Zadania i kompetencje Komendanta Miejskiego
Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej realizuje zadania wynikające z postanowień art. 13 ust. 6 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r., poz. 1969)
Do zadań Komendanta Miejskiego PSP należy:
- kierowanie Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej;
- organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
- dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu poprzez swoje stanowisko kierowania;
- kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych;
- analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej;
- współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie;
- współdziałanie z komendantem gminnym związku ochotniczych straży pożarnych;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
- opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa;
- wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia;
- organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego;
- szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych;
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;
- wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego.
Ponadto do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej należy:
- współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- realizowanie zadań wynikających z innych ustaw.
Komendant Miejski PSP w Tarnobrzegu przy pomocy Komendy Miejskiej realizuje zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej na obszarze Miasta Tarnobrzeg i Powiatu Tarnobrzeskiego, a w szczególności:
- jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
- w razie stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych, uprawniony jest w drodze decyzji administracyjnej do:
- nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie,
- wstrzymania robót (prac), zakazania użytkowania maszyn, urządzeń lub środków transportowych oraz eksploatacji pomieszczeń, obiektów lub ich części, jeżeli stwierdzone uchybienia mogą powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru,
- przynajmniej raz w roku lub na każde polecenie prezydenta i starosty, składa informację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeniach pożarowych powiatu,
- wykonuje polecenia otrzymane od przewodniczącego zarządu gminy lub powiatu w zakresie właściwości Państwowej Straży Pożarnej, zmierzające do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa wspólnoty samorządowej,
- współpracuje z zarządem miasta w zakresie wykonania budżetu miasta przeznaczanego na ochronę przeciwpożarową,
- przedkłada prezydentowi i staroście do zatwierdzenia programy działania komendy miejskiej,
- przedstawia radzie miasta i powiatu wnioski w sprawie stanowienia aktów prawa miejscowego,
- zajmuje stanowisko w sprawie przekazania do użytku obiektów budowlanych,
- uzgadnia plany operacyjno – ratownicze działań podejmowanych na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń na terenie jednostek organizacyjnych, eksploatujących instalacje mogące spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska,
- przeprowadza kontrole na zlecenie prezydenta i starosty,
- uzgadnia określone przez organizatora imprezy masowej, szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie, w którym planuje się przeprowadzenie imprezy,
- opiniuje wniosek organizatora imprezy masowej o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 26.11.2020 19:25 Paweł Korczak
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Zadania i kompetencje Komendanta Miejskiego | 2.0 | 18.01.2024 10:42 bryg. Jacek Widuch |
Zadania i kompetencje Komendanta Miejskiego | 1.0 | 26.11.2020 19:25 Paweł Korczak |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP