Struktura Organizacyjna
R E G U L A M I N O R G A N I Z A C Y J N Y
KOMENDY POWIATOWEJ
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
W G R Ó J C U
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin organizacyjny Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Grójcu, zwanej dalej „komendą powiatową”, określa szczegółową organizację komendy powiatowej, w tym:
- kierowanie pracą komendy powiatowej;
- strukturę organizacyjną komendy powiatowej;
- zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych;
- wzory pieczęci i stempli;
- liczbę i rodzaj stanowisk służbowych w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej.
§ 2.
- Komenda jest zakwalifikowana do IV kategorii komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej.
- Terenem działania komendy powiatowej jest obszar powiatu grójeckiego.
- Siedzibą komendy powiatowej jest miasto Grójec.
§ 3.
Użyte w regulaminie organizacyjnym skróty oznaczają:
- KW PSP - komendę wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej;
- OSP - ochotniczą straż pożarną;
- jrg – jednostkę ratowniczo-gaśniczą Państwowej Straży Pożarnej;
- ksr-g - krajowy system ratowniczo – gaśniczy.
ROZDZIAŁ II
Kierowanie pracą komendy powiatowej
§ 4.
1. Do podpisu i aprobaty komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,
zwanego dalej „komendantem powiatowym”, zastrzega się dokumentację:
- dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych, jako dysponenta środków budżetowych po parafowaniu głównego księgowego; projekty pism, decyzji i innych rozstrzygnięć w sprawach dotyczących dochodów i wydatków budżetowych, inwentaryzacji oraz postępowań dotyczących szkód wyrządzonych w majątku jednostki, są przedkładane komendantowi powiatowemu po uzyskaniu aprobaty głównego księgowego;
- kierowaną do KW PSP, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, centralnych organów państwa oraz wojewódzkiej administracji rządowej
i samorządowej, wojewódzkiej administracji zespolonej, samorządowych jednostek organizacyjnych powiatu, organów kontroli państwowej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych; - pisma kierowane do senatorów i posłów;
- odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące działalności zastępcy komendanta powiatowego, kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej oraz jej pracowników;
- zakresy czynności zastępcy komendanta powiatowego, oraz pracowników
i strażaków komendy powiatowej; - zarządzenia, decyzje, rozkazy, delegacje służbowe, plany pracy i kontroli i inne dokumenty koordynujące działania organów ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu.
- Rozpatrywanie petycji
- Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępcy komendanta powiatowego dokumentację z zakresu merytorycznego działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1. lub wobec których kierownicy komórek organizacyjnych uzyskali pisemne upoważnienie.
- Komendant lub jego zastępca przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu. Dzień i godziny przyjęć interesantów w sprawach jak wyżej Komendant podaje do powszechnej wiadomości poprzez wywieszenie jej na tablicy informacyjnej w budynku Komendy oraz zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rozdział III
Struktura organizacyjna komendy powiatowej
§ 5.
W skład komendy powiatowej wchodzą następujące komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i akt posługują się symbolami:
- wydział ds. operacyjnych -symbol – PR,
w skład wydziału ds. operacyjnych wchodzi Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego PSP w Grójcu
- samodzielne stanowisko pracy ds. kontrolno-rozpoznawczych -symbol – PZ,
- samodzielne stanowisko pracy ds. organizacyjnych -symbol - PO,
- samodzielne stanowisko pracy ds. kadrowych - symbol - PK
- samodzielne stanowisko pracy ds. finansowych -symbol – PF,
- sekcja ds. kwatermistrzowskich -symbol – PT
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza -symbol - PJRG.
§ 6.
1. Komendantowi powiatowemu podlegają bezpośrednio:
- samodzielne stanowisko pracy ds. finansowych
- samodzielne stanowisko pracy ds. organizacyjnych,
- samodzielne stanowisko pracy ds. kadrowych
- sekcja ds. kwatermistrzowskich,
- samodzielne stanowisko pracy ds. kontrolno – rozpoznawczych,
2. Zastępca komendanta powiatowego nadzoruje:
- wydział ds. operacyjnych,
- jednostkę ratowniczo-gaśniczą.
3. Zastępca komendanta powiatowego realizuje zadania w zakresie:
- spraw ochrony informacji niejawnych – symbol POIN,
- spraw BHP – symbol PBHP.
4. Zadania z zakresu ochrony informacji niejawnych realizuje pełnomocnik Ochrony Informacji Niejawnych KW PSP w Warszawie.
§ 7.
1. Wydział ds. operacyjnych realizuje zadania w zakresie:
- spraw operacyjnych,
- spraw szkoleniowych,
- spraw łączności,
2. Sekcja ds. kwatermistrzowskich realizuje zadania w zakresie:
- spraw kwatermistrzowskich,
- spraw techniki,
- zamówień publicznych
3. Samodzielne stanowisko ds. kontrolno – rozpoznawczych realizuje zadania w zakresie:
- spraw kontrolno – rozpoznawczych.
- spraw informatyki
4. Samodzielne stanowisko pracy ds. organizacyjnych realizuje zadania w zakresie:
- spraw organizacyjnych,
- spraw płacowo - organizacyjnych,
5. Samodzielne stanowisko pracy ds. Kadrowych realizuje zadania z zakresu
1) spraw kadrowych
2) spraw pomocy prawnej – poprzez zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej Komendy.
6. Samodzielne stanowisko pracy ds. finansowych:
- spraw finansowych
7. Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza realizuje zadania w zakresie:
- sprawy organizacji prowadzenia i nadzoru nad akcjami ratowniczo gaśniczymi
- spraw szkoleniowych
- spraw obronnych
Rozdział IV
Zadania wspólne i zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych
§ 8.
1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą,
a także współpracują z jednostkami organizacyjnymi ochrony przeciwpożarowej oraz innymi jednostkami administracji publicznej i organizacjami wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa, a także realizują inne zadania z zakresu ochrony ludności.
2. W realizacji zadań obejmujących czynności kilku komórek organizacyjnych ich prowadzenie należy do komórki organizacyjnej, której zakres zadań obejmuje najwięcej zadań lub właściwy przełożony służbowy wydał w tym zakresie stosowną dyspozycję.
3. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem lub spory kompetencyjne dotyczące zakresu i zadań komórek organizacyjnych komendy rozstrzyga komendant powiatowy.
4. Do wspólnych zadań wszystkich komórek organizacyjnych komendy powiatowej, przy uwzględnieniu ich zakresów merytorycznych, należy w szczególności:
- planowanie i realizacja budżetu komendy powiatowej,
- podejmowanie działań związanych z wdrażaniem postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej,
- sporządzanie programu działania oraz planu pracy komendy powiatowej, analiz, prognoz, ocen, informacji i sprawozdań z zakresu realizowanych zadań,
- współdziałanie z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, związkami zawodowymi działającymi
w komendzie powiatowej oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi, - współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa oraz z innymi służbami, inspekcjami i strażami, a także z podmiotami ksr-g,
- współdziałanie z organami jednostek samorządu terytorialnego,
- załatwianie skarg, wniosków petycji oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy władzy;
- realizowanie zaleceń pokontrolnych,
- realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych, przestrzegania zasad ochrony tajemnicy prawem chronionej,
- realizowanie zadań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
- opracowywanie materiałów do udostępniania, jako informacja publiczna,
- wykonywanie zadań wynikających z aktów normatywnych oraz prowadzenie podręcznych rejestrów tematycznych, aktów prawnych z obowiązującego zakresu działania komórki organizacyjnej,
- przestrzeganie ustalonych procedur obiegu dokumentów (instrukcji kancelaryjnej) i realizowanie prac archiwalnych w zakresie przekazywania wytworzonych akt archiwalnych i dokumentów do archiwum i ich brakowania,
- realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta powiatowego funkcji w powiatowym zespole reagowania kryzysowego,
- współudział w organizacji i realizacji szkoleń oraz doskonalenia zawodowego,
- realizacja przedsięwzięć dotyczących organizacji ksr-g na obszarze powiatu.
§ 9.
Do zadań wydziału ds. operacyjnych należy w szczególności:
1. zadania operacyjne:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym
w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych, - opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowanie zgłoszeń
do właściwych służb, - koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatu,
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo – gaśniczych,
- analizowanie stanu wyposażenia jednostki ratowniczo – gaśniczej i innych jednostek ksr-g oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego,
- sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
- współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia
i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania, - przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych,
- nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksr-g, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie,
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jrg oraz OSP na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych,
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie
w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich, - koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g,
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania,
- bieżące informowanie oficera prasowego komendanta powiatowego
o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczo-gaśniczych, - prowadzenie ewidencji czasu służby funkcjonariuszy SK KP oraz opracowań zbiorczych z tego zakresu.
2. zadania szkoleniowe:
- planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i OSP
na obszarze powiatu, - organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu,
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej,
3. zadania łączności:
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej jednostek OSP oraz ich alarmowania i dysponowania
w obszarze chronionym, - zapewnienie niezawodnego i ciągłego działania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej,
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności,
- analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej,
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej,
- planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności i technik informatycznych,
- nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i kierowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów ksr-g,
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu łączności.
§ 10.
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. kontrolno - rozpoznawczych należy
w szczególności:
1. zadania kontrolno – rozpoznawcze:
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń poprzez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych,
- współpraca z organami Policji, Prokuratury, Nadzoru Budowlanego, Inspekcji Pracy oraz organami administracji i innymi instytucjami w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
- inicjowanie i koordynowanie działań zmierzających do poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie powiatu,
- opracowywanie i aktualizacja katalogu i mapy zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
- opracowywanie projektów decyzji i postanowień w zakresie poprawy stanu zabezpieczenia ppoż. oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń,
- analizowanie przyczyn pożarów zaistniałych na terenie powiatu, w tym nieprawidłowości, które przyczyniły się do ich powstania oraz rozprzestrzenienia się,
- opracowywanie opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz imprez masowych,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej;
- przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
- przeprowadzanie analiz i ocen stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej w odniesieniu do poszczególnych rodzajów budynków, innych obiektów budowlanych oraz terenów,
- wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska, - wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
w znowelizowanych przepisach techniczno - budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, - nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych na terenie działania komendy powiatowej,
- opracowywanie zestawień obejmujących wyniki kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych oraz kontroli działań zapobiegających poważnym awariom przemysłowym,
2. zadania informatyczne:
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej,
- zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej
w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej, - współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych,
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki,
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych,
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej, - realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych,
- administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych,
- utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych,
- nadzór nad organizacją oraz uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą powiatową
§ 11.
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. organizacyjnych należy
w szczególności:
1. zadania organizacyjne:
- organizowanie odpraw służbowych, narad i konferencji z udziałem komendanta powiatowego,
- opracowywanie i ewidencjonowanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji
i wytycznych komendanta powiatowego, - prowadzenie spraw obiegu dokumentów i instrukcji kancelaryjnej w komendzie powiatowej,
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy powiatowej przez oficera prasowego,
- przygotowanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania komendy powiatowej,
- opracowywanie propozycji zmian struktur wewnątrz-organizacyjnych komendy powiatowej, oraz analizowanie stanu przyznanych etatów
- organizowanie systemu i koordynacji kontroli wewnętrznej komórek organizacyjnych komendy powiatowej i jednostki ratowniczo – gaśniczej,
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta powiatowego,
- prowadzenie rejestru faktur,
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy
w komendzie powiatowej, - prowadzenie archiwum komendy powiatowej i spraw związanych z archiwizacją dokumentów tj. przyjmowania dokumentów do archiwum, udostępniania dokumentów i brakowania dokumentów
2. zadania płacowo - organizacyjne:
1) prowadzenie pogotowia kasowego KP PSP w Grójcu.
§ 12.
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. kadrowych należy
w szczególności:
1. zadania kadrowe:
- realizowanie założeń polityki kadrowo - płacowej komendanta powiatowego, przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi;
- prowadzenie ewidencji czasu służby funkcjonariuszy i pracowników cywilnych systemu codziennego, oraz opracowań zbiorczych z tego zakresu,
- prowadzenie ewidencji urlopowej, oaz absencji chorobowej funkcjonariuszy oraz pracowników cywilnych;
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy powiatowej;
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno - rentowej strażaków
i pracowników cywilnych komendy powiatowej; - realizowanie zadań z zakresu profilaktyki zdrowotnej strażaków i pracowników cywilnych komendy powiatowej;
- analizowanie stanu i poziomu kwalifikacji strażaków i pracowników cywilnych
oraz realizowanie zadań z zakresu wyszkolenia kwalifikacyjnego; - realizacja zadań z zakresu skarg, wniosków, i petycji.
2. zadania pomocy prawnej - poprzez zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej Komendy.
§ 13.
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. finansowych należą w szczególności:
1. zadania finansowe
- sprawowanie nadzoru w imieniu komendanta powiatowego nad gospodarką finansową,
- prowadzenie rachunkowości komendy powiatowej,
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegającej zwłaszcza na:
- wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy powiatowej,
- zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez komendę powiatową – kontrasygnowanie umów,
- przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
- zapewnieniu terminowego ściągania należności,
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy powiatowej,
- prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych),
- nadzór nad prawidłowością przebiegu i rozliczanie inwentaryzacji majątku komendy powiatowej.
§ 14.
Do zadań sekcji ds. kwatermistrzowskich należą w szczególności:
1. zadania kwatermistrzowskie:
- administrowanie obiektów, pomieszczeń pozostających w dyspozycji komendy oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego,
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych komendy powiatowej,
- dokonywanie zakupów i dostaw sprzętu, paliwa, materiałów, urządzeń i usług niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy powiatowej
ze szczególnym uwzględnieniem procedur wynikających z ustawy prawo zamówień publicznych, - zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki krajowego systemu ratowniczo - gaśniczego na terenie powiatu
oraz ich przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, - prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej i magazynu głównego komendy powiatowej,
- prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej majątku,
- likwidowanie zbędnych rzeczowych składników majątku,
- sporządzanie planów zakupów i robót budowlano-instalacyjnych oraz ich realizacja ze środków finansowych pozostających w dyspozycji komendy powiatowej,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej, zawinionych przez pracowników jej komórek organizacyjnych, a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych prowadzonych przez dowódcę JRG i kierowników komórek organizacyjnych komendy powiatowej,
- systematyczne analizowanie potrzeb w zakresie sprzętu pożarniczego
i ratowniczego, środków gaśniczych i neutralizatorów i ustalenie z komórką właściwą ds. operacyjnych priorytetów w tym zakresie, - współpraca w realizowaniu prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł,
2. zadania techniczne:
- inicjowanie i podejmowanie działań na rzecz utrzymania gotowości operacyjno-technicznej samochodów i sprzętu silnikowego,
- prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów, przyczep i sprzętu silnikowego, w tym agregatów prądotwórczych,
- obsługa transportowa komórek organizacyjnych komendy powiatowej;
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi, olejami, smarami i innymi materiałami eksploatacyjnymi,
- nadzorowanie i analizowanie prawidłowości prowadzenia przez komórki organizacyjne komendy powiatowej dokumentacji związanej z samochodami
i sprzętem silnikowym, a w szczególności rozliczania zużycia paliw, olejów, smarów
i innych materiałów eksploatacyjnych, - organizowanie przeglądów, napraw oraz konserwacji samochodów, sprzętu silnikowego, ratowniczego i innych urządzeń i instalacji technicznych, wypracowywanie wymogów parametrów technicznych dla nowo zakupywanych samochodów i sprzętu silnikowego.
2. zadania dotyczące zamówień publicznych
1) organizacja procedur przetargowych w KP PSP w Grójcu
2) obsługa informatyczna zamówień publicznych,
3) realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł.
§ 15.
Do zadań Zastępcy Komendanta Powiatowego należy w szczególności:
1. zadania ochrony informacji niejawnych:
- zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych,
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie, - opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.
2. zadania BHP :
- prowadzenie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- sporządzanie i przedstawianie komendantowi powiatowemu, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy zawierających propozycje przedsięwzięć technicznych i organizacyjnych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia pracowników oraz poprawę warunków pracy,
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
- przedstawianie komendantowi powiatowemu wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy oraz wyników z badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn i okoliczności tych wypadków
oraz zachorowań na choroby zawodowe, a także kontrola realizacji tych wniosków, - współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń
w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych pracowników, - uczestniczenie w pracach, powołanej przez komendanta powiatowego komisji bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w innych zakładowych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy.
§ 16.
Do zakresu działania jednostki ratowniczo - gaśniczej należy w szczególności:
- zadania organizacji prowadzenia i nadzoru nad akcjami ratowniczo gaśniczymi:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo - gaśniczych w czasie walki
z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń, - dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych,
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby,
- wykonywanie podstawowych czynności ratowniczo – gaśniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych,
- przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych
na przydzielonym obszarze chronionym, - współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń,
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,
- udział w aktualizacji:
-
- stanu gotowości operacyjnej,
- procedur ratowniczych,
- dokumentacji operacyjnej,
- udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych,
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej OSP na obszarze powiatu
pod względem przygotowania do działań ratowniczych, - prowadzenie ewidencji czasu służby funkcjonariuszy JRG, oraz opracowań zbiorczych z tego zakresu.
-
2. zadania szkoleniowe
- organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa.
- realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w jrg,
- prowadzenie doskonalenia zawodowego,
3. zadania obronne:
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania
nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej, - koordynowanie realizacji zadań obronnych
ROZDZIAŁ V
Wzory pieczęci i stempli
§ 17.
Komenda powiatowa używa:
- urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Grójcu”;
- urzędowej pieczęci okrągłej o średnicy 36 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Grójcu”;
- pieczęci okrągłej o średnicy 20 mm zawierającej pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła, a w otoku napis: „Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Grójcu”;
- stempla nagłówkowego o treści:
/Godło/
KOMENDA POWIATOWA
PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ
w Grójcu woj. mazowieckie
- innych stempli służbowych i pomocniczych według zasad określonych w odrębnych przepisach.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe
§ 18.
Zasady funkcjonowania i pełnienia służby określa regulamin pracy i służby Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej wydany na podstawie art. 104 § 1 kodeksu pracy, w oparciu o zarządzenie nr 5 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 21 czerwca 2006 roku w sprawie ramowego regulaminu służby w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego oraz regulaminu musztry i ceremoniału pożarniczego, w którym zmiany wprowadzone zostały Zarządzeniem nr 9/Regulamin służby/2008 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 27 czerwca 2008 roku.
§ 19.
- Schemat struktury organizacyjnej komendy powiatowej określa załacznik w galerii
Zdjęcia (1)
- Pierwsza publikacja:
- 24.11.2020 15:01 st. str Michał Maroszek
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- st. str. Michał Maroszek
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Struktura Organizacyjna | 3.0 | 06.07.2022 15:08 st. str Michał Maroszek |
Struktura Organizacyjna | 2.0 | 06.07.2022 15:07 st. str Michał Maroszek |
Struktura Organizacyjna | 1.0 | 24.11.2020 15:01 st. str Michał Maroszek |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP