Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy
WYDZIAŁ OPERACYJNY I KONTROLNO-ROZPOZNAWCZY
Naczelnik wydziału:
kpt. Szymon Januszke
tel. 95 768 98 05
email: sjanuszke@choszczno.straz.gov.pl
Zastępca naczelnika wydziału:
mł. kpt. Szymon Śliwa
tel. 95 768 98 06
email: ssliwa@choszczno.straz.gov.pl
STANOWISKO KIEROWANIA KOMENDANTA POWIATOWEGO PSP W CHOSZCZNIE
Starszy dyżurny stanowiska kierowania:
st. asp. Tomasz Lisiński
asp. Jacek Lipski
mł. asp. Łukasz Kozina
mł. asp. Paweł Ginda
Dyżurny stanowiska kierowania:
st. ogn. Kamil Jaszkiewicz
Do zadań Wydziału należy:
W zakresie spraw operacyjnych:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywane zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostki ratowniczo – gaśniczej;
- analizowanie stanu wyposażenia jednostki ratowniczo - gaśniczej i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- zapewnienie funkcjonowania powiatowego stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa;
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jrg oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g;
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową;
- bieżące informowanie rzecznika prasowego komendanta powiatowego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych.
2. W zakresie spraw kontrolno-rozpoznawczych:
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu;
- opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
- opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń;
- analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzeniania się
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych;
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych;
- przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów;
- wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska;
- wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej;
- opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym;
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą.
3. W zakresie spraw informatyki:
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej;
- realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
- administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
- utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych;
- nadzór na stroną internetową komendy powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
4. W zakresie spraw łączności:
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
- zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności;
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności.
5. W zakresie spraw bhp:
- prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników;
- uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta powiatowego, komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
6. W zakresie spraw obronnych:
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej;
- koordynowanie realizacji z zadań obronnych;
7. W zakresie spraw ochrony informacji niejawnych:
- pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”;
- prowadzenie kancelarii tajnej;
- zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów w tym zakresie;
- opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
Do zadań SKKP należy:
- dysponowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na obszarze powiatu,
- organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
- prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń,
- współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich.
SK KP wchodzi w skład Wydziału operacyjnego i kontrolno-rozpoznawczego. Służba odbywa się w systemie zmianowym.
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 07.12.2020 20:12 str. Pisz Krzysztof
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- st.str. Krzysztof Pisz
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 8.0 | 17.10.2024 18:16 mł. asp. Bartłomiej Gazda |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 7.0 | 03.06.2024 13:39 mł. asp. Bartłomiej Gazda |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 6.0 | 11.06.2023 11:43 st.str. Krzysztof Pisz |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 5.0 | 02.03.2023 10:32 st.str. Krzysztof Pisz |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 4.0 | 06.05.2022 16:00 st.str. Krzysztof Pisz |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 3.0 | 03.05.2021 21:08 str. Pisz Krzysztof |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 2.0 | 07.12.2020 20:26 str. Pisz Krzysztof |
Wydział Operacyjny i Kontrolno-Rozpoznawczy | 1.0 | 07.12.2020 20:12 str. Pisz Krzysztof |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP