W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza nr 3

Dowództwo JRG

Dowódca JRG: bryg. Czesław Pawłowicz,

Zastępca dowódcy JRG: st. kpt. Adam Derkowski

 

Dane kontaktowe:

ul. Klonowica 4

71-241 Szczecin

Tel: 914348430

 

Krótki rys historyczny:

Po powstaniu Państwowej Straży Pożarnej, ówczesny Komendant Główny PSP st. bryg. Feliks Dela powołał  z dniem 1 lipca 1992r. Jednostkę Ratowniczo-Gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej nr 3 przy ul. Klonowica.  Początkowo była typową jednostką ratowniczo-gaśniczą, bez żadnej dodatkowej specjalizacji.    Nowy dowódca JRG kpt. Czesław Pawłowicz stworzył specjalistyczną grupę ratownictwa wysokościowego. Wokół tego przedsięwzięcia zebrali się entuzjaści, m. In.: asp. Edward Wołowski- Kierownik Służby Operacyjnej KR PSP, mł. kpt. Janusz Kasprzak Zastępca Komendanta Rejonowego PSP w Szczecinie. Pozyskiwano sprzęt specjalistyczny, środki na działalność i szkolenie. Rozpoczął się nabór kandydatów do grupy specjalistycznej i ich szkolenie. Przeprowadzono wiele ćwiczeń i pokazów dla mieszkańców Szczecina. W 1996 r. st. kpt. Czesław Pawłowicz nawiązał współpracę z Komendantem Rejonowym PSP w Nowogardzie st. kpt. Aleksandrem Siemieniako, który od wielu lat kierował tam grupą ratownictwa wodno-nurkowego. W jej wyniku przeszkolono przyszłych nurków PSP ze Szczecina. Gdy zaistniała konieczność formalnego powołania specjalistycznych grup ratownictwa wysokościowego i wodno-nurkowego w PSP województwa szczecińskiego, w JRG Nr 3 byli już przeszkoleni i przygotowani do działań ratownicy specjaliści. Niedostatek w wyposażeniu stały się mniej dokuczliwe, gdy Zastępcą Komendanta Rejonowego PSP w Szczecinie został kpt. Robert Wnukiewicz.  Jego współpraca z Radą i Zarządem Miasta, a także wypadki wymagające interwencji grup specjalistycznych spowodowały, że pozytywnie został rozpatrzony wniosek
o dofinansowanie zakupu wyposażenia. Cały czas trwa proces osiągania optymalnego stanu osobowego i wyposażeniowego choć od dawna prowadzone są działania ratownicze na obszarze całego województwa zachodniopomorskiego oraz intensywne szkolenia.[1]

Obiekt JRG nr 3 ma stosunkowo małe gabaryty. Nie wszystkie podstawowe samochody ratowniczo-gaśnicze mieszczą się budynku głównym .[1]Udaje się go stopniowo modernizować. 
Na przełomie 2018/2019 roku obiekt przeszedł gruntowną termomodernizację.

[1] nadbryg. w st. spocz. Jacek Staśkiewicz. Fragment książki Na ratunek.. .60 lat Zawodowej Straży Pożarnej w Szczecinie. ISBN 83- 919174-2-8, 2006.

Zadania JRG:

1) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
2) dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych;
3) wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
4) wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych;
5) wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych z zakresu: wysokościowego i wodno-nurkowego - JRG nr 3
6) przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym;
7) współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń;
8) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
9) realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG;
10) prowadzenie doskonalenia zawodowego;
11) udział w aktualizacji:
a) stanu gotowości operacyjnej,
b) procedur ratowniczych,
c) dokumentacji operacyjnej;
12) udział w przygotowywaniu analiz z działań ratowniczych.

Do rejonu operacyjnego Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 3 należy północno-zachodnia część miasta Szczecin. Znajdują się w nim  charakterystyczne obiekty:

  • Szpital Wojskowy w Szczecinie przy ul. Ks. Skargi 9
  • Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolony przy ul. Arkońskiej 4
  • Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 1 im. prof. Tadeusza Sokołowskiego przy ul. Unii Lubelskiej 1.
  • Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej MSWiA w Szczecinie przy. Ul. Jagiellońskiej 44
  • Wydziały szkół wyższych:
    • o Uniwersytetu Szczecińskiego
    • o  Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego
    • o Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w tym Nowoczesne Centrum Symulacji Medycznej
    • o Zachodniopomorska Szkoła Biznesu
    • o Wyższej Szkoły Bankowej
  • Kwatera Główna Wielonarodowego Korpusu Północ-Wschód
  • Stadion Miejski im. Floriana Krygiera
  • Hala widowiskowo- sportowa Netto Arena
  • Galeria handlowa Ster
  • Cukiernia Mistrza Jana
  • Liczne budynki handlowe m.in. Castorma

 

 

 

Posiadany sprzęt: 

Samochód średni ratowniczo- gaśniczy

GBA 3/16/4 – 303[Z]21 – MAN TGM 13.290

-rok produkcji: 2018

-zbiornik wody: 2930 litrów

-zbiornik środka pianotwórczego: 300 litrów

 

Samochód ciężki ratowniczo- gaśniczy

GCBA 8/50/2,5- 303[Z]25- MERCEDES ACTROS 334A

-rok produkcji: 2007

-zbiornik wody: 8000 litrów

-zbiornik środka pianotwórczego: 800 litrów

 

Samochód ciężki specjalny drabina mechaniczna - 40 metrów

SD-40 - 303[Z]51 - Iveco Magirus

-zabudowa: Magirus

-rok produkcji: 2014

Samochód ciężki specjalny ratowniczy

SRt- 303[Z]43- MERCEDES RW2

-zabudowa: Saurus

-rok produkcji: 1994

 

Samochód lekki specjalny ratowniczo-rozpoznawczy

SLRR- 303[Z]90- Volkswagen Amarok

-zabudowa: Volkswagen Pick-Up

-rok produkcji: 2015

 

Samochód ciężki specjalny kwatermistrzowski

SCKw- 303[Z]81 – Mercedes Atego 1529AF

-zabudowa: Mercedes

-rok produkcji: 2007

 

Samochód lekki specjalny ratownictwa wysokościowego

SLRWys - 303[Z]71- Mercedes Sprinter 9036 4x4

-zabudowa: Germaz

-rok produkcji: 2005

 

Samochód ciężki specjalny ratownictwa wodnego

SCRW - 303[Z]73 - Iveco 150 EW

-zabudowa: STOLARCZYK

-rok produkcji: 2015

 

Pojazd lekki specjalny

Quad - 303[Z]Q1 – Access Motors AMX 600 UL

-rok produkcji: 2019

 

Przyczepa wężowa 1600/0

-zabudowa: Niewiadów PH 2500H

-rok produkcji: 2007

 

Przyczepa wężowa 600/0

-zabudowa: VEB Barkas UTA60

-rok produkcji: 1974

 

Przyczepa z agregatem oddymiającym POd

-zabudowa: VEB Barkas UTA60

-rok produkcji: 1974

 

Łódź aluminiowa  z silnikiem zaburtowym Suzuki 50KM

- 303[Z]Ł3

-zabudowa: Marine

-rok produkcji: 2007

 

Przyczepa lekka towarowa

-zabudowa: Neptun

-rok produkcji: 2016

 

Przyczepa pompowa

- P-66/0,5- 303[Z]P94- NIL P13ES/0123

-zabudowa: KFP „Białogon” Kielce

-rok produkcji: 1967

 

Przyczepa lekka do transportu Quad- a

-zabudowa:  BLYSS BT

-rok produkcji: 2018

 

 

Grupy specjalistyczne:

Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego „Pająk” powołana została Rozkazem Komendanta Miejskiego PSP w Szczecinie w sprawie utworzenia Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wysokościowego „Pająk”.  Utworzona została w oparciu o siły i środki Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 3 we Szczecinie. Początek budowy grupy należy datować już od 1992 r. Na koniec roku 2020 SGRW „Pająk” liczy sobie 26 ratowników wysokościowych, a na wyposażeniu posiada  samochód specjalistyczne ratownictwa wysokościowego SLRWys Mercedes Sprinter. W chwili obecnej deklarowany poziom gotowości operacyjnej to B.

Zadania grupy:

  1. Czynności ratownicze takie jak dotarcie ratownika w dół np.:

a)    zejście z asekuracją

b)   opuszczenie z asekuracją

c)   zjazd z asekuracją

  1. Dotarcie ratownika na wysokość np. poprzez wejście z asekuracją górną.
  2. Działanie ratownika ograniczające pole pracy poprzez:

 a)  zastosowanie środków do pracy w podparciu

              b)   zastosowanie środków ograniczających poruszanie się

  1. Zabezpieczenie poszkodowanego przed upadkiem z wykorzystaniem liny, pętli do asekuracji i uprzęży ewakuacyjnej
  2. Ewakuacja osób, zwierząt i mienia przez:
  1. Wyciągnięcie z asekuracją
  2. Opuszczenie z asekuracją
  3. Wyprowadzenie lub zejście z asekuracją
  1. Ratowanie życia, zdrowia i mienia, poprzez wykonywanie czynności ratowniczych, wykraczających poza zakres podstawowy,  za pomocą technik linowych i sprzętu wykorzystywanych przez SGRW.

 

Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno- Nurkowego Szczecin powołana została Rozkazem Komendanta Miejskiego PSP w Szczecinie w sprawie utworzenia Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wodno- Nurkowego Szczecin  Utworzona została w oparciu o siły i środki Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej nr 3 we Szczecinie. Na koniec roku 2020 SGRW-N Szczecin  liczy sobie 20 nurków, a na wyposażeniu posiada  samochód specjalistyczny ratownictwa wodno - nurkowego Iveco Eurocargo, SLRR AMAROK oraz Łódź aluminiową z silnikiem zaburtowym Suzuki.

W chwili obecnej deklarowany poziom gotowości operacyjnej to AB.

Zadania grupy:

Ratowanie życia i zdrowia na obszarach wodnych, w szczególności poprzez wykonywanie prac podwodnych i stosowanie technik :

  1. ratownictwa wodnego polegającego na:

-niesieniu pomocy tonącym, poprzez dotarcie do zagrożonych lub poszkodowanych osób, ewakuację poza strefę zagrożenia wraz z udzieleniem im kwalifikowanej pierwszej pomocy

-niesieniu pomocy poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych na wodzie, w przerębli i pod wodą, poprzez dotarcie do zagrożonych lub poszkodowanych osób, ewakuację z pojazdu, łodzi lub obiektu poza strefę zagrożenia wraz z udzieleniem im kwalifikowanej pierwszej pomocy

b) ratownictwa lodowego polegającego na:

-niesieniu pomocy ludziom znajdującym się pod lodem lub na lodzie(krze), poprzez dotarcie do zagrożonych lub poszkodowanych osób, ewakuację poza strefę zagrożenia wraz z udzieleniem im kwalifikowanej pierwszej pomocy.

c)wykonywanie działań z zakresu ratownictwa technicznego

d)wykonywanie działań wspomagających, w tym z wykorzystaniem sprzętu pomiarowego do lokalizacji obiektów pod wodą, uwzględniając możliwości sprzętowe i głębokość akwenu.

 

Udział w charakterystycznych działaniach:

 

Kierownictwo JRG po 1992 r.:

  1. 01.10.1985 - 30.06.1992r. - chor. Jacek Kędzierski
  2. 1.07. 1992 r. - bryg. Czesław Pawłowicz
{"register":{"columns":[]}}