W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wypadek kolejowy Grabowno Wielkie

27.02.2024

Na zdjęciu widać przewrócone cysterny kolejowe na stacji kolejowej.

Około godziny 11:18 w dniu 26 lutego br. do dyżurnego Stanowiska Kierowania Komendy Powiatowej PSP w Oleśnicy wpłynęło zgłoszenie – o wykolejeniu się cystern kolejowych z naftą lotniczą na Stacji Kolejowej w miejscowości Grabowno Wielkie gm. Twardogóra.

Dyżurny niezwłocznie do zdarzenia zadysponował zastępy z JRG Oleśnica, JRG Syców oraz najbliższe miejscowo jednostki OSP Twardogóra i Grabowno Wielkie, a także Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Wrocław 3” i Specjalistyczną Grupę Ratownictwa Technicznego „Wrocław 4”.  Na miejsce udali się również Dowódca i Zastępca Dowódcy JRG Oleśnica.

26.02.2024 r. (poniedziałek)

Po przybyciu na miejsce zdarzenia (Stacja kolejowa Grabowno Wielkie) stwierdzono, że doszło do wykolejenia się czterech cystern kolejowych,  z czego jedna leży na boku, a kolejna jest niebezpiecznie przechylona i niestabilna. Ze względu na wyciek łatwopalnego materiału istniało realne ryzyko pożaru.

W związku z powyższym wyznaczono i monitorowano strefę niebezpieczną, podjęto decyzję o ewakuacji pobliskich zabudowań - w sumie ewakuowano 30 osób.  W celu zmniejszenia ryzyka powstania pożaru teren wokół przewróconej cysterny pokryto pianą gaśniczą, która ograniczyła parowanie łatwopalnego paliwa lotniczego.  

Pierwszy Kierujący Działaniem Ratowniczym podzielił teren akcji na cztery odcinku bojowe i powołał sztab, w skład którego wchodzili funkcjonariusze PSP i Policji, przedstawiciele PKP PKL, PKP CARGO, PKP Energetyka, samorządu terytorialnego i pracownik Bazy Paliw PERN S.A. W celu skoordynowanego i bezpiecznego prowadzenia działań ratowniczych konieczna była ciągła współpraca osób i instytucji wchodzących w skład Sztabu Akcji.

Zorganizowano zaplecze socjalne dla ratowników uczestniczących w zdarzeniu poprzez zapewnienie ogrzewanego namiotu pneumatycznego wraz z niezbędną infrastrukturą, ponadto zapewniono posiłki regeneracyjne i wodę.

Działania Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego polegały na weryfikacji strefy niebezpiecznej i ograniczeniu jej do 50 m od uszkodzonych cystern. Rota pomiarowa prowadziła ciągły monitoring strefy zagrożenia. Ograniczono wypływ substancji z uszkodzonej cysterny poprzez dokręcenie klapy rewizyjnej. Sprawiono zbiorniki do zbierania i odpompowywania wyciekającego paliwa lotniczego. Pozostała nieszczelność powodowała jedynie wyciek kropelkowy.

Działania Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Technicznego polegały na wykonaniu przy użyciu podkładów drewnianych i dźwigu ratowniczego  stabilizacji przechylonej cysterny, aby nie doszło do jej przewrócenia. Wspólnie z pracownikami PKP Cargo rozłączono nieuszkodzone od uszkodzonych cystern i zabrano je z miejsca zdarzenia z wykorzystaniem lokomotywy spalinowej.

Na miejsce zdarzenia przybył Zastępca Dolnośląskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP – st. bryg. Piotr Grzyb wraz z Grupą Operacyjną DKW PSP, który po zapoznaniu się z sytuacją przejął kierowanie działaniami ratowniczymi. Na miejscu działała również Grupa Operacyjna Komendanta Powiatowego.

W związku z koniecznością zapewnienia odpowiednich cystern do przepompowania paliwa i informacją o możliwości ich podstawienia na miejsce akcji dopiero w godzinach porannych KDR podjął decyzje o odwołaniu większości zastępów strażackich do swoich jednostek – na miejscu działań pozostały zastępy do zabezpieczenia zdarzenia i stabilizacji uszkodzonych cystern.

 

27.02.2024 r. (wtorek)

               Po uzyskaniu informacji, że na miejsce zdarzenia przybyły odpowiednie do przepompowania paliwa lotniczego cysterny, podjęto decyzje o przygotowaniu do pompowania substancji w celu całkowitej likwidacji zagrożenia.

               Ratownicy SGRChem Wrocław-3 i SGRChem Legnica przy użyciu trzech pracujących w tym samym czasie pomp do substancji chemicznych wypompowali z uszkodzonych cystern kolejowych ponad 126 000 l paliwa lotniczego. Było to bardzo poważne zadanie ratownicze w związku z występującymi zagrożeniami i ograniczeniami wynikającymi z charakteru uszkodzeń i budowy cystern. Możliwość bezpiecznej pracy w obrębie przechylonej  cysterny zapewniali ratownicy z SGRTech Wrocław-4, który prowadzili ciągły monitoring stabilności pochyłej cysterny. W trakcie opróżniania cysterny w związku ze zmniejszaniem się jej masy zachodziła konieczność wykonywania dodatkowej stabilizacji i przerywania procesu pompowania.

               Po kilku godzinach działań zakończono wypompowywanie paliwa lotniczego z uszkodzonych cystern, co pozwoliło na likwidację zagrożenia i zakończenie działań.

               W zdarzeniu w sumie brało udział 28 zastępów Straży Pożarnej. Czas interwencji wyniósł ponad 35 godzin.

               W tym przypadku, zdarzenie nie miało na szczęście konsekwencji dla życia i zdrowia ludzi, a ograniczyło się do wycieku niewielkiej ilości paliwa lotniczego na torowisko, strat materialnych oraz ograniczeń w ruchu kolejowym.

                W trakcie działań na miejscu obecna była Grupa Operacyjna wraz z Komendantem Powiatowym PSP w Oleśnicy, który przejął dowodzenie.

 

Dziękujemy Gminie Twardogóra z Panem Burmistrzem  na czele za zaangażowanie i pomoc w organizacji posiłków regeneracyjnych dla strażaków działających na miejscu akcji.

KP PSP Oleśnica

Wideo

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}