W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wydział Operacyjno-Szkoleniowy / Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego

Starszy inspektor sztabowy - asp. Radosław Dziurok

tel.: 32 43 95 827

Zadania Wydziału

1. Analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu, opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżącą aktualizacja.
2. Sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych na terenie powiatu.
3. Przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego.
4. Prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego.
5. Przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych.
6. Przygotowywanie analiz w sprawach dotyczących tworzenia, likwidacji i organizacji Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych.
7. Analizowanie stanu wyposażenia Jednostki Ratowniczo- Gaśniczej, jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego i innych w sprzęt ratowniczy i środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie.
8. Nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego.
9. Zapewnienie funkcjonowania Powiatowego Stanowiska Kierowania.
10. Ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia Powiatowego Stanowiska Kierowania w sprzęt i urządzenia umożliwiające sprawne dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego na obszarze powiatu oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa.
11. Dysponowanie siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego na obszarze powiatu.
12. Planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze powiatu.
13. Obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania.
14. Analizowanie gotowości operacyjno- technicznej na podstawie raportów dobowych  prowadzonych w Jednostce Ratowniczo- Gaśniczej, jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego i innych, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie.
15. Przygotowywanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych.
16. Organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych.
17. Prowadzenie szkolenia członków Ochotniczych Straży Pożarnych.
18. Organizowanie zajęć wychowania fizycznego i imprez sportowych.
19. Prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków.
20. Prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń.
21. Prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych.
22. Koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego na terenie powiatu.
23. Współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich.
24. Utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami mediów,
25. Analizowanie i wdrażanie systemów łączności dla potrzeb Komendy Miejskiej i jednostek nadzorowanych.
26. Analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania, dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi.
27. Wykonywanie napraw i konserwacji sprzętu łączności.
28. Zorganizowanie i realizowanie zadań Powiatowego Nieetatowego Ośrodka Szkolenia Ochotniczych Straży Pożarnych.
29. Merytoryczny nadzór nad organizacją zawodów sportowo- pożarniczych Ochotniczych Straży Pożarnych .
30. Współudział w organizowaniu zawodów sportowo- pożarniczych na szczeblu powiatowym.
31. Planowanie i przeprowadzenie ćwiczeń zgrywających dla jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego

Zadania i kompetencje Naczelnika Wydziału

1. Prowadzenie spraw operacyjnych:

  • Analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz opracowywanie planów ratowniczych powiatu i ich bieżąca aktualizacja.
  • Przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego.
  • Prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego.
  • Przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych.
  • Przygotowywanie analiz w sprawach dotyczących tworzenia, likwidacji i organizacji Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych.
  • Analizowanie stanu wyposażenia Jednosteki Ratowniczo- Gaśniczej i innych jednostek Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego w sprzęt ratowniczy i środki gaśnicze, sorbenty, neutralizatory oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie.
  • Planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze powiatu.
  • Przygotowywanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych.
  • Sporządzanie dokumentacji statystycznej i informacyjnej z realizowanej działalności operacyjno- szkoleniowej.
  • Nadzorowanie gotowości operacyjnej jednostek włączonych do Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego.
  • Wykonywanie czynności związanych z operacyjnym zabezpieczeniem powiatu.
  • Dysponowanie siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego na obszarze powiatu.
  • Analizowanie gotowości operacyjno- technicznej na podstawie raportów dobowych  prowadzonych w Jednostce Ratowniczo- Gaśniczej, jednostkach Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego i innych, a także przedstawianie wniosków w tym zakresie.
  • Organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych.
  • Prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych.
  • Współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich.

2. Prowadzenie spraw szkoleniowych:

  • Prowadzenie szkolenia członków Ochotniczych Straży Pożarnych.
  • Organizowanie zajęć wychowania fizycznego i imprez sportowych.


3. Bezpośredni nadzór nad Stanowiskiem Kierowania Komendanta Miejskiego:

  • Kontrola dokumentacji podstawowej Stanowiska Kierowania.
  • Obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania.
  • Ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia Stanowiska Kierowania w sprzęt i urządzenia umożliwiające sprawne dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego na obszarze powiatu oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa.

4. Opiniowanie imprez masowych:

  • Wykonywanie zadań związanych z opiniowaniem imprez masowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Organizacja Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Rybniku:

  1. Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, powołane przy Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Rybniku realizuje zadania w zakresie zintegrowanego systemu działalności operacyjnej jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego oraz innych jednostek ochrony przeciwpożarowej. Funkcjonuje w sieci stanowisk kierowania Państwowej Straży Pożarnej w województwie śląskim.
  2. Służbę w Stanowisku Kierowania Komendanta Miejskiego PSP w Rybniku pełnią strażacy Państwowej Straży Pożarnej w systemie zmianowym 24x48.
  3. Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego stanowi integralną część Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Zadania Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Rybniku:

  1. Przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach i dysponowanie siłami i środkami jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz innych służb do akcji ratowniczych na terenie powiatów rybnickich.
  2. Koordynacja działań ratowniczych na terenie powiatów rybnickich w zakresie czynności operacyjnych wynikających z podjęcia działań przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
  3. Przyjmowanie, rejestrowanie i ewidencjonowanie meldunków o udziale jednostek ochrony przeciwpożarowej w likwidacji skutków pożarów, klęsk żywiołowych, katastrof technicznych, chemicznych, ekologicznych i innych zdarzeń i przekazywanie tych informacji do Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa.
  4. Dokonywanie bieżącej oceny sytuacji powiatów rybnickich w zakresie występujących pożarów i innych miejscowych zagrożeń, oraz ich operacyjnego zabezpieczenia.
  5. Przyjmowanie i rejestrowanie bieżących meldunków o stanie sił i środków Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego i przekazywanie tych informacji do Wojewódzkiego Stanowiska Koordynacji Ratownictwa.
  6. Współdziałanie z innymi instytucjami powiatowymi w podejmowaniu decyzji zwalczania zaistniałych pożarów i innych miejscowych zagrożeń, oraz likwidacji skutków ich występowania.
  7. Dysponowanie siłami i środkami Państwowej Straży Pożarnej, jednostek wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo- Gaśniczego, oraz innych jednostek na terenie powiatów rybnickich, wg ustalonych zasad dysponowania.
  8. Prowadzenie ewidencji "specjalistów", oraz dysponowanie nimi wg odrębnych ustaleń.
  9. Powiadamianie przełożonych, oraz władz powiatowych o zagrożeniach występujących na terenie powiatów rybnickich.
  10. Prowadzenie komputerowych baz danych.
  11. Prowadzenie i aktualizacja dokumentacji Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego.
  12. Utrzymywanie stałej łączności z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa w Katowicach.


    Służbę w Stanowisku Kierowania Komendanta Miejskiego pełnią: Dyżurny Operacyjny, Pomocnik Dyżurnego Operacyjnego oraz - w razie potrzeby - członkowie Nieetatowej Grupy Operacyjnej stanowiąc integralną część Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
09.12.2020 12:00 mł. bryg. Sebastian Dziedzioch
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy / Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego 5.0 06.06.2024 09:30 bryg. Sebastian Dziedzioch
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy / Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego 4.0 06.06.2024 09:25 bryg. Sebastian Dziedzioch
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy / Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego 3.0 23.05.2022 12:56 bryg. Sebastian Dziedzioch
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy / Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego 2.0 05.03.2021 11:26 mł. bryg. Sebastian Dziedzioch
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy / Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego 1.0 09.12.2020 12:00 mł. bryg. Sebastian Dziedzioch

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}