Historia
„Ogień musi być posłuszny człowiekowi w dobroczynnym działaniu i jako znak życia i śmierci na ziemi”. Marian Ledziński - Komendant Powiatowy Straży Pożarnych w Giżycku - 1952 rok Jak nieskuteczne były te pierwsze formy ochrony przeciw żywiołowi można się było przekonać w czasie pożarów w końcu XVIII i na początku XIX wieku, kiedy to miasto uległo bardzo poważnym zniszczeniom. Powołanie zorganizowanej służby pożarniczej nastąpiło dopiero w XIX wieku. Do 1945 roku giżycka straż pożarna funkcjonowała na zasadach struktur przewidzianych przez prawodawstwo niemieckie. Po zakończeniu II wojny światowej Warmia i Mazury znalazły się w granicach państwa polskiego. Od tego też czasu rozpoczyna się nowy etap giżyckiej straży pożarnej. Już w 1945 roku zorganizowano w Giżycku ochotniczą Straż Pożarną, której pierwszym Komendantem został asp. Rynkiewicz. Pomieszczenia strażnicy znajdowały się przy ul. Armii Czerwonej. W tym czasie giżycka OSP liczyła ok. 15 strażaków w tym 2 kierowców. Na wyposażeniu posiadała pompę ręczną na zaprzęgu konnym. Problemy sprzętowe wynikały z tego, że większość urządzeń została zagarnięta przez rekwizycyjne jednostki Armii Czerwonej. Cały czas uzupełniano wyposażenie gaśnicze poszukując sprzętu poniemieckiego.
1947 roku siedzibę straży przeniesiono na Plac Grunwaldzki już jako Pogotowie Zawodowe Straży Pożarnych. W posiadaniu PZSP znajdował się trzyosobowy samochód typu “Dodge” przystosowany do przewożenia armatury wodnej. Oprócz Komendanta zatrudnionych było 8 strażaków. Byli to:
Jerzy Mamprejew,
Wiktor Grawżel,
Adam Węgrowski,
Helmut Siemieniewicz,
Władysław Zienkiewicz,
Kurt Barański,
Wacław Piekarski
p. Maciejewski
W roku 1949 rozpoczęto budowę nowej strażnicy przy ul. Białostockiej, którą ukończono w roku 1953. W tej siedzibie straż mieści się do dziś. Na początku lat pięćdziesiątych PZSP otrzymało z demobilu wojskowego 2 samochody wojskowe marki ”Bedford” i “Dodge” dostosowane do potrzeb straży pożarnej. W 1952 r. w czasie wyjazdu do pożaru zniszczeniu uległ jeden samochód typu “Dodge”. W roku 1956 uzupełniono stan posiadania o samochód marki “Star 20” i tym sposobem Pogotowie Zawodowe posiadało na wyposażeniu nadal 3 samochody. Ponadto do akcji gaśniczych używano dwóch motopomp produkcji angielskiej. W roku 1958 Pogotowie Zawodowe wyposażone zostało w nowy typ pojazdu STAR 21 (GBA-2,5/8) zaś w 1962 r. w samochód STAR 25 (GBM-2/8).
W roku 1963 nastąpiło przekształcenie Pogotowia Zawodowych Straży Pożarnych w Zawodową Straż Pożarną. Przy tej okazji strażacy giżyccy otrzymali nową drabinę SD-17.
Z upływem czasu, wraz z rozwojem techniki pożarniczej, tutejszą straż pożarną wyposażano w coraz nowsze pojazdy. W latach 1977 - 1982 eksploatowano samochody typu STAR 660, STAR 266 i Jelcz 315 (GCBA-6/32). Rozwój wysokiego budownictwa mieszkalnego w mieście wymusił konieczność wyposażenia miejscowej straży w urządzenia do działań na wysokościach. Dotychczasowa drabina SD-17 stała się nie wystarczająca . W tym celu w 1979 r. dostarczono podnośnik hydrauliczny SH-18. Zaś w roku 1982 uzyskano dwa samochody STAR 244 (GBA).
Zmiany ustrojowe po 1989 r. spowodowały przekształcenia w straży pożarnej. Efektem tego było powołanie w 1992 r. Państwowej Straży Pożarnej. Rejon działania PSP obejmował 9 gmin powiatu giżyckiego: Giżycko, Wydminy, Miłki, Ryn, Węgorzewo, Budry, Banie Mazurskie, Pozezdrze, Kruklanki.
Kolejnym przełomem w strukturach straży pożarnej był rok 1999 r.: reforma administracji państwowej i związane z nią przekształcenia terytorialno-kompetencyjne wymusiły na jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej konieczność dostosowania się do nowych warunków. Zmiany w ustawach o ochronie przeciwpożarowej i Państwowej Straży Pożarnej uchwalone w 1998 roku zmieniły konstrukcję funkcjonowania nowo powstałej komendy powiatowej (do 31 grudnia 1998 r. – rejonowej), która od 1 stycznia 1999 roku mieści się w granicach województwa warmińsko-mazurskiego (do 31 grudnia 1998 r. – suwalskiego). 30 grudnia 1998 roku Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie zatwierdził tymczasowy a 24 grudnia 1999 r. właściwy „Regulamin Organizacyjny Państwowej Straży Pożarnej w Giżycku”. W skład Komendy wchodziły 2 Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze: w Giżycku i Węgorzewie
16 marca 1999 roku Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w Olsztynie mł. bryg. Grzegorz Kniefel wręczył akty nominacyjne dla: st. kpt. inż. Jerzego Kunickiego – na stanowisko Komendanta Powiatowego PSP w Giżycku i st. kpt. mgr inż. Krzysztofa Kroszkiewicza – na stanowisko Zastępcy Komendanta Powiatowego PSP w Giżycku. Ogółem na wszystkich stanowiskach służby i pracy zatrudnionych było 79 funkcjonariuszy i 1 pracownik cywilny. Taki stan rzeczy utrzymywał się do końca grudnia 2001 roku. Pod koniec roku nastąpiło jednak wiele zmian, które od 1 stycznia 2002 roku w zasadniczy sposób wpłynęły na funkcjonowanie Państwowej Straży Pożarnej oraz Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego w powiecie giżyckim. Zgodnie z decyzją Rady Ministrów, z dniem 1 stycznia 2002 roku powstało w kraju 7 nowych powiatów, w tym 2 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Utworzono powiaty: węgorzewski i gołdapski, zawężając tym samym granice dotychczasowego powiatu giżyckiego, w którym pozostały gminy: Giżycko, Ryn, Miłki, Wydminy i Kruklanki. W wyniku tych zmian Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza PSP w Węgorzewie, mieszcząca się do tej pory w strukturze organizacyjnej Komendy Powiatowej PSP w Giżycku, została przekształcona Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Węgorzewie, tworząc samodzielną jednostkę organizacyjną PSP. Zmniejszony obszar działania spowodował także zmniejszenie obsady etatowej Komendy Powiatowej PSP w Giżycku. Od tej pory na wszystkich stanowiskach służby i pracy zatrudnionych jest 47 funkcjonariuszy (od 2004 - 46) i 1 pracownik cywilny. Komenda obejmuje swoim zasięgiem teren 5 gmin o łącznej powierzchni 1.118 km2, ludność powiatu – ponad 59.000 osób.
W takiej strukturze organizacyjnej Komenda Powiatowa PSP w Giżycku pozostaje do dnia dzisiejszego.