W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przełączenie numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego

25.05.2021

Czerwony telefon z tarcza analogową obok niego czerwony napis 998 i granatowa strzałka w kierunki czerwonego napisu 112

Od 25 maja 2021 r. wykonując połączenie na numer alarmowy 998 dodzwonimy się do Centrum Powiadamiana Ratunkowego w Radomiu. Zakończyły się prace mające na celu przełączenie numeru 998 do CPR. Przeprowadzone próby oraz weryfikacja potwierdziły pozytywny przebieg operacji przekierunkowania rozmów.

Do tej pory dzwoniąc pod numer 998 połączenie odbierał dyżurny Państwowej Straży Pożarnej w Grodzisku Mazowieckim. Po przeprowadzonej zmianie, rozmowa automatycznie będzie przekierunkowana do CPR tj. operatora numeru alarmowego 112, którego zadaniem będzie przekazanie zgłoszenia wymagającego interwencji do właściwej terytorialnie Straży Pożarnej lub innej służby np.: Policji, Pogotowia Ratunkowego, itp.

Wprowadzona zmiana pozwoli na zgłoszenie zagrożenia wykonując połączenie tylko na jeden numer alarmowy bez względu na jego rodzaj, charakter, czy konieczność podjęcia interwencji wszystkich służb ratowniczych jednocześnie. Dzwoniąc pod numer 112 otrzymamy pomoc   w różnych sytuacjach: pożar, wypadek, kradzież, napad, itp. Do tej pory osoba potrzebująca pomocy musiała sama zidentyfikować zagrożenie i przekazać je do odpowiedniej służby korzystając z trzech starych numerów ratunkowych: 999 Pogotowia Ratunkowego, 998 Straży Pożarnej, czy 997 Policji.

Ważnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do Centrów Powiadamiania Ratunkowego będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym również zgłoszeń obcojęzycznych.

Korzystanie z numeru 112 jest bezpłatne i umożliwia połączenie z dyspozytorami Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Zgłaszając zagrożenie należy pamiętać, żeby podać:

- dokładny adres zdarzenia (miejscowość, ulica, numer domu, itp.),

- rodzaj zdarzenia (pożar, wypadek, kradzież, napad, utrata przytomności, itp.),

- czy jest zagrożone życie ludzkie;

- swoje imię i nazwisko;

- numer telefonu, z którego wykonujemy połączenie.

Dyspozytor może zadać dodatkowe pytania. Należy pamiętać, żeby nie rozłączyć się przed uzyskaniem od niego informacji „Zgłoszenie zostało przyjęte”.

 

Opracowanie: asp. Krzysztof Stefaniak

{"register":{"columns":[]}}