W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Świadczenia ratownicze

23.06.2022

Informacje ogólne

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.

Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.

Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.

Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:

  • wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
  • zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od   miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.

Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022R poz. 316) wydane na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.

Procedura ubiegania się o świadczenie ratownicze

  1. Pobierz i wydrukuj plik „Komplet dokumentów dot. ubiegania się o świadczenie ratownicze”. Plik znajduje się poniżej, a w wersji wydrukowanej w Urzędach Miast/Gmin i Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Siemianowicach Śląskich.
  2. Wypełnij wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego, podpisz go, a także klauzulę informacyjną.
  3. Znajdź 3 świadków, którzy potwierdzą Twój udział w działaniach ratowniczych przed 01.01.2022r. Pamiętaj, że jeden ze świadków musi być osobą pełniącą funkcje publiczne w poświadczanym okresie.
  4. Wypełnione i podpisane oświadczenia i klauzule informacyjne przekaż do Urzędu Miasta/Gminy do weryfikacji przez burmistrza/wójta.
  5. Komplet dokumentów dostarcz do Komendy Miejskiej PSP w Siemianowicach.
  6. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymasz decyzję o przyznaniu świadczenia ratowniczego.  

Dodatkowych informacji udziela:

  • Sekcja Organizacyjno - Kadrowa - tel. 47 851 75 00 wew. 5,

 

Materiały

Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego
Wniosek​_o​_przyznanie​_świadczenia​_ratowniczego.pdf 0.31MB
Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego
Wniosek​_o​_przyznanie​_świadczenia​_ratowniczego.docx 0.03MB
Oświadczenie świadka
Oświadczenie​_świadka.pdf 0.20MB
Oświadczenie świadka
Oświadczenie​_świadka.docx 0.02MB
Instrukcja pomocnicza dla członków OSP
Instrukcja​_pomocnicza​_dla​_członków​_OSP.pdf 0.19MB
Rozporządzenie MSWiA w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego
Rozporządzenie​_MSWiA​_w​_sprawie​_wniosku​_o​_przyznanie​_świadczenia​_ratowniczego.pdf 0.97MB
Klauzula informacyjna dla wnioskującego
Klauzula​_inf​_dla​_Wnioskującego​_OSP.pdf 0.11MB
Klauzula informacyjna dla świadka
Klauzula​_inf​_dla​_świadka.pdf 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}