W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wideo o programowaniu

Klaps filmowy na pierwszym planie, tło podzielone na pół różowe z lewej i zielone z prawej strony.

Czy czterolatek może uczyć się programowania? W jaki sposób zająć rozbrykane dzieci na dłużej niż 10 minut? I w końcu - co możesz wyczarować z kawałka papieru, kolorowych karteczek i taśmy do pakowania? Odpowiedź na te i wiele innych pytań dotyczących kodowania, znajdziecie w materiałach blogerów, których zaprosiliśmy do współpracy w ramach kampanii „e-Polak potrafi!”.

Po co uczyć programowania?

Znacie kanał „Nauka. To lubię!”? Tomasz Rożek, który jest jego autorem, od lat zajmuje się popularyzacją nauki. W odcinku „Po co uczyć programowania?” pokazuje jakie korzyści dla rozwoju dzieci mogą płynąć z nauki programowania, która jest jego zdaniem świetnym sposobem na m.in. wykształcenie pewnego rodzaju uporządkowanego sposobu myślenia i działania, argumentowania i udowadniania, definiowania problemów i poszukiwania dróg do ich rozwiązania, czyli kompetencji, które przydadzą się w codziennym życiu. I to niezależnie od tego ile mamy lat.

Jeśli po obejrzeniu tego materiału ciągle nie czujecie się przekonani lub po prostu chcecie wiedzieć więcej – zajrzycie też do wideo Oli i Ani z kanału „Mama Lama”.

Odcinek „Czy warto uczyć dzieci programowania?” to ciekawa rozmowa pokazująca, że programowanie jest dla wszystkich. Do dyskusji autorki zaprosiły eksperta – Bartosza Kosińskiego, który jest trenerem, metodykiem z zakresu nauczania programowania.

Jeżeli natomiast słysząc hasło „programowanie” widzicie hollywoodzkie filmy z robotami opanowującymi świat za sprawą sztucznej inteligencji, na pewno zainteresuje Was odcinek „Czy sztuczna inteligencja nas wyleczy?”.

Tomasz Rożek opowiada w nim m.in. o tym, w jaki sposób sztuczna inteligencja uczy się i jaka w tym złożonym procesie jest rola programisty.

- Patrząc na rozwój technologii cyfrowych, w tym sztucznej inteligencji, umiejętność posługiwania się algorytmami z całą pewnością jest kompetencją przyszłości – mówi autor kanału „Nauka. To Lubię!”.

Jeśli jednak bardziej odpowiada Wam forma luźnej rozmowy i chcecie dowiedzieć się więcej o podstawach - polecamy też odcinek „Czy umiemy w komputery?”, w których dziewczyny z „Mama Lama” sprawdzają naszą publikację „Zabawy w programowanie offline”.

Programowanie to frajda

Naukę programowania można zacząć naprawdę wcześnie – kodowania uczy się dziś już nawet w przedszkolach! Jeśli chcecie spróbować tego w domu, zajrzyjcie do poniższych materiałów. Znajdziecie tam kilka ciekawych spostrzeżeń na temat wykorzystania programowania jako sposobu na wspólne spędzanie czasu z dziećmi.

- Znacie to uczucie, gdy już nie wiadomo, czym zająć rozrabiające wieczorem dzieciaki? No właśnie, ja w takich momentach szukam nowych wyzwań. Ostatnio bawimy się w… programowanie. Co prawda na razie uczą się programowana przez zabawę, ale myślę, że tak chyba jest właśnie najlepiej – zaczyna mówi Magda Kogut-Wałęcka, autorka kanału „Szczęśliva.pl”. Koniecznie obejrzyjcie jej film.

Podobne doświadczenia ma Marysia, autorka portalu „Oczekując.pl”, która pokazuje, jak programowanie pomogło zapanować nad niespożytą energią jej dzieci.

- Nauka programowania uczy m.in. logicznego myślenia, analizowania informacji i szukania niestandardowych rozwiązań i nie musi oznaczać siedzenia przed komputerem! Można się przy niej świetnie bawić np. tańcząc TANIEC KODOWANIEC! To świetna zabawa ucząca logicznego myślenia, a do tego doskonały sposób na rozbudzenie m.in. aktywności fizycznej dzieci i rodziców! Sprawdźcie sami! Wystarczy kilka kartek, dobra muzyka – i gotowe! – pisze Marysia z „Oczekując.pl”.

Ten film na Facebooku wyświetliło już prawie 400 000 osób! Koniecznie obejrzyjcie „Jak poskromić małego psotnika?” i dowiedzcie się dlaczego warto zaprosić zabawy w programowanie do swoich domów 😉

Zabawy w programowanie offline

Teoria teorią, ale jak się za tę naukę programowana zabrać? Z pomocą przychodzi Ewa Wojtan, która prowadzi bloga „Moje dzieci kreatywnie”, na którym znajdziecie wiele przepisów na wspólną zabawę i naukę z dziećmi, nie tylko tę dotyczącą rozwoju kompetencji cyfrowych.

– Wiedza z zakresu programowania to szansa na rozwinięcie kompetencji, które przydadzą się każdym zawodzie. Takie umiejętności jak współpraca w grupie, umiejętność rozwiązywania problemów, przewidywania, czy logicznego myślenia to tylko niektóre z wielu kompetencji, które możemy trenować razem z dziećmi podczas zabaw w kodowanie. Jednak z powodu powszechnego poglądu, że programowanie jest bardzo trudne, a przez to dla wielu nieosiągalne, wciąż dziedzina ta nie jest zbyt popularna. Języka programowania da się nauczyć, podczas wspólnych zabaw, które mogą być atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu – pisze autorka bloga „Moje Dzieci Kreatywnie”.

Ewa Wojtan w swoich wpisach na blogu nie tylko przeprowadzi Was krok po kroku przez zaproponowane gry, ale też wytłumaczy dlaczego warto ich spróbować w swoim domu i zaprezentuje jak to zrobić! Zobaczcie i oceńcie sami: „Nauka kodowania poprzez zabawę – wstęp do nauki programowania”, „Zabawy w kodowanie bez komputera” i „Kodowanie w przedszkolu i szkole – proste zabawy dla dzieci”.

zobacz wszystkie
{"register":{"columns":[]}}