Podsumowanie 2021 roku
04.01.2022
Działalność operacyjna
W 2021 roku strażacy z powiatu grodziskiego interweniowali 1247 razy, w tym przy:
- 226 pożarach,
- 915 miejscowych zagrożeniach,
- 106 alarmach fałszywych.
W porównaniu do 2020 roku odnotowano o 180 interwencji mniej, co stanowi 14,4 % mniej zdarzeń.
W grupie pożarów najwięcej interwencji dotyczyło:
- 64 obiektów mieszkalnych (głównie budynki jednorodzinne - 49)
- 36 traw i nieużytków rolnych,
- 34 środków transportu,
- 11 obiektów produkcyjnych,
- 6 obiektów magazynowych,
- 3 lasów,
- 2 obiektów użyteczności publicznej.
W wyniku pożarów nikt nie stracił życia, a jedynie 5 osób odniosło obrażenia.
Ponadto strażacy odnotowali interwencje określone jako miejscowe zagrożenia:
- 273 w związku z silnym wiatrem,
- 199 przy wypadkach drogowych, w których 3 osoby straciło życie, a 77 zostało rannych, w tym 2 dzieci;
- 180 o charakterze medycznym, w tym 71 zdarzeń dotyczyło wsparcia działań Pogotowia Ratunkowego,
- 59 na skutek opadów deszczu,
- 50 w infrastrukturze komunalnej,
- 20 chemiczne, w tym 2 razy do zdarzeń w związku z emisją tlenku węgla, w których 2 osoby uległy podtruciu, w tym 1 dziecko;
- 7 budowlane,
- 3 przy wypadkach kolejowych,
- 3 razy na obszarach wodnych,
- 3 razy w wyniku przyboru wód,
- 1 raz w związku z opadami śniegu.
Interwencje odnotowane na terenie miast i gmin powiatu grodziskiego: miasto i gmina Grodzisk Mazowiecki – 545, miasto Milanówek – 203, gmina Żabia Wola – 182, gmina Jaktorów – 114, miasto Podkowa Leśna – 108, gmina Baranów - 95.
Działalność kontrolno-rozpoznawcza
Strażacy Komendy Powiatowej PSP w Grodzisku Mazowieckim przeprowadzili w 2021 roku kontrole przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie powiatu Grodzisk Mazowiecki:
- 67 kontroli podstawowych, sprawdzających oraz odbiorów,
- 55 kontroli podczas których stwierdzono naruszenie przepisów przeciwpożarowych,
- 136 skontrolowanych obiektów,
- 73 skontrolowane obiekty w których stwierdzono nieprawidłowości,
- 260 liczba nieprawidłowości ogółem,
- 15 liczba decyzji administracyjnych wydanych w sprawie usunięcia uchybień,
- 26 liczba przeprowadzonych odbiorów obiektów,
- 24 liczba obiektów w których wniesiono uwagi.
W 2021 roku nie wydano decyzji zakazujących eksploatacji budynków, bądź instalacji oraz nie nakładano mandatów karnych.
Opracował: mł. bryg. Marek Szymanek – część operacyjna
kpt. Damian Matysek – część prewencyjna