W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dzień Europejskiego Numeru Alarmowego 112

11.02.2021

dzień nr 112

Dziś obchodzimy europejski dzień numeru 112. To numer alarmowy, pod który możesz zadzwonić w razie wypadku w pracy, w szkole, czy na wakacjach za granicą. Europejski numer alarmowy 112 działa już we wszystkich dwudziestu siedmiu krajach UE.

Z roku na rok liczba zgłoszeń niezasadnych kierowanych na numer alarmowy 112 spada, co oznacza, że kampanie promujące oraz szeroko pojęta edukacja, prowadzona m.in. przez operatorów numerów alarmowych czy funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej wśród społeczeństwa przynosi oczekiwane efekty. Niestety, w dalszym ciągu znajomość zasad funkcjonowania numeru alarmowego 112 nie jest zadowalająca. Dzień Numeru Alarmowego 112 to doskonała okazja, aby przypomnieć, kiedy dzwonić na numer alarmowy 112, jak zgłaszać i co robić w nagłych wypadkach, a także by przekazać podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy.

112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.

Numer alarmowy 112 odbierany jest w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów numerów alarmowych.

Został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).

W wielu krajach, także w Polsce, numer alarmowy 112 nie zastępuje dotychczasowych krajowych numerów alarmowych.

Misja:

  • w efektywny i profesjonalny sposób służyć pomocą tym, których życie, zdrowie, bezpieczeństwo i mienie jest zagrożone.

Cele:

  • zwiększenie bezpieczeństwa publicznego,
  • pomoc osobom w stanie nagłego zagrożenia życia i zdrowia, mienia i środowiska a przede wszystkim ratowanie życia,
  • priorytetem pracy centrów powiadamiania ratunkowego i operatorów numerów alarmowych jest efektywność i jakość, dlatego jesteśmy wiarygodni, profesjonalni i godni zaufania.

Wartości:

  • szacunek,
  • odpowiedzialność,
  • bezpieczeństwo.

Co zgłaszać?

co zgłaszać ?

Numer alarmowy 112 ratuje życie! Nie dzwoń bez potrzeby!

Operatorzy numerów alarmowych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługują zgłoszenia dotyczące m.in.:

  • zagrożenia życia, zdrowia i bezpieczeństwa,
  • zagrożenia mienia i środowiska (sytuacje nagłe),
  • zagrożenia czyjejś wolności,
  • przestępstw lub zakłócania porządku publicznego,
  • kiedy niezbędne jest natychmiastowe działanie Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego.

DZWOŃ tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:

  • wypadki drogowe,
  • silne krwawienia i uszkodzenia ciała,
  • omdlenia i utrata świadomości,
  • pożary,
  • przypadki porażenia prądem,
  • kradzieże, włamania,
  • rozboje i inne przypadki użycia przemocy,
  • podejrzenie prowadzenia pojazdu pod wpływem środków odurzających,
  • rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna sytuacja nagłego zagrożenia życia, zdrowia, środowiska, mienia, bezpieczeństwa lub porządku publicznego.

NIE DZWOŃ gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:

  • zgłosić fikcyjne zgłoszenie,
  • zasięgnąć jedynie informacji na temat  pogody, rozkładu jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej,
  • poinformować o utrudnieniach w ruchu drogowym,
  • poinformować, że nie potrzebujesz pomocy,
  • ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby prywatnej,
  • wyrazić opinię dotyczącą dowolnego tematu, wydarzenia lub osoby,
  • przesunąć umówione spotkanie z przedstawicielami służb mundurowych,
  • sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa,
  • wezwać taksówkę, zamówić pizzę lub pomoc drogową,
  • uzyskać poradę prawną lub medyczną,
  • zdobyć PIN lub PUK do telefonu,
  • uzyskać połączenie,
  • uzyskać numer telefonu do służb.

Przypadkowe połączenia na numer alarmowy 112.

Codziennie do operatorów numerów alarmowych trafiają tysiące niezamierzonych połączeń kierowanych na numer alarmowy 112. Są to przypadkowe połączenia wywołane przez odblokowany telefon znajdujący się w kieszeni, bawiące się aparatem telefonicznym dzieci, czy celowe zachowania nastolatków i dorosłych.

Aby zapobiec blokowaniu numeru alarmowego 112:

  • blokuj klawiaturę, kiedy nie korzystasz z telefonu,
  • pamiętaj, że każdy telefon posiadający naładowaną baterię może być wykorzystany do połączenia z numerem alarmowym 112,
  • przechowuj telefon w bezpiecznym i niedostępnym dla dzieci miejscu, a gdy nie jest używany chroń go za pomocą futerału lub etui,
  • jeśli przypadkowo wybierzesz numer alarmowy 112, pozostań na linii i poinformuj operatora numerów alarmowych, że żadna pomoc nie jest Ci potrzebna, a zgłoszenie zostało wywołane przypadkowo.

Odpowiedzialność karna za blokowanie numeru alarmowego.

Numery alarmowe 112, 997, 998, 999 nie służą do kontaktu z Policją, Strażą Pożarną czy Państwowym Ratownictwem Medycznym, a kierowanie na nie zgłoszeń o charakterze nie alarmowym powoduje blokowanie łączy oraz ewentualne opóźnienia w niesieniu niezwłocznej pomocy w wypadku zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Należy podkreślić, że za umyślnie i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, grozi kara aresztu, ograniczenia wolności lub do 1,5 tys. zł grzywny. Procedura wszczęcia takiego postępowania dotyczy osób uporczywie blokujących numer alarmowy 112 (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).

Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR.

Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! 

 

Jak zgłaszać?

Numer alarmowy 112 wybieraj w sytuacjach alarmowych, w których niezbędna jest pomoc Policji, Państwowej Straży Pożarnej lub Państwowego Ratownictwa Medycznego i gdy wymagane są natychmiastowe działania tych służb.

Jak zgłaszać ?

Szybkość przyjęcia zgłoszenia zależy od bardzo wielu czynników, również od sposobu w jaki zgłaszamy konkretne zagrożenie, dlatego bardzo ważne jest, aby w pełni współpracować z operatorem numerów alarmowych w CPR i udzielać tylko istotnych dla niego informacji.

Miejsce zdarzenia:

  • zorientuj się gdzie jesteś i co stało się na miejscu zdarzenia,
  • ustal liczbę osób poszkodowanych oraz ich stan,
  • powiadom świadków zdarzenia, że wykonujesz połączenie na 112, aby nie dublowali Twojego zgłoszenia,
  • znajdź ciche miejsce do przeprowadzenia spokojnej rozmowy z operatorem numerów alarmowych.

Rozmowa z operatorem numerów alarmowych:

  • operator po odebraniu połączenia przedstawi się swoim numerem służbowym (nigdy nie podaje swoich danych osobowych) i zapyta, w czym może pomóc,
  • bardzo krótko opisz zdarzenie, które chcesz zgłosić - opis ten pozwoli na odróżnienie Twojego wezwania od przypadkowego połączenia niezwiązanego z zagrożeniem życia, zdrowia, środowiska lub mienia,
  • odpowiadaj na pytania operatora numerów alarmowych - kolejność zadawanych pytań nie jest przypadkowa, a ich treść jest niezbędna do pozyskania kluczowych informacji dla służb ratunkowych,
  • podaj dokładny adres lub sposób dotarcia na miejsce zdarzenia (województwo, powiat, gminę, miasto, a także nazwę ulicy, na której miało miejsce zdarzenie, numer najbliższego budynku) lub inne dane umożliwiające szybkie zlokalizowanie miejsca zdarzenia,
  • udziel dodatkowych informacji, o które poprosi Cię operator numerów alarmowych,
  • podaj swoje dane tak, aby służby mogły się z Tobą skontaktować w przypadku takiej konieczności,
  • nie rozłączaj się do czasu wyraźnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia,
  • po zakończonej rozmowie staraj się nie korzystać ze swojego telefonu, aby umożliwić służbom oddzwonienie do Ciebie w celu pozyskania dodatkowych informacji,
  • w przypadku zmiany sytuacji już po dokonaniu zgłoszenia, wykonaj ponowne połączenie na numer alarmowy 112,
  • w zgłoszeniach o charakterze medycznym, po uzyskaniu istotnych informacji, operator przełączy Cię do dyspozytora medycznego Państwowego Ratownictwa Medycznego, który dopyta o kwestie medyczne, i który pomoże udzielić niezbędnej pomocy poszkodowanym.

Materiały

nr alarmowy 112
dzień nr 112
dzień nr 112.mp4 159.66MB

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}