Opinie z zakresu ochrony przeciwpożarowej
Informacje podstawowe
Obowiązujące przepisy prawne nakładają na właścicieli, zarządców, użytkowników obiektów lub ich części obowiązek uzyskania opinii komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Przed złożeniem wniosku o wydanie opinii należy dokładnie określić podstawę prawną, zgodnie z którą wniosek będzie składany.
Złożenie wniosku o wydanie opinii oraz procedura jej wydania
Wniosek składa się na piśmie, wzory najczęściej składanych wniosków o opinię znajdują się poniżej w zakładce "Materiały". Od momentu złożenia wniosku Komendant Powiatowy ma miesiąc na wydanie opinii.
W celu uzyskania opinii należy:
Dokonać opłaty skarbowej na konto bankowe Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Gdańskim . Jako tytuł wpłaty należy wpisać: “opłata skarbowa za wydanie opinii w zakresie bezpieczeństwa pożarowego”.
Żuławski Bank Spółdzielczy w Nowym Dworze Gdańskim Numer konta: 26 8306 0003 0000 8006 2000 0010
Za wydanie opinii obowiązuje opłata 17,00 zł.
Wypełniony wniosek wraz z dowodem wpłaty opłaty skarbowej należy dostarczyć do KP PSP w Nowym Dworze Gdańskim ul. Warszawska 53, 82-100 Nowy Dwór Gdański.
Po otrzymaniu wniosku Komendant Powiatowy PSP w Nowym Dworze Gdańskim upoważnia funkcjonariuszy komendy do przeprowadzenia czynności kontrolno rozpoznawczych w zakresie:
- kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych
- oceny zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej rozwiązań technicznych zastosowanych w obiekcie budowlanym
- rozpoznania możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej
Podczas w/w czynności spisywany jest protokół, na podstawie którego Komendant Powiatowy PSP wydaje opinię w zakresie spełnienia lub nie spełnienia przez obiekt wymagań przeciwpożarowych.
Najczęściej składane wnioski o opinie
- WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY w obiekcie hotelarskim lub innym obiekcie, w którym są świadczone usługi hotelarskie. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 1.
- WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY w obiekcie używanym okazjonalnie do wypoczynku, z wyłączeniem wypoczynku organizowanego w szkołach i placówkach. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 5 pkt 2 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 2.
UWAGA: do w/w wniosku należy dołączyć szkic poszczególnych pomieszczeń obiektu, z określeniem ich funkcji, w szczególności pomieszczenia do spania, stołówki, pomieszczeń do zajęć wychowawczo-rekreacyjnych i sanitariatów.
- WYPOCZYNEK DZIECI I MŁODZIEŻY bez stałej infrastruktury komunalnej, w szczególności wypoczynku organizowanego w formie biwaku. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 5 pkt 3 lit. b rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 3.
UWAGA: do w/w wniosku należy dołączyć szkic sposobu zagospodarowania terenu przeznaczonego na wypoczynek, w szczególności rozmieszczenia poszczególnych części: mieszkalnej, żywieniowej, zespołu służby zdrowia i sanitariatów.
- PUNKT LUB ZESPÓŁ PRZEDSZKOLNY. Wniosek składany jest na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 1520) . Pobierz załącznik nr 4.
- ODDZIAŁY PRZEDSZKOLNE LUB PRZEDSZKOLE W SZKOLE PODSTAWOWEJ. Wniosek składany jest na podstawie Art. 126 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 5.
- ŻŁOBEK LUB KLUB DZIECIĘCY. Wniosek składany jest na podstawie art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 75 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 6.
- PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO. Wniosek składany jest na podstawie art. 18b ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 821 z późn. zm.). Pobierz załącznik nr 7.
W celu zapewnienia sprawności i efektywności oraz skrócenia czasu trwania kontroli, wskazanym jest przygotowanie następujących dokumentów i ewidencji
- Pełnomocnictwo wystawione przez podmiot kontrolowany dla osoby wyznaczonej do jego reprezentowania podczas kontroli oraz do podpisania protokołu
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej za każde z wystawionych pełnomocnictw.
- Aktualny odpis KRS przedsiębiorcy, stowarzyszenia, itd.,
- Książkę obiektu budowlanego
- Dokumentację, z której jednoznacznie można określić podstawowe dane budynku (np. projekt budowlany obiektu):
- data budowy,
- wymiary budynku (wysokość, długość, szerokość),
- powierzchnię budynku (całkowitą i użytkową), powierzchnię zabudowy, kubaturę całkowitą budynku,
- powierzchnie poszczególnych kondygnacji i stref pożarowych,
- dokumentację dotyczącą ewentualnej przebudowy, nadbudowy, rozbudowy lub zmiany sposobu użytkowania budynku.
- Dokumentacja poświadczająca posiadanie tytułu prawnego do wskazanego w prośbie lokalu – umowę zawartą pomiędzy właścicielem a zarządcą lub użytkownikiem budynku, obiektu budowlanego lub terenu (bądź ich części), określającą obowiązki stron w zakresie ochrony przeciwpożarowej, np.: umowa trwałego zarządu, umowa zwykłego zarządu, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa użyczenia itp. (nie dotyczy, gdy właściciel budynku jest jednocześnie jego użytkownikiem),
- Dokumenty potwierdzające uzyskanie zgody na odstępstwa od przepisów lub na zastosowanie rozwiązań zamiennych w stosunku do wymagań ochrony przeciwpożarowej (jeżeli uzyskano).
- Scenariusz rozwoju zdarzeń w czasie pożaru, scenariusz działania urządzeń przeciwpożarowych w przypadku powstania pożaru (jeżeli jest wymagany).
- Matrycę sterowań urządzeń przeciwpożarowych (jeżeli jest sporządzona).
- Protokoły prób i badań potwierdzających prawidłowość działania dla każdego zastosowanego w obiekcie urządzenia przeciwpożarowego m.in.:
- przeciwpożarowego wyłącznika prądu,
- hydrantów wewnętrznych,
- systemu sygnalizacji pożaru,
- systemu oddymiania,
- oświetlenia ewakuacyjnego.
- Instrukcję bezpieczeństwa pożarowego oraz potwierdzenie zapoznania pracowników z jej ustaleniami.
- Dokumentację potwierdzającą przeprowadzenie szkoleń pracowników w zakresie przepisów przeciwpożarowych.
- Dokument potwierdzający przeprowadzenie praktycznego sprawdzenia organizacji oraz warunków ewakuacji z całego obiektu (jeżeli jest wymagana dla obiektu),
- Umowę pomiędzy właścicielem, zarządcą lub użytkownikiem obiektu budowlanego (abonentem), a operatorem systemu monitoringu pożarowego o świadczenie usługi transmisji alarmu pożarowego,
- Protokoły badań i sprawdzeń instalacji użytkowych m.in.: elektrycznych, odgromowych, gazowych, wentylacyjnych i kominowych.
- Informację o występowaniu lub w przypadku występowania dokumenty związane
z postępowaniem z substancjami kontrolowanymi, nowymi substancjami i fluorowanymi gazami cieplarnianymi, w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych, wykorzystywanymi w ochronie przeciwpożarowej, a także systemami ochrony przeciwpożarowej oraz gaśnicami zawierającymi substancje kontrolowane, nowe substancje lub fluorowane gazy cieplarniane lub od nich uzależnionymi. - Dokumentację (deklaracje zgodności, certyfikaty, atesty) potwierdzającą, że występujące w pomieszczeniach albo na drodze ewakuacyjnej okładziny sufitu lub sufitu podwieszonego, okładziny ścienne oraz wykładziny podłogowe, a także stałe elementy wyposażenia wnętrz wykonane są z materiałów dopuszczonych do stosowania w ww. pomieszczeniach.
Ww. wykaz nie stanowi zamkniętego katalogu dokumentów niezbędnych do kontroli, ma on wyłącznie charakter informacyjny, kontrolujący może prosić o inne dokumenty wynikające ze specyfiki obiektu.
Ogólne wytyczne do przygotowania kontrolowanego obiektu
- W kontroli powinien uczestniczyć właściciel obiektu lub zarządzający obiektem oraz osoba odpowiedzialna za nadzór nad przestrzeganiem przepisów przeciwpożarowych.
- W kontroli powinna uczestniczyć osoba posiadająca kompletną wiedzę nt. funkcjonowania urządzeń przeciwpożarowych – w przypadku skomplikowanych systemów w kontroli może uczestniczyć przedstawiciel serwisu lub firmy, która obsługuje powyższe systemy. Należy wyznaczyć osobę do obsługiwania urządzeń przeciwpożarowych tak, aby podczas kontroli można było sprawdzić dowolne z nich.
- Należy pamiętać o właściwym oznakowaniu urządzeń przeciwpożarowych, dróg ewakuacyjnych itp.
- Należy pamiętać o właściwych czasookresach badań instalacji (np. dla urządzeń przeciwpożarowych badania należy przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta jednak nie rzadziej niż co rok).
- Należy pamiętać o zachowaniu drożności dróg ewakuacyjnych oraz możliwości otwarcia wyjść ewakuacyjnych.
- Należy pamiętać o wyposażeniu obiektu w gaśnice lub wykonaniu przeglądu gaśnic jeżeli traci on ważność.
- Należy sprawdzić treść opracowanych dokumentów i porównać ze stanem faktycznym (np. wdrożenie założeń instrukcji bezpieczeństwa pożarowego).
Wszystkie wymienione informacje stanowią materiał poglądowy, ułatwiający przygotowanie do czynności kontrolo-rozpoznawczych i nie stanowią zamkniętego katalogu obowiązków właściciela, zarządcy lub użytkownika obiektu lub terenu, które są szczegółowo regulowane przepisami prawa.
Materiały
Załącznik_1_Wniosek_-_opinia_wypoczynek_dzieci_i_młodzieży_-_obiekty_hotelarskieZałącznik_1_Wniosek_-_opinia_wypoczynek_dzieci_i_młodzieży_-_obiekty_hotelarskie.doc 0.04MB Załącznik_2_Wniosek_-_opinia_wypoczynek_dzieci_i_młodzieży_-_w_obiekcie_używanym_okazjonalnie_do_wypoczynku
Załącznik_2_Wniosek_-_opinia_wypoczynek_dzieci_i_młodzieży_-_w_obiekcie_używanym_okazjonalnie_do_wypoczynku.doc 0.04MB Załącznik_3_Wniosek_-_opinia_wypoczynek_dzieci_i_młodzieży_-_bez_stałej_infrastruktury_komunalnej,_w_szczególności_wypoczynku_organizowanego_w_formie_biwaku
Załącznik_3_Wniosek_-_opinia_wypoczynek_dzieci_i_młodzieży_-_bez_stałej_infrastruktury_komunalnej,_w_szczególności_wypoczynku_organizowanego_w_formie_biwaku.doc 0.04MB Załącznik_4_Wniosek_-_opinia_punkt_lub_zespół_przedszkolny
Załącznik_4_Wniosek_-_opinia_punkt_lub_zespół_przedszkolny.doc 0.03MB Załącznik_5_Wniosek_-_opinia_oddziały_przedszkole_lub_przedszkole_w_szkole_podstawowej
Załącznik_5_Wniosek_-_opinia_oddziały_przedszkole_lub_przedszkole_w_szkole_podstawowej.doc 0.03MB Załącznik_6_Wniosek_-_decyzja_żłobek_lub_klub_dziecięcy
Załącznik_6_Wniosek_-_decyzja_żłobek_lub_klub_dziecięcy.doc 0.03MB Załącznik_7_Wniosek_-_opinia_placówka_wsparcia_dziennego
Załącznik_7_Wniosek_-_opinia_placówka_wsparcia_dziennego.doc 0.03MB