Wypadek kolejowy Grabowno Wielkie
27.02.2024
Około godziny 11:18 w dniu 26 lutego br. do dyżurnego Stanowiska Kierowania Komendy Powiatowej PSP w Oleśnicy wpłynęło zgłoszenie – o wykolejeniu się cystern kolejowych z naftą lotniczą na Stacji Kolejowej w miejscowości Grabowno Wielkie gm. Twardogóra.
Dyżurny niezwłocznie do zdarzenia zadysponował zastępy z JRG Oleśnica, JRG Syców oraz najbliższe miejscowo jednostki OSP Twardogóra i Grabowno Wielkie, a także Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Wrocław 3” i Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Technicznego „Wrocław 4”. Na miejsce udali się również Dowódca i Zastępca Dowódcy JRG Oleśnica.
26.02.2024 r. (poniedziałek)
Po przybyciu na miejsce zdarzenia (Stacja kolejowa Grabowno Wielkie) stwierdzono, że doszło do wykolejenia się czterech cystern kolejowych, z czego jedna leży na boku, a kolejna jest niebezpiecznie przechylona i niestabilna. Ze względu na wyciek łatwopalnego materiału istniało realne ryzyko pożaru.
W związku z powyższym wyznaczono i monitorowano strefę niebezpieczną, podjęto decyzję o ewakuacji pobliskich zabudowań - w sumie ewakuowano 30 osób. W celu zmniejszenia ryzyka powstania pożaru teren wokół przewróconej cysterny pokryto pianą gaśniczą, która ograniczyła parowanie łatwopalnego paliwa lotniczego.
Pierwszy Kierujący Działaniem Ratowniczym podzielił teren akcji na cztery odcinku bojowe i powołał sztab, w skład którego wchodzili funkcjonariusze PSP i Policji, przedstawiciele PKP PKL, PKP CARGO, PKP Energetyka, samorządu terytorialnego i pracownik Bazy Paliw PERN S.A. W celu skoordynowanego i bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczych konieczna była ciągła współpraca osób i instytucji wchodzących w skład Sztabu Akcji.
Zorganizowano zaplecze socjalne dla ratowników uczestniczących w zdarzeniu poprzez zapewnienie ogrzewanego namiotu pneumatycznego wraz z niezbędną infrastrukturą, ponadto zapewniono posiłki regeneracyjne i wodę.
Działania Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego polegały na weryfikacji strefy niebezpiecznej i ograniczeniu jej do 50 m od uszkodzonych cystern. Rota pomiarowa prowadziła ciągły monitoring strefy zagrożenia. Ograniczono wypływ substancji z uszkodzonej cysterny poprzez dokręcenie klapy rewizyjnej. Sprawiono zbiorniki do zbierania i odpompowywania wyciekającego paliwa lotniczego. Pozostała nieszczelność powodowała jedynie wyciek kropelkowy.
Działania Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego polegały na wykonaniu przy użyciu podkładów drewnianych i dźwigu ratowniczego stabilizacji przechylonej cysterny, aby nie doszło do jej przewrócenia. Wspólnie z pracownikami PKP Cargo rozłączono nieuszkodzone od uszkodzonych cystern i zabrano je z miejsca zdarzenia z wykorzystaniem lokomotywy spalinowej.
Na miejsce zdarzenia przybył Zastępca Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP – st. bryg. Piotr Grzyb wraz z Grupą Operacyjną DKW PSP, który po zapoznaniu się z sytuacją przejął kierowanie działaniami ratowniczymi. Na miejscu działała również Grupa Operacyjna Komendanta Powiatowego.
W związku z koniecznością zapewnienia odpowiednich cystern do przepompowania paliwa i informacją o możliwości ich podstawienia na miejsce akcji dopiero w godzinach porannych KDR podjął decyzje o odwołaniu większości zastępów strażackich do swoich jednostek – na miejscu działań pozostały zastępy do zabezpieczenia zdarzenia i stabilizacji uszkodzonych cystern.
27.02.2024 r. (wtorek)
Po uzyskaniu informacji, że na miejsce zdarzenia przybyły odpowiednie do przepompowania paliwa lotniczego cysterny, podjęto decyzje o przygotowaniu do pompowania substancji w celu całkowitej likwidacji zagrożenia.
Ratownicy SGRChem Wrocław-3 i SGRChem Legnica przy użyciu trzech pracujących w tym samym czasie pomp do substancji chemicznych wypompowali z uszkodzonych cystern kolejowych ponad 126 000 l paliwa lotniczego. Było to bardzo poważne zadanie ratownicze w związku z występującymi zagrożeniami i ograniczeniami wynikającymi z charakteru uszkodzeń i budowy cystern. Możliwość bezpiecznej pracy w obrębie przechylonej cysterny zapewniali ratownicy z SGRTech Wrocław-4, który prowadzili ciągły monitoring stabilności pochyłej cysterny. W trakcie opróżniania cysterny w związku ze zmniejszaniem się jej masy zachodziła konieczność wykonywania dodatkowej stabilizacji i przerywania procesu pompowania.
Po kilku godzinach działań zakończono wypompowywanie paliwa lotniczego z uszkodzonych cystern, co pozwoliło na likwidację zagrożenia i zakończenie działań.
W zdarzeniu w sumie brało udział 28 zastępów Straży Pożarnej. Czas interwencji wyniósł ponad 35 godzin.
W tym przypadku, zdarzenie nie miało na szczęście konsekwencji dla życia i zdrowia ludzi, a ograniczyło się do wycieku niewielkiej ilości paliwa lotniczego na torowisko, strat materialnych oraz ograniczeń w ruchu kolejowym.
W trakcie działań na miejscu obecna była Grupa Operacyjna wraz z Komendantem Powiatowym PSP w Oleśnicy, który przejął dowodzenie.
Dziękujemy Gminie Twardogóra z Panem Burmistrzem na czele za zaangażowanie i pomoc w organizacji posiłków regeneracyjnych dla strażaków działających na miejscu akcji.
KP PSP Oleśnica