji działań ratowniczych;
  2. opracowywanie i aktualizacja: planów ratowniczych, analizy zabezpieczenia operacyjnego, analizy gotowości operacyjnej, analizy ćwiczeń i innych materiałów o charakterze analityczno – operacyjnym;
  3. opracowanie i aktualizacja planu sieci podmiotów KSRG na obszarze powiatu, w tym sporządzanie dokumentacji dotyczącej włączania i wyłączania OSP do/z KSRG;
  4. zapewnienie funkcjonowania SKKM, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG i innych JOP na terenie działania komendy oraz obszaru chronionego, a także umożliwiające współpracę ze SKKW;
  5. współdziałanie z innymi służbami i instytucjami w zakresie powiadamiania i dysponowania sił i środków;
  6. koordynacja działań na terenie powiatu wynikających z podjęcia działań ratowniczych przez jednostki KSRG i inne podmioty ratownicze;
  7. wsparcie działań ratowniczych kierującego działaniem ratowniczym;
  8. obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowanie, obsługa alarmów pożarowych przekazywanych systemem monitoringu pożarowego i dysponowanie sił i środków zgodnie z odrębnymi ustaleniami;
  9. udział w uzgadnianiu sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą pod względem technicznym oraz współpraca w realizacji zadań związanych z systemem monitoringu pożarowego, w szczególności: zapewnienie prawidłowej obsługi urządzeń monitoringu pożarowego, lokalizacji Stacji Odbiorczej Alarmów Pożarowych (SOAP) oraz realizacja szkoleń w tym zakresie; prowadzenie spraw związanych z rozdziałem kosztów operatorów monitoringu kosztami funkcjonowania SOAP w komendzie;
  10. współdziałanie ze służbą dyżurną powiatowych centrów zarządzania kryzysowego, ze specjalistami branżowymi w sprawach ratownictwa w zakresie określonym odrębnymi regulacjami oraz podmiotami zajmującymi się monitorowaniem, prognozowaniem zagrożeń, a także innymi podmiotami działającymi na rzecz KSRG oraz dysponowania nimi według odrębnych ustaleń;
  11. przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych;
  12. analizowanie stanu wyposażenia i przygotowania jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych podmiotów KSRG oraz pozostałych JOP do działań ratowniczych oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
  13. prowadzenie, aktualizowanie i korzystanie z baz danych;
  14. utrzymywanie stałej łączności z SKKW oraz zastępami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych;
  15. przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach i dysponowanie siłami i środkami jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz powiadamianie innych służb ratowniczych na terenie powiatu, a także rejestrowanie i ewidencjonowanie udziału jednostek ochrony przeciwpożarowej w działaniach ratowniczych, a także przekazywanie informacji do SKKW oraz innych podmiotów zgodnie z odrębnymi ustaleniami;
  16. dokonywanie bieżącej oceny sytuacji na terenie działania komendy w zakresie występujących pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń oraz jego operacyjnego zabezpieczenia;
  17. sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez podmioty KSRG i inne JOP, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz sporządzanie innej dokumentacji związanej z realizacją działań ratowniczych, w tym potwierdzeń i zaświadczeń;
  18. współdziałanie przy planowaniu systemów łączności;
  19. przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
  20. kontrolowanie i weryfikowanie gotowości operacyjnej Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych oraz innych podmiotów KSRG oraz pozostałych JOP, analizowanie gotowości operacyjno -technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie;
  21. przeprowadzanie kontroli toku służby w JRG oraz inspekcji gotowości operacyjnej w OSP na obszarze miasta i powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
  22. przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych i związków taktycznych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
  23. sporządzanie i korzystanie z planów operacyjnych oraz dokumentacji operacyjnej pomocniczej lub specjalnej;
  24. udział w pracach związanych z funkcjonowaniem KSRG;
  25. prowadzenie ewidencji podmiotów KSRG oraz innych JOP na terenie działania komendy;
  26. bieżące informowanie kierownictwa komendy i oficera prasowego o szczególnych zdarzeniach odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych;
  27. administrowanie systemem SWD PSP oraz wprowadzanie i przetwarzanie danych w systemie zgodnie z odrębnymi ustaleniami;
  28. współpraca z właściwymi organami i podmiotami podczas zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych zagrożeniem czynnikiem biologicznym, w tym podczas zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
  29. przygotowanie zakresów czynności dla funkcjonariuszy pełniących służbę w zmianowym systemie służby na SKKM

 

W zakresie zadań szkoleniowych:

  1. planowanie, organizowanie oraz dokumentowanie procesu doskonalenia zawodowego w zakresie określonym szczegółowymi regulacjami;
  2. inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG i innych JOP na obszarze miasta;
  3. prowadzenie i dokumentowanie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków pełniących służbę w komendzie;

 

W zakresie zadań informatyki:

  1. analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy;
  2. zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy, nadzór oraz analizowanie wdrażanych komputerowych systemów wspomagania, dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG wykorzystywanych w działalności komendy;
  3. współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
  4. planowanie i wdrażanie w podmiotach KSRG i innych JOP nowoczesnych technik informatycznych;
  5. sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
  6. wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
  7. systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy;
  8. realizacja zadań administratora sieci oraz administrowanie i zarządzanie w zakresie technicznej sprawności informatycznymi systemami dziedzinowymi wspomagającymi pracę bieżącą komendy, w tym SKKM;
  9. prowadzenie zagadnień związanych z podpisem elektronicznym w strukturze klucza publicznego dla komendy;
  10. utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie systemów teleinformatycznych;
  11. realizacja zadań związanych z cyberbezpieczeństwem teleinformatycznym;
  12. obsługa i nadzór techniczny nad stroną internetową, w tym BIP oraz administrowanie kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.

 

W zakresie zadań łączności:

  1. zapewnienie łączności przewodowej i bezprzewodowej w komendzie;
  2. współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
  3. uzgadnianie z jednostką nadrzędną zmiany warunków technicznych korzystania z sieci radiowych UKF PSP na terenie działania komendy;
  4. planowanie i wdrażanie w komendzie nowoczesnych technik łączności oraz organizowanie spójnego systemu łączności dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na terenie działania komendy;
  5. planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia, współdziałania a także systemów alarmowania na terenie działania komendy;
  6. analizowanie i bieżące weryfikowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy;
  7. analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na terenie działania komendy;
  8. sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
  9. opracowanie oraz bieżąca aktualizacja dokumentacji łączności komendy.

 

W zakresie zadań obronnych:

  1. organizowanie i prowadzenie prac związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie;
  2. koordynowanie i kontrolowanie realizacji zadań obronnych;

 

W zakresie zadań kancelarii niejawnej:

  1. prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych;
  2. udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom do tego uprawnionym i egzekwowanie zwrotu dokumentów;
  3. realizacja właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w kancelarii dokumentów niejawnych; oraz jednostce organizacyjnej;
  4. prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami;
  5. wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony informacji niejawnych, który nadzoruje pracę kancelarii niejawnej.

 

W zakresie zadań polityki informacyjnej Oficera Prasowego:

  1. realizacja założeń komendanta w zakresie polityki informacyjnej, organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno - promocyjnej komendy;
  2. współpraca ze środkami masowego przekazu – mediami lokalnymi, regionalnymi i ogólnopolskimi;
  3. kreowanie w środkach masowego przekazu pozytywnego wizerunku strażaka -ratownika;
  4. opracowywanie materiałów dla mediów;
  5. organizowanie konferencji prasowych;
  6. prowadzenie obsługi mediów podczas działań ratowniczych;
  7. koordynowanie i realizowanie zadań z zakresu prewencji społecznej;
  8. obsługa strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej komendy.

 

W zakresie zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych:

  1. pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”;
  2. zapewnienie wymaganej ochrony przetwarzanych informacji niejawnych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
  3. kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
  4. opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  5. planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  6. nadzorowanie działalności kancelarii dokumentów niejawnych;
  7. kontrola przestrzegania właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów niejawnych;
  8. nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych.

 

W zakresie zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych:

  1. koordynowanie działań związanych z przygotowaniem, wdrażaniem, aktualizacją oraz stosowaniem polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy służące do przetwarzania danych osobowych;
  2. prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w komendzie;
  3. prowadzenie wykazu zbiorów danych osobowych przetwarzanych w komendzie;
  4. sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych;
  5. prowadzenie analizy zagrożeń dla bezpieczeństwa danych osobowych i wdrażaniem na podstawie jej wyników zmian w polityce bezpieczeństwa;
  6. zapewnienie przeszkolenia osobom upoważnionym z zakresu ochrony danych osobowych;
  7. nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych w komendzie poprzez stosowanie odpowiednich do zagrożeń i kategorii danych objętych ochroną, środków fizycznych, technicznych i organizacyjnych, a w tym: kontrolowanie pracowników i innych osób upoważnionych w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z ochroną danych osobowych przewidzianych w stosownych instrukcjach i wytycznych, kontrolowanie obiektów i pomieszczeń komendy pod względem przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych, kontrolowanie sprzętu i oprogramowania stosowanego do przetwarzania danych osobowych pod względem zgodności z przepisami prawa;
  8. opiniowanie wniosków do komendanta o wydanie dla osób przetwarzających dane osobowe stosownych upoważnień;
  9. wnioskowanie do komendanta w innych sprawach związanych z ochroną danych osobowych, w tym związanych z zabezpieczeniem obiektów komendy;
  10. koordynowanie procesu reagowania na incydenty w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
07.12.2020 10:42 mł.ogn. Maciej Pęcak
Wytwarzający/ Odpowiadający:
mł.ogn. Pęcak Maciej
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 8.0 02.02.2024 14:47 mł. asp. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 7.0 08.05.2023 12:43 mł.asp. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 6.0 22.07.2022 09:23 mł.asp. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 5.0 24.12.2021 09:35 mł.ogn. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 4.0 09.12.2020 11:54 mł.ogn. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 3.0 09.12.2020 11:53 mł.ogn. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 2.0 09.12.2020 11:52 mł.ogn. Maciej Pęcak
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy 1.0 07.12.2020 10:42 mł.ogn. Maciej Pęcak

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}