Wydział Operacyjno - Szkoleniowy
mł. ogn. inż. MICHAŁ ORZECHOWSKI
Starszy Technik
Telefon: 47 851 08 27
Zadania Wydziału Operacyjno - Szkoleniowego
W zakresie zadań operacyjnych:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze miasta i powiatu oraz przygotowanie komendy do organizacji działań ratowniczych, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także bieżąca weryfikacja organizacji działań ratowniczych;
- opracowywanie i aktualizacja: planów ratowniczych, analizy zabezpieczenia operacyjnego, analizy gotowości operacyjnej, analizy ćwiczeń i innych materiałów o charakterze analityczno – operacyjnym;
- opracowanie i aktualizacja planu sieci podmiotów KSRG na obszarze powiatu, w tym sporządzanie dokumentacji dotyczącej włączania i wyłączania OSP do/z KSRG;
- zapewnienie funkcjonowania SKKM, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG i innych JOP na terenie działania komendy oraz obszaru chronionego, a także umożliwiające współpracę ze SKKW;
- współdziałanie z innymi służbami i instytucjami w zakresie powiadamiania i dysponowania sił i środków;
- koordynacja działań na terenie powiatu wynikających z podjęcia działań ratowniczych przez jednostki KSRG i inne podmioty ratownicze;
- wsparcie działań ratowniczych kierującego działaniem ratowniczym;
- obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowanie, obsługa alarmów pożarowych przekazywanych systemem monitoringu pożarowego i dysponowanie sił i środków zgodnie z odrębnymi ustaleniami;
- udział w uzgadnianiu sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą pod względem technicznym oraz współpraca w realizacji zadań związanych z systemem monitoringu pożarowego, w szczególności: zapewnienie prawidłowej obsługi urządzeń monitoringu pożarowego, lokalizacji Stacji Odbiorczej Alarmów Pożarowych (SOAP) oraz realizacja szkoleń w tym zakresie; prowadzenie spraw związanych z rozdziałem kosztów operatorów monitoringu kosztami funkcjonowania SOAP w komendzie;
- współdziałanie ze służbą dyżurną powiatowych centrów zarządzania kryzysowego, ze specjalistami branżowymi w sprawach ratownictwa w zakresie określonym odrębnymi regulacjami oraz podmiotami zajmującymi się monitorowaniem, prognozowaniem zagrożeń, a także innymi podmiotami działającymi na rzecz KSRG oraz dysponowania nimi według odrębnych ustaleń;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- analizowanie stanu wyposażenia i przygotowania jednostek ratowniczo-gaśniczych i innych podmiotów KSRG oraz pozostałych JOP do działań ratowniczych oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- prowadzenie, aktualizowanie i korzystanie z baz danych;
- utrzymywanie stałej łączności z SKKW oraz zastępami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych;
- przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach i dysponowanie siłami i środkami jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz powiadamianie innych służb ratowniczych na terenie powiatu, a także rejestrowanie i ewidencjonowanie udziału jednostek ochrony przeciwpożarowej w działaniach ratowniczych, a także przekazywanie informacji do SKKW oraz innych podmiotów zgodnie z odrębnymi ustaleniami;
- dokonywanie bieżącej oceny sytuacji na terenie działania komendy w zakresie występujących pożarów, klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń oraz jego operacyjnego zabezpieczenia;
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez podmioty KSRG i inne JOP, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz sporządzanie innej dokumentacji związanej z realizacją działań ratowniczych, w tym potwierdzeń i zaświadczeń;
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności;
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- kontrolowanie i weryfikowanie gotowości operacyjnej Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych oraz innych podmiotów KSRG oraz pozostałych JOP, analizowanie gotowości operacyjno -technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- przeprowadzanie kontroli toku służby w JRG oraz inspekcji gotowości operacyjnej w OSP na obszarze miasta i powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych i związków taktycznych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- sporządzanie i korzystanie z planów operacyjnych oraz dokumentacji operacyjnej pomocniczej lub specjalnej;
- udział w pracach związanych z funkcjonowaniem KSRG;
- prowadzenie ewidencji podmiotów KSRG oraz innych JOP na terenie działania komendy;
- bieżące informowanie kierownictwa komendy i oficera prasowego o szczególnych zdarzeniach odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych;
- administrowanie systemem SWD PSP oraz wprowadzanie i przetwarzanie danych w systemie zgodnie z odrębnymi ustaleniami;
- współpraca z właściwymi organami i podmiotami podczas zdarzeń nadzwyczajnych wywołanych zagrożeniem czynnikiem biologicznym, w tym podczas zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- przygotowanie zakresów czynności dla funkcjonariuszy pełniących służbę w zmianowym systemie służby na SKKM
W zakresie zadań szkoleniowych:
- planowanie, organizowanie oraz dokumentowanie procesu doskonalenia zawodowego w zakresie określonym szczegółowymi regulacjami;
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów KSRG i innych JOP na obszarze miasta;
- prowadzenie i dokumentowanie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków pełniących służbę w komendzie;
W zakresie zadań informatyki:
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy;
- zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy, nadzór oraz analizowanie wdrażanych komputerowych systemów wspomagania, dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów KSRG wykorzystywanych w działalności komendy;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
- planowanie i wdrażanie w podmiotach KSRG i innych JOP nowoczesnych technik informatycznych;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy;
- realizacja zadań administratora sieci oraz administrowanie i zarządzanie w zakresie technicznej sprawności informatycznymi systemami dziedzinowymi wspomagającymi pracę bieżącą komendy, w tym SKKM;
- prowadzenie zagadnień związanych z podpisem elektronicznym w strukturze klucza publicznego dla komendy;
- utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie systemów teleinformatycznych;
- realizacja zadań związanych z cyberbezpieczeństwem teleinformatycznym;
- obsługa i nadzór techniczny nad stroną internetową, w tym BIP oraz administrowanie kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
W zakresie zadań łączności:
- zapewnienie łączności przewodowej i bezprzewodowej w komendzie;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
- uzgadnianie z jednostką nadrzędną zmiany warunków technicznych korzystania z sieci radiowych UKF PSP na terenie działania komendy;
- planowanie i wdrażanie w komendzie nowoczesnych technik łączności oraz organizowanie spójnego systemu łączności dla jednostek ochrony przeciwpożarowej na terenie działania komendy;
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia, współdziałania a także systemów alarmowania na terenie działania komendy;
- analizowanie i bieżące weryfikowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy;
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na terenie działania komendy;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności;
- opracowanie oraz bieżąca aktualizacja dokumentacji łączności komendy.
W zakresie zadań obronnych:
- organizowanie i prowadzenie prac związanych z przygotowaniami obronnymi w komendzie;
- koordynowanie i kontrolowanie realizacji zadań obronnych;
W zakresie zadań kancelarii niejawnej:
- prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych;
- udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom do tego uprawnionym i egzekwowanie zwrotu dokumentów;
- realizacja właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w kancelarii dokumentów niejawnych; oraz jednostce organizacyjnej;
- prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami;
- wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony informacji niejawnych, który nadzoruje pracę kancelarii niejawnej.
W zakresie zadań polityki informacyjnej Oficera Prasowego:
- realizacja założeń komendanta w zakresie polityki informacyjnej, organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno - promocyjnej komendy;
- współpraca ze środkami masowego przekazu – mediami lokalnymi, regionalnymi i ogólnopolskimi;
- kreowanie w środkach masowego przekazu pozytywnego wizerunku strażaka -ratownika;
- opracowywanie materiałów dla mediów;
- organizowanie konferencji prasowych;
- prowadzenie obsługi mediów podczas działań ratowniczych;
- koordynowanie i realizowanie zadań z zakresu prewencji społecznej;
- obsługa strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej komendy.
W zakresie zadań Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych:
- pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”;
- zapewnienie wymaganej ochrony przetwarzanych informacji niejawnych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
- opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- nadzorowanie działalności kancelarii dokumentów niejawnych;
- kontrola przestrzegania właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów niejawnych;
- nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych.
W zakresie zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych:
- koordynowanie działań związanych z przygotowaniem, wdrażaniem, aktualizacją oraz stosowaniem polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy służące do przetwarzania danych osobowych;
- prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych w komendzie;
- prowadzenie wykazu zbiorów danych osobowych przetwarzanych w komendzie;
- sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych;
- prowadzenie analizy zagrożeń dla bezpieczeństwa danych osobowych i wdrażaniem na podstawie jej wyników zmian w polityce bezpieczeństwa;
- zapewnienie przeszkolenia osobom upoważnionym z zakresu ochrony danych osobowych;
- nadzorowanie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych w komendzie poprzez stosowanie odpowiednich do zagrożeń i kategorii danych objętych ochroną, środków fizycznych, technicznych i organizacyjnych, a w tym: kontrolowanie pracowników i innych osób upoważnionych w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z ochroną danych osobowych przewidzianych w stosownych instrukcjach i wytycznych, kontrolowanie obiektów i pomieszczeń komendy pod względem przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych, kontrolowanie sprzętu i oprogramowania stosowanego do przetwarzania danych osobowych pod względem zgodności z przepisami prawa;
- opiniowanie wniosków do komendanta o wydanie dla osób przetwarzających dane osobowe stosownych upoważnień;
- wnioskowanie do komendanta w innych sprawach związanych z ochroną danych osobowych, w tym związanych z zabezpieczeniem obiektów komendy;
- koordynowanie procesu reagowania na incydenty w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych.
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 07.12.2020 10:42 mł.ogn. Maciej Pęcak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- mł.ogn. Pęcak Maciej
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 8.0 | 02.02.2024 14:47 mł. asp. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 7.0 | 08.05.2023 12:43 mł.asp. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 6.0 | 22.07.2022 09:23 mł.asp. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 5.0 | 24.12.2021 09:35 mł.ogn. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 4.0 | 09.12.2020 11:54 mł.ogn. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 3.0 | 09.12.2020 11:53 mł.ogn. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 2.0 | 09.12.2020 11:52 mł.ogn. Maciej Pęcak |
Wydział Operacyjno - Szkoleniowy | 1.0 | 07.12.2020 10:42 mł.ogn. Maciej Pęcak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP