Wydział Operacyjno-Szkoleniowy
Do zadań Wydziału Operacyjno-Szkoleniowego należy w szczególności:
- w zakresie spraw operacyjnych:
- analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego na obszarze powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualnie przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi
w działania ratownicze na obszarze powiatu; - przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo-gaśniczych, jednostek włączonych do ksrg i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie;
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami
i środkami ksr-g na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Stanowiskiem Kierowania Podkarpackiego Komendanta Wojewódzkiego PSP; - sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki ksr-g, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń;
- przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych;
- nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz jednostek OSP, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli,
a także przedstawianie wniosków w tym zakresie; - przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej JRG oraz OSP w ksrg na obszarze powiatu pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksr-g;
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksr-g na obszarze działania;
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy powiatowej przez rzecznika prasowego.
2) w zakresie spraw szkoleniowych:
- planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy powiatowej i ksr-g na obszarze powiatu;
- organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego (w tym także medycznego) członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa;
- inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksr-g na obszarze powiatu;
- organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków
i pracowników cywilnych komendy powiatowej.
3) w zakresie spraw informatyki:
- analizowanie i planowanie potrzeb sprzętowych oraz wdrażanie i nadzorowanie sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- nadzór oraz analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania dysponowania i koordynowania działaniami ratowniczymi, a także innych systemów przewidzianych do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów krs-g oraz wykorzystywanych w działalności komendy powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach ksr-g nowoczesnych technik informatycznych;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu informatyki;
- wdrażanie zunifikowanych systemów teleinformatycznych;
- systematyczne archiwizowanie danych elektronicznych przechowywanych
w urządzeniach otoczenia sieciowego sieci informatycznej komendy powiatowej; - realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
- administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
- utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie powiatowej systemów teleinformatycznych;
- nadzór nad stroną internetową komendy powiatowej, kontami pocztowymi i pocztą elektroniczną.
4) w zakresie spraw łączności:
- planowanie systemów łączności dyspozytorskiej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania komendy powiatowej oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania;
- nadzór oraz analizowanie potrzeb technicznych i sprzętowych oraz wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej, a także do bieżącej analizy gotowości operacyjnej podmiotów krs-g oraz ich alarmowania i dysponowania w obszary chronione;
- zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej;
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań
z zakresu ochrony ludności; - analizowanie stanu zabezpieczenia w środki łączności jednostek organizacyjnych straży pożarnych na obszarze działania komendy powiatowej;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek OSP na obszarze działania komendy powiatowej;
- planowanie i wdrażanie w jednostkach OSP na obszarze działania komendy powiatowej nowoczesnych technik łączności;
- sporządzanie informacji i analiz z zakresu organizacji łączności.
5) w zakresie spraw obronnych:
- prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie powiatowej;
- koordynowanie realizacji zadań obronnych.
6) w zakresie spraw ochrony informacji niejawnych - realizacja zadań dla tzw. „pionu ochrony”, określonych w ustawie z dnia 5 sierpień 2010 roku o ochronie informacji niejawnych
(Dz.U. z 2024 r., poz. 632), a w szczególności:
-
- pełnienie funkcji Pełnomocnika do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, zwanego „Pełnomocnikiem Ochrony Informacji Niejawnych”;
- zapewnienie wymaganej ochrony informacji niejawnych wytwarzanych, przetwarzanych, przechowywanych i przesyłanych oraz systemów i sieci teleinformatycznych;
- kontrolowanie stanu ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów
w tym zakresie; - opracowywanie i nadzorowanie realizacji planów w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- planowanie i prowadzenie szkoleń pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych.