SCRRChem MobiLab
SCRRChem MobiLab -
Pojazd stanowiący samodzielne mobilne stanowisko pracy dla grupy analitycznej, rozpoznania i koordynacji działań CBRN, wyposażony w sprzęt pozwalający na bezpieczny pobór próbek, przygotowanie próbek, a także analizę próbek środowiskowych jak i próbek o charakterze CBRN (tzn. próbek pobranych podczas zdarzeń terrorystycznych z wykorzystaniem czynników stwarzających zagrożenie chemiczne, biologiczne, radiacyjne i nuklearne), oraz dający możliwości pełnienia funkcji mobilnego stanowiska dowodzenia i koordynacji działań o charakterze CBRN. W zabudowie pojazdu przewidziane jest przewożenie dodatkowo min. 4 osób (łącznie w pojeździe min. 6 osób) z miejscem pracy dla minimum 6 osób.
W zabudowie pojazdu znajdują się:
- Przedział A (roboczy) zawierający:
- miejsce pracy i obsługi systemów teleinformatycznych, w którym znajdują się dwa niezależne stanowiska operatorskie,
- na dachu pojazdu z obsługą z przedziału A systemu zdalnej detekcji Rapid Plus służący do analizy składu powietrza podczas dużych pożarów oraz zdarzeń o charakterze CBRN.
- Systemy teleinformatyczne pozwalające na montaż wszystkich serwerów i urządzeń aktywnych zamontowanych i przeznaczonych do zapewnienia ciągłości pracy urządzeń,
- miejsca do przygotowania sprzętu do pracy/analizy pobranych próbek,
- miejsce z blatem roboczym dla minimum 4 osób,
- miejsce z lodówką do zapewnienia warunków temperaturowych wymazówek biologicznych,
- miejsce na przechowywanie urządzeń pomiarowych oraz sprzętu do poboru próbek,
- Przedział B (sprzętowy) zawierający:
- miejsce przechowywania sprzętu specjalistycznego niezbędnego do realizacji zdarzeń o charakterze CBRN w tym niezbędne urządzenia analityczne, środki ochrony indywidualnej ratowników, sprzęt do dekontaminacji, akcesoria i wyposażenie niezbędne do obsługi w/w urządzeń.
Pojazd dzięki swojemu wyposażeniu oraz dzięki umiejętnościom zespołu analitycznego JRG 6 jest w stanie pobrać próbki w każdym stanie skupienia tj. stałym, ciekłym, gazowym. Każda z tych próbek może zostać przebadana w celu poznania jej właściwości od 2 do 5 różnymi metodami badawczymi tj. metodą kolorymetrii, metodą spektrometrii FTIR, metodą spektrometrii Mas, Spektrometrii Ramana, metoda chromatografii gazowej ze spektrometrią mas. Pojazd tej klasy i przeznaczenia jest pierwszym pojazdem w strukturach PSP w Polsce, dotychczasowe pojazdy o podobnym przeznaczeniu są zbliżone co do funkcji pojazdu aczkolwiek nie spełniają funkcji koordynacji działań Specjalistycznych Grup Ratownictwa Chemiczno Ekologicznego w PSP.