W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęsciej zadawane pytania

W mediach pojawiło się szereg błędnych interpretacji zapisów projektu i zarzutów w tej kwestii. Poniżej zamieszczamy najczęściej zadawane pytania dotyczące Ustawy o Ochotniczych Strażach Pożarnych

  1.  Jaki zakres danych wniosku będzie weryfikowany przez komendy miejskie/powiatowe?
    Odp. – Reguluje to przepis art. 17 ust.2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Komendy miejskie/powiatowe weryfikują treść wniosku.
     
  2. Czy jeden ze świadków musi pracować przez 25 lat w tym samym okresie co strażak OSP składający wniosek?
    Odp. - Nie ma takiego wymogu.
     
  3. Kto potwierdza udział w działaniach GOPR-U
    Odp. - Podmiot uprawniony do wykonywania ratownictwa górskiego, o którym mowa w art. 11b ust. 8 ustawy, o której mowa w art. 47 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych.
     
  4. Czy jest planowane wzmocnienie etatowe na poziomie powiatów do realizacji zadań wynikających z ustawy?
    Odp. – nie jest planowane, z uwagi na wzmocnienie systemu zmianowego.
     
  5. Czy samorządy otrzymały już jakieś informacje o potwierdzaniu wymogu przez burmistrza/wójta?
    Odp. – Nie. W ramach konsultacji, przedstawiciele samorządu (Komisja Wspólna Rządu i Samorządu) uczestniczyli w uzgodnieniach i procesie legislacyjnym.
     
  6. Jak weryfikować oświadczenie świadków jeżeli nie będzie potwierdzenia w rejestrach zdarzeń, czy świadkowie będą konkretnie wskazywali w oświadczeniach daty zdarzeń?
    Odp. - Art. 50 ustawy wyczerpująco wyjaśnia pytanie. PSP nie weryfikuje oświadczeń świadków. W przypadku prowadzenia przez PSP ewidencji w latach 2012 do dzisiaj, przewidziano możliwość potwierdzania (art. 50 ust. 3).
     
  7. Czy podczas merytorycznej weryfikacji wniosku Komendant Miejski Powiatowy będzie dokonywał porównania z ewidencją zdarzeń (interwencji danej jednostki OSP) oraz uprawnieniami danego druha do udziału w akcjach ratowniczych
    Odp. -  Art. 50 ust. 3 ustawy wyjaśnia pytanie.
     
  8. Art. 51 ust. 1- Osobie, która złoży wniosek w terminie 9 miesięcy przyznaje się prawo do świadczenia od miesiąca wejścia w życie ustawy, czyli od stycznia. A co z tymi, którzy złożą wniosek po tych 9 miesiącach – nie otrzymują świadczenia, czy tylko nie będą mieli wypłaty od stycznia ?
    Odp. – Osoby, które złożą wniosek po tych 9 miesiącach, będą miały przyznane świadczenie ratownicze od miesiąca złożenia wniosku, zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Należy zastrzec, że ma to być wniosek kompletny.
     
  9. Art.11 - Kierowanie strażaka OSP na kurs prawa jazdy, zawarcie umowy  między KP PSP a strażakiem OSP, a wójt tylko będzie powiadomiony? Kto będzie pokrywał jego pensję, PSP, gmina ?
    Odp. -  Reguluje to art. 11 ust. 3. Sporządzana umowa ma zawierać wszystkie elementy dotyczące tych kwestii. Ustawa nie przewiduje pokrywania kosztów z tytułu pensji.
     
  10. Czy gmina może się zwracać do komendanta powiatowego o potwierdzenie udziału przez strażaka przez 25 lat?
    Odp. - Art. 50 ust. 3 ustawy to wyjaśnia. W przypadku prowadzenia przez PSP ewidencji za lata 2012 do wejścia w życie ustawy, istnieje taka możliwość.
     
  11. Od jakiego okresu liczy się 25 lat - od pierwszego roku wyjazdowego czy od uzyskania kwalifikacji - kurs podstawowy i wyjazdów - dotyczy starszych członków OSP kiedy z kursami było różnie.
    Odp. – Liczy się od pierwszego roku wyjazdowego.
     
  12. Art. 15 ust. 2 - Ekwiwalent nalicza się za udział w działaniach „za każdą rozpoczętą godzinę od zgłoszenia wyjazdu z jednostki” – ale do kiedy ? Czy do powrotu, czy może czasu, kiedy zostaną wykonane wszystkie czynności w OSP, które pozwolą na przywrócenie pełnej gotowości bojowej ?
    Odp. - Ekwiwalent powinien być naliczany do powrotu do macierzystej jednostki. Umowa, o której mowa w art. 7 powinna uszczegóławiać to zagadnienie.
     
  13. Art. 13 ust. 2 - Czy to oznacza, że jeżeli ochotnik dozna uszczerbku na zdrowiu lub szkody w mieniu w drodze do remizy na ogłoszony alarm, myśląc, że to działania ratownicze, a to będzie alarm inspekcyjny lub niezapowiedziane ćwiczenia, to nie otrzyma takiego świadczenia pomimo tego, że działał w dobrej wierze
    Odp. – Otrzyma świadczenie, ponieważ jest to element działań podejmowanych przez PSP w ramach przygotowania do akcji ratowniczej.
     
  14. Gmina bez OSP podpisuje porozumienie z gminą sąsiednią która ma OSP (par. 7). Z którym komendantem to porozumienie ma być uzgodnione? Z tym u którego nie ma OSP czy z tym który "dysponuje OSP"?
    Odp. – Z właściwym terytorialnie komendantem powiatowym/miejskim, który analizuje poziom zabezpieczenia operacyjnego.
     
  15. Zgodnie z art. 15 strażak osp otrzymuje ekwiwalent, który był dysponowany do działań ratowniczych lub akcji,  a co z wyjazdami OSP do zabezpieczenia obszaru chronionego? Czy też będzie należał mu się ekwiwalent?
    Odp. – Zabezpieczenie obszaru chronionego jest też wyjazdem zgodnym z dyspozycją PSP. Jest to też element organizacji akcji ratowniczej, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 39 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Umowa (art. 7) powinna doregulować lub rozszerzać zakres.
     
  16. Kto przyznaje świadczenie? Czy komendant powiatowy/miejski ze względu na adres zamieszkania strażaka OSP, czy ze względu na siedzibę OSP, w której strażak był członkiem?
    Odp. – Art. 17 ust. 1 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych - komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej właściwy dla siedziby ochotniczej straży pożarnej strażaka ratownika OSP
     
  17. Czy gmina będzie mogła wypłacać ekwiwalent za przebywanie na zabezpieczeniu rejonu operacyjnego JRG PSP
    Odp. – Tak. Poza tym wszelkie sprawy dotyczące funkcjonowania OSP w gminie, powinna regulować zawarta umowa - art. 7 ustawy.
     
  18. Wnioskodawca był członkiem w różnych jednostkach OSP położonych w różnych gminach. Który Wójt/Burmistrz potwierdza wniosek ?
    Odp. - Wójt „ostatni” właściwy dla siedziby OSP, który może wystąpić o potwierdzenie do poprzednich wójtów.
     
  19. Są jednostki, które nie mają lub nie miały kiedyś samochodu pożarniczego, czy to automatycznie wyklucza druhów ze starania się o dodatek?
    Odp. – Nie, ustala to właściwa gmina i kp/m PSP. Definicja czynnego uczestnictwa zawarta jest w art. 16 ust. 3.
     
  20. Jak będzie kwalifikowany wyjazd zastępu OSP do zabezpieczenia rejonu w związku z długotrwałymi lub dużymi działaniami ratowniczymi. Czy będzie on zaliczany tak jak wyjazd do działań ze wszystkimi prawnymi osłonami?
    Odp. – Tak. Jest to element organizacji akcji ratowniczej (art. 7 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 39 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych – nowa definicja).
     
  21. Jeśli z ewidencji PSP wynika że jednostka OSP nie miała wyjazdów, a otrzymujemy oświadczenie że dh wyjeżdżał, czy zaliczamy  takie oświadczenie?
    Odp. BOL -  Ustala to właściwy kp/m PSP, który powinien współpracować z właściwym wójtem.
     
  22. Czy brak wyjazdów jednostki do zdarzeń po 2012 r (w ewidencji PSP)  wchodzące w skład 25 lat jest przesłanką do wydania decyzji odmownej, pomimo pozytywnych oświadczeń świadków?
    Odp. – Ustala to właściwy kp/m PSP, który powinien współpracować z właściwym wójtem.
     
  23. Art.10.7. jakie wymagania musi spełniać osoba wyznaczona z podległych pracowników urzędu lub strażaków OSP przez burmistrza/wójta na koordynatora osp?
    Odp. – Ustawa nie przewiduje takich wymagań.
     
  24. W przypadku, gdy jeden członek OSP złoży dwa wnioski u różnych komendantów, to na jakim poziomie zostanie to zweryfikowane i czy odrzucone będą obydwa wnioski? Czy może system na poziomie powiatowym już będzie sygnalizował o tym fakcie w momencie wprowadzania danych, że wniosek już został złożony.
    Odp. – Będzie to weryfikowane w systemie informatycznym.
     
  25. Co w sytuacji gdy mamy emeryta PSP który jest też członkiem OSP i wystąpi z wnioskiem o dodatek?
    Odp. – Rozpatrywanie jak w przypadku każdego innego strażaka ratownika OSP, czyli możliwość ubiegania się o takie świadczenie.
     
  26. Czy pełnienie funkcji kierowcy w przypadku druha powyżej 65 roku życia (art.9) upoważnia do udziału w działaniach ratowniczych? Działania ratownicze to nie tylko dojazd do zdarzenia. Czy chodzi o pełnie funkcji kierowcy poza działaniami ratowniczymi?
    Odp. - Reguluje to art. 9 w związku z art. 8 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych to znaczy, że dopuszcza się pełnienie funkcji kierowcy przez strażaków ratowników OSP po ukończeniu przez nich 65 lat pod warunkiem posiadania aktualnych badań lekarskich.
     
  27. Są gminy, które przed reformą administracyjną były w naszym rejonie, a od 1999 roku w innym powiecie, a nawet województwie. Co z takimi wnioskami druhów?
    Odp. -  Oceny i weryfikacji dokonuje wójt „ostatni” właściwy dla siedziby OSP, który może wystąpić o potwierdzenie do poprzednich wójtów.
     
  28. A co w przypadku złożenia wniosku przez druha, który był w jednostce OSP, która uległa likwidacji zgodnie ze statutem?
    Odp. – Oceny dokonuje gmina oraz weryfikuje kp/m PSP.
     
  29. Co z Jednostkami OSP, które nie istnieją od 20 lat, a Członkowie złożą wniosek o świadczenia. Czy katalog Jednostek będzie zamknięty?
    Odp. – Gmina i świadkowie w tym względzie potwierdzają członkostwo druha. Kp/m PSP posiadający ewentualne/niezbędne informacje, winien współpracować z właściwą gminą w celu wspomożenia działań weryfikacyjnych taką działalność.
     
  30. Czy strażak kierowca po 65 roku życia może nie posiadać badań lekarskich uprawniających go do bezpośredniego udziału w działaniach?
    Odp. - Reguluje to art. 9 w związku z art. 8 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych to znaczy, że dopuszcza się pełnienie funkcji kierowcy przez strażaków ratowników OSP po ukończeniu przez nich 65 lat pod warunkiem posiadania aktualnych badań lekarskich.
     
  31. Czy ochotnik który był członkiem w kilku jednostkach OSP w różnych miastach składa jeden wniosek do ostatniej KP/KM PSP z kilkoma poświadczeniami wójtów z tamtych gmin? czy inaczej?
    Odp. -  Oceny i weryfikacji dokonuje wójt „ostatni” właściwy dla siedziby OSP, który może wystąpić o potwierdzenie do poprzednich wójtów.
     
  32. Zgodnie z art.19 organ przyznający zawiadamia organ wypłacający  o braku lub zmianach ... jaki zakres zmian ma to dotyczyć oraz kto i w jaki sposób powiadamia o śmierci uprawnionego?
    Odp. – art. 19 ustawy wyczerpuje odpowiedź w tym zakresie. Poza tym ZER MSWiA będzie wyposażony w odpowiedni system informatyczny, co pozwoli na szybkie reagowanie w przypadku śmierci strażaka. Ponadto zgodnie z art.  54 ust. 1 ustawy w okresie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy właściwy wójt (burmistrz, prezydent miasta) powiadamia organ wypłacający o śmierci osoby, której przyznano świadczenie ratownicze.
     
  33. Art.5.1 - jak ma wyglądać prowadzenie ewidencji sił i środków OSP we współpracy z wójtem i starostą? Wzór, częstotliwość, itp.
    Odp. – Zapis o charakterze porządkującym w tym zakresie, na podstawie przepisów regulujących organizację ochrony przeciwpożarowej oraz ustawowe zadania dysponowania przez PSP jednostek ochrony przeciwpożarowej.
     
  34. Art.15.2 Ekwiwalent. Czy zapis ekwiwalentu naliczanego za każdą rozpoczętą godzinę oznacza, że strażacy OSP za akcję trwającą np. 15 minut otrzymają ekwiwalent pełny za godzinę np. 20 zł (uchwała Rady Gminy, 20 zł za udział w akcji ratowniczo gaśniczej). Naliczanie ekwiwalentu będzie godzinowe a nie minutowe ?
    Odp. – Tak. Poza tym wszelkie pozostałe zagadnienia doprecyzowujące kwestie natury organizacyjnej i finansowej winny być zawarte w umowie (art. 7), która daje elastyczność uzgodnień dla obu stron.
     
  35. Czy będzie opracowany wzór oświadczenia o potwierdzeniu wyjazdowości dh OSP?
    Odp. – Zagadnienie dowolne w realizacji przez kp/m PSP. Zostanie rozważona potrzeba opracowania takiego wzoru.
     
  36. Czy będzie zmieniona Ustawa o Ochronie Przeciwpożarowej (art. 19 ust. 1b) w zakresie udziału w działaniach ratowniczych dh w wieku powyżej 65 lat w kontekście kierowców, którzy mogą brać udziału w działaniach na mocy Ustawy o OSP?
    Odp. – Art. 19 ustawy o ochronie przeciwpożarowej został uchylony przez art. 38. pkt 6 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych.
     
  37. Art.8, ust.1, pkt 3 w połączeniu z art.9, ust.1 - czy strażak ratownik OSP w wieku 66 lat i więcej może brać udział w i innych czynnościach na miejscu akcji niż tylko funkcja kierowcy jeśli posiada aktualne badania lekarskie dopuszczające do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych a nie posiada aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwskazań do udziału w działaniach ratowniczych?
    Odp. - Reguluje to art. 9 w związku z art. 8 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych to znaczy, że dopuszcza się pełnienie funkcji kierowcy przez strażaków ratowników OSP po ukończeniu przez nich 65 lat pod warunkiem posiadania aktualnych badań lekarskich.
     
  38. Art.17, ust.1, pkt 2 - w jaki sposób ma komendant potwierdzić na podstawie prowadzonej dokumentacji w PSP- zaświadczenie, czy inny dokument, czy może to zrobić koordynator, czy naczelnik operacyjny?
    Odp. – Może to zrobić naczelnik wydziału operacyjnego lub inna upoważniona przez kp/m PSP osoba w postaci zaświadczenia.
     
  39. Czy niekompletny wniosek lub wadliwy będziemy pozostawiać bez rozpatrzenia  czy wydawać decyzję odmawiającą?
    Odp. – Art. 17 ust. 3 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych stanowi, że niekompletny wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego organ przyznający pozostawia bez rozpoznania, natomiast gdy z wniosku wynika brak przesłanek do przyznanie świadczenia ratowniczego decyzja odmowna z możliwością odwołania (art. 17 ust. 9 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych).
     
  40. Jak potwierdzać niekaralność świadka ?
    Odp. - Zgodnie z art.  6 ust. 1 pkt 9 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym  prawo do uzyskania informacji o osobach, których dane osobowe zgromadzone zostały w Rejestrze, przysługuje       organom administracji rządowej, organom samorządu terytorialnego oraz innym organom wykonującym zadania publiczne, w przypadkach kiedy jest to uzasadnione potrzebą wykonania nałożonych na nie zadań, określonych w ustawie.
     
  41. Czy wójt będzie również weryfikował świadków ?
    Odp. - Art. 50 ust. 6 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, podlega weryfikacji przez właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) pod względem jego wiarygodności, w tym świadków.
     
  42. Art. 19 Ustawy pkt. 4 ppkt. 3 wskazuje, że "niekompletny wniosek  o przyznanie świadczenia ratowniczego organ przyznający pozostawia bez rozpoznania" czyli bez wydawania Decyzji?
    Odp. - Bez wydania decyzji. Art. 17 ust. 3 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych stanowi, że niekompletny wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego organ przyznający pozostawia bez rozpoznania.
     
  43. Czy art. 42 ust. 1 pkt b dotyczy również PSP? Chodzi o taryfę energetyczną?
    Odp. – Nie.
     
  44. Czy akty wykonawcze w postaci Rozporządzeń są już dostępne do pobrania?
    Odp. – Na dzień 18.01.22r. jeszcze trwają konsultacje. Niezwłocznie będą przekazane do wiadomości po podpisaniu przez właściwego ministra.
     
  45. Co ze szkoleniami BHP, kto prowadzić będzie?
    Odp. - Wymóg ukończenia przez strażaka OSP uprawnionego do udziału w działaniach ratowniczych szkolenia został uregulowany w art. 8 pkt 4 Ustawy. Na chwilę obecną przewiduje się, że szkolenia z zakresu BHP będą realizowane przez PSP. Szczegółowe rozwiązania zostaną przygotowane niezwłocznie, o czym będziemy informować na bieżąco.
     
  46. Czy w związku z art 11 ust. 4 przewidziana jest zmiana zasad naboru do służby i w jaki sposób będzie rozwiązana problematyka uprawnień do kierowania działaniami ratowniczymi? Czy taki strażak będzie musiał być kierowany na szkolenie w zawodzie strażak?
    Odp. - Zamysłem ustawodawcy było wykorzystanie potencjału posiadanych uprawnień i umiejętności przez strażaków OSP w PSP. Odbycie przez strażaka OSP wszystkich wymienionych w cytowanym powyżej art. szkoleń jest równorzędne z ukończeniem szkolenia w zawodzie strażaka. Strażak OSP posiadający stosowne dokumenty potwierdzające ukończenie poszczególnych szkoleń nie będzie kierowany na szkolenia podstawowe w zawodzie strażak. Problematyka związana z kierowaniem działaniami ratowniczymi znajdzie odzwierciedlenie w znowelizowanych dokumentach dotyczących szkoleń strażaków OSP biorących bezpośredni udział w działaniach ratowniczych, które w związku z wejście w życie ustawy o OSP, są obecnie procedowane. Szczegółowe rozwiązania związane z wejściem w życie ustawy o OSP są obecnie procedowane, nie wyklucza się także zmian w zasadach naboru do służby w PSP wynikających z art. 11 ust. 4, czyli posiadania przez kandydata do służby w PSP kwalifikacji w zawodzie strażak.
     
  47. Czy czynny funkcjonariusz PSP będzie mógł prowadzić szkolenie dla OSP?
    Odp. - Tak, posiadający jednak stosowaną wiedzę i umiejętności.
     
  48. Czy w związku z art. 11 ust. 2 będzie dostępny wzór umowy i co w sytuacji gdy strażak OSP nie wywiąże się z 5 letniego okresu?
    Odp. - Tak, będzie opracowany, jako integralna część skierowania na kurs.
     
  49. Czy ukończenie wszystkich kursów OSP  szkolenie podstawowe KPP oraz szkolenie z poszczególnych dziedzin ratownictwa jest równoznaczne z kursem podstawowym w zawodzie strażak PSP bez konieczności kierowania na kurs podstawowy funkcjonariusza?
    Odp. - Zamysłem ustawodawcy było wykorzystanie potencjału posiadanych uprawnień i umiejętności przez strażaków OSP w PSP. Odbycie przez strażaka OSP wszystkich wymienionych w cytowanym powyżej art. szkoleń jest równorzędne z ukończeniem szkolenia w zawodzie strażaka. Strażak OSP posiadający stosowne dokumenty potwierdzające ukończenie poszczególnych szkoleń nie będzie kierowany na szkolenia podstawowe w zawodzie strażak.
     
  50. Czy ulegną zmianie zasady i programy szkoleń osp a jeśli tak to kiedy?
    Odp. - Dokumenty normujące organizację i realizację szkoleń strażaków OSP obecnie podlegają nowelizacji związanej z wejście w życie Ustawy o OSP, dostosowując ich zawartość do zapisów ustawy. W KG PSP trwają stosowne prace, których zakończenie planuje się w trybie działań priorytetowych. Jednak należy wziąć pod uwagę głównie jakość przygotowywanych rozwiązań. O szczegółowych wypracowanych rozwiązaniach KG PSP będzie informować na bieżąco.
     
  51. Zgodnie z art. 11 ust. 5 programy szkoleń opracowuje KG PSP, a zatwierdza Minister Spraw Wewnętrznych.  Czy planowane szkolenia na rok 2022 realizować zgodnie z planem czy wstrzymać się do publikacji nowych programów?
    Odp. - Wg dotychczasowych dokumentów należy dokończyć tylko szkolenia już rozpoczęte przez wejściem w życie Ustawy o OSP, natomiast nowe szkolenia należy już realizować zgodnie z zapisami Ustawy o OSP czyli zgodnie z programami zatwierdzonymi przez MSWiA. Obecnie przygotowywane są stosowne znowelizowane rozwiązania w obszarze szkoleniowym strażaków OSP. Do czasu wprowadzenia nowych rozwiązań nie należy rozpoczynać nowych szkoleń dla strażaków OSP.
     
  52. Czy do obecnych lub zmienianych programów szkoleń OSP można będzie liczyć na oficjalne materiały szkoleniowe ? (prezentacje, konspekty)
    Odp. - Za przygotowanie stosownych materiałów szkoleniowych w tym prezentacji, konspektów odpowiedzialny jest organizator szkolenia oraz bezpośredni prowadzący zajęcia (wykładowca, instruktor). Jednak wychodząc naprzeciw oczekiwaniom na stronie internetowej KG PSP funkcjonuje Baza Wiedzy, gdzie zamieszczane są do wykorzystania w ramach działalności służbowej, w tym szkoleniowej, materiały, pomoce dydaktyczne właśnie służące temu celowi. Również KW PSP prowadzą w ramach województw swoje bazy wiedzy, właśnie przygotowywane pod kątem szkoleniowym. Niewykluczone jest również aby w kolejnej rozbudowie Bazy Wiedzy pojawiły się materiały dydaktyczne do szkolenia strażaków OSP, przedmiotowa Baza rozwijana jest na bieżąco.
     
  53. Szkolenie kpp będą prowadziły KM/P PSP czy ośrodki szkolenia?
    Odp. - Szczegółowe rozwiązania zostaną przygotowane w znowelizowanych dokumentach dotyczących organizacji szkoleń strażaków OSP. Jednak planuje się aby szkolenia KPP prowadziły ośrodki szkolenia KW PSP z ewentualnym wykorzystaniem zasobów kadrowo-sprzętowych oraz zaplecza szkoleniowego właściwej KP/KM PSP.
     
  54. Czy prowadzenie ewidencji udziału  w działaniach, o której mowa w art. 16 ust. 4 ma być prowadzona jako osobne zestawienie, czy uznajemy tutaj ewidencję obecnie istniejącą w SWD?
    Odp. - Nowy system SWD PSP uwzględnia taką ewidencję, a ustawa wprowadza obowiązek jej prowadzenia. Do tej pory nie było to obowiązkowe.
     
  55. Czy Prezydent miasta, w którym siedzibę ma JRG, a nie ma jednostki OSP,  będzie musiał podpisać umowę o zapewnieniu ochrony ppoż.?
    Odp. – Nie będzie musiał. Zgodnie z art. 7. ust. 2. Ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490) gmina jest obowiązana do zawarcia umowy, gdy na terenie gminy nie ma jednostki ochrony przeciwpożarowej. Kp/m PSP jest jednostką ochrony przeciwpożarowej!!!
     
  56. Jaka będzie rola programu SOD w całym przedsięwzięciu?
    Odp. – Nie dotyczy ustawy.
     
  57. Czy zmienią się procedury dysponowania SiS do działań, czy dalej jednostki w KSRG będą dysponowane w pierwszej kolejności?
    Odp. - W Komendzie Głównej PSP na ukończeniu są prace dotyczące aktualizacji „Ramowych wytycznych Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej do opracowania zasad dysponowania sił jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz zasad doraźnego zabezpieczenia operacyjnego terenu powiatu po zadysponowaniu zasobów ratowniczych”. Nadmieniamy, że I kw. br. planowane jest skierowanie projektu dokumentu do opiniowania do KW PSP. W związku z powyższym będzie możliwość zgłoszenia do KG PSP propozycji do przedmiotowych Zasad.
     
  58. Czy będą określone minimalne standardy sprzętowe, szkoleniowe dla OSP (spoza KSRG), które będą chciały deklarować gotowość operacyjną?
    Odp. - Nie jest planowane określenie minimalnych standardów sprzętowych i szkoleniowych dla OSP (spoza KSRG), które będą chciały deklarować gotowość operacyjną.
     
  59. Czy planuje się modyfikacje przy sporządzaniu planu sieci JOP? Informacja może być potrzebna dla wójtów, przy podpisywaniu umów z poszczególnymi OSP.
    Odp. - Komendy powiatowe i wojewódzkie PSP mają możliwość bieżącej modyfikacji planu według potrzeb.
     
  60. Art.7 - jeżeli na terenie gminy jest OSP, która realizuje zadania z rat. wodnego tylko i w tej gminie jest JRG, to czy do właściwego zabezpieczenia przed pożarami umowę z inną OSP z terenu innej gminy musi podpisać wójt? czy przyjmujemy, że OSP z ksrg, które mają teren działania cały powiat, załatwią tą sprawę?
    Odp. - Zgodnie z art. 7. pkt. 2. Ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490). Gmina jest obowiązana do zawarcia umowy, gdy na terenie gminy nie ma jednostki ochrony przeciwpożarowej. Komendy powiatowe i wojewódzkie PSP mają możliwość bieżącej modyfikacji planu rozmieszczenia i potencjału według potrzeb.
     
  61. W zadaniach OSP uwzględniono zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej. Jak to rozumieć w sytuacji, kiedy obszar chroniony danej JRG wykracza poza granice powiatu, który jest terenem własnego działania OSP (zgodnie z rozporządzeniem w sprawie terenu działania jednostek ochrony ppoż.)?
    Odp. - Możliwym jest wyjazd jednostki OSP na zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej w sytuacji, kiedy obszar chroniony danej JRG wykracza poza granice powiatu, z tym, że należy w tej sytuacji mieć na uwadze zapisy Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 lipca 1998 r. w sprawie terenu działania jednostek ochrony przeciwpożarowej, okoliczności i warunków udziału tych jednostek w działaniach ratowniczych poza terenem własnego działania oraz zakresu, szczegółowych warunków i trybu zwrotu poniesionych przez nie kosztów (Dz. U. Nr 94, poz. 598 z późn. zm.).
     
  62. Kiedy planowane jest zwiększenie budżetu KP/KM w zakresie środków na szkolenia członków OSP?
    Odp. – po uchwaleniu ustawy budżetowej.
     
  63. Czy na realizację świadczeń z art. 13, 14 i 47 KW otrzyma środki finansowe?
    Odp. – tak.
     
  64. Jakie zadania ma realizować koordynator techniczny w kp/m psp?
    Odp. - Głównym zadaniem koordynatorów na tym poziomie będzie rozwiązywanie problemów technicznych związanych np. z zalogowaniem się do systemu.
     
  65. Czy system informatyczny przed zatwierdzeniem wniosku wskaże ewentualne błędy. Czy zrobi wstępną kontrolę?
    Odp. - Systemy będą korzystać z istniejącego „słownika” aby uniknąć zróżnicowania wpisów dla tej samej wartości ( np. Komenda Miejska PSP w Siedlcach). Dokonywana będzie również weryfikacja numeru PESEL, NIP, IBAN (numer konta bankowego) oraz REGON pod kontem zgodności z „sumą kontrolną”. Pod kątem numeru PESEL dodatkowo dokona się weryfikacja czy dana osoba (np. Jan Kowalski o numerze PESEL 000000000) nie złożyła wniosku w kilku miejscach (np. KM Warszawa oraz KM Siedlce).
     
  66. Czy przygotowywany program do obsługi świadczenia emerytalnego będzie mógł wygenerować decyzję negatywną (odmawiającą przyznanie świadczenia ratowniczego)
    Odp. - Komenda Główna PSP wraz z wykonawcą podjęła działania aby uruchomić możliwość generowania decyzji (pozytywnej lub negatywnej) już w pierwszym etapie wdrożenia Systemu Świadczenia Ratowniczego.
     
  67. Pytanie techniczne: Czy w domyśle osoby wymienione w wykazie koordynatorów, przesłanym do jutra do KG PSP, otrzymają instrukcje co do danych dostępowych do systemu na adres e-mail? Jeśli tak, to kiedy to nastąpi?
    Odp. - W pierwszym etapie uruchomienia SSR dostęp do systemu będą miały osoby posiadające konta w systemie SOD oraz SSF i one powinny wprowadzać dane do systemu.

 

{"register":{"columns":[]}}