Zakup lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego (SLRr) dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bytowie
07.01.2025
Dnia 05.12.2024 roku Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Bytowie w ramach umowy nr WFOŚ/D/IV-1/9451/2024 z dnia 21.10.2024 roku o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku na rok 2024 zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. „Zakup lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego (SLRr) dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Bytowie”.
Dotacja z WFOŚiGW w Gdańsku:
Całkowity koszt kwalifikowany realizacji zadania wyniósł 305 000,00 zł przy dofinansowaniu
w ramach umowy nr WFOŚ/D/IV-1/9451/2024 z dnia 21.10.2024 roku z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w wysokości 120 000,00 zł.
Charakterystyka zadania:
Zgodnie z wymaganiami art. 13 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej jednym z ustawowych obowiązków organu jakim jest Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Bytowie jest organizowanie na obszarze Miasta Bytów oraz Powiatu bytowskiego krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (systemu szeroko pojętego ratownictwa kraju z wiodącą rolą Państwowej Straży Pożarnej), a także organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej (walka z pożarami, wybuchami oraz innymi miejscowymi zagrożeniami) oraz działań profilaktycznych i kontrolno – rozpoznawczych. Celem szerokiego wachlarza działań jest ochrona życia, zdrowia, mienia i środowiska. Aby sprostać tym wymaganiom i skutecznie prowadzić działania ratowniczo – gaśnicze oraz wszelakie działania wspierające efektywność ich prowadzenia konieczna jest wymiana pojazdów mocno wyeksploatowanych i długotrwale użytkowanych, dla których minął już okres minimalnej eksploatacji określony w Zarządzeniu nr 3 z dnia 09.03.2021 r. Komendanta Głównego PSP w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej.
Realizacja zadania pozwoli na poprawę działań związanych z ochroną środowiska naturalnego oraz zdrowia i życia ludzkiego. Zakup nowego pojazdu specjalnego pozwoli na dostosowanie się do ustalonych norm emisji spalin.
Zakupiony pojazd zostanie wykorzystany do zwalczania zagrożeń takich jak m.in.:
- zagrożenia pożarowe i wybuchowe,
- zagrożenia chemiczno-ekologiczne związane z uwolnieniem podczas transportu, magazynowania
i przetoby materiałów niebezpiecznych,
- zagrożenia związane z wystąpieniem wypadków w komunikacji drogowej, kolejowej i lotniczej,
- inne miejscowe zagrożenia - związane z wystąpieniem groźnych anomalii pogodowych (silne wiatry, huragany, intensywne opady atmosferyczne).
W ramach realizacji zadania zakupiony został fabrycznie nowy lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego (SLRr) marki Ford Ranger. Pojazd wyprodukowany w 2024 roku, turbo diesel o pojemności silnika 1996 cm3. Silnik pojazdu sprzęgnięty został z 10 biegową automatyczną skrzynią biegów, dzięki której moc przekazywana jest w układzie napędu stałego 4x4. Pojazd jako samochód uprzywilejowany wyposażono w urządzenie sygnalizacyjno-ostrzegawcze, dźwiękowe i świetlne. W kabinie kierowcy zamontowano radiotelefon przewoźny przystosowany do pracy w sieci MSWiA oraz spełniający minimalne wymagania techniczno-funkcjonalne określone w załączniku nr 3 do instrukcji stanowiącej załącznik rozkazu nr 8 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 5 kwietnia 2019 r. w sprawie organizacji łączności radiowej. Pojazd został wyposażony w mobilny tablet, zabudowa typu Hard Top z oświetleniem wewnętrznym LED, przyciemniane boczne okna wraz z klapą tylną z przyciemniającego szkła oraz centralnym zamkiem. Zakupiony lekki samochód rozpoznawczo - ratowniczy (SLRr) został wyposażony w niskoemisyjny silnik z systemem SCR, który spełnia normę Euro6, o znacznie niższej emisji spalin do środowiska. Zakupiony pojazd zastąpił wysłużony pojazd marki Toyota Hilux, którego cechuje wyższa emisja spalin. Realizacja przedsięwzięcia umożliwi ochronę zdrowia i życia środowiska naturalnego poprzez zwiększenie mobilności strażaków przy zdarzeniach wymagających użycia sprzętu i urządzeń do działań ratowniczo-gaśniczych. Będzie stanowił istotne wsparcie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego w zakresie działań związanych z ochroną środowiska naturalnego na terenie powiatu bytowskiego i Miasta Bytów.
Zadanie inwestycyjne zostało zrealizowane dzięki wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku kwota dotacji udzielonej na realizację zadania wyniosła 120 000,00 zł.
Montaż finansowy zadania :
Dofinansowanie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Gdańsku - 120 000 zł.
Powiat Bytowski – 80 000 zł
Gmina Kołczygłowy – 100 000 zł
Nadleśnictwo Miastko – 2 000 zł
Nadleśnictwo Trzebielino – 3 000,00 zł
Materiały
Sprawozdanie z realizacji zadania dofinansowanego ze środków WFOŚiGW w GdańskuSprawozdanie_z_realizacji_zadania_dofinansowanego_ze_środków_WFOŚiGW_Gdańsk_-1.docx 0.02MB