Petycje
Osoby i podmioty zainteresowane złożeniem petycji do Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Trzebnicy, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. 2018, poz. 870 t.j.), prosimy o zapoznanie się z informacją umieszczoną poniżej.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. stanowi:
Art. 63. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Od dnia 6 września 2015 r. sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. 2018, poz. 870 t.j.).
Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. Petycje to indywidualne lub zbiorowe propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Zgodnie z Art. 2 ust. 3. przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:
*Zmiany przepisów prawa.
*Podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję.
*Życia zbiorowego.
*Wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.
Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Trzebnicy. W przypadku braku właściwości, KP PSP będący adresatem petycji przesyła ją w terminie do 30 dni od dnia złożenia, do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję.(Art. 6 ust. 1.)
Elementy składowe petycji reguluje Art. 4.
Petycja powinna zawierać:
- oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję: imię i nazwisko (petycja indywidualna), nazwa podmiotu (petycja zbiorowa w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób).
- dokładny adres do korespondencji: miejscowość, ulica, numer domu i lokalu, e-mail.
- tytuł petycji.
- wskazanie adresata petycji.
- wskazanie przedmiotu petycji.
- uzasadnienie (ewentualne załączniki w postaci dokumentów).
- pod petycją musi być złożony podpis przez podmiot wnoszący petycję albo przez osobę reprezentującą podmiot oraz pod informacją o udostępnieniu danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Podpis pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej reguluje Art. 4 ust. 5. Ustawy.
Jeśli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w Art. 4 ust. 2 pkt. 1 lub 2. pozostawia się ją bez rozpatrzenia, co reguluje Art. 7. W zależności od charakteru braków formalnych petycji (np. pisemnego upoważnienia lub zgody) KP PSP zobowiązany jest do wezwania wnoszącego petycję do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji.
Termin rozpatrzenia petycji: bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
Petycje można składać:
- Listownie na adres: Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Trzebnicy, ul. Głowackiego 12, 55-100 Trzebnica;
- Osobiście w sekretariacie Komendy Powiatowej PSP w Trzebnicy przy ul. Głowackiego 12, codziennie w godz. od 7:30 do 15:30;
- Za pośrednictwem: ePUAP;
- Za pośrednictwem poczty elektronicznej: na adres: kptrzebnica@kwpsp.wroc.pl z zaznaczeniem w tytule.
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
W zakresie nieuregulowanym przez Ustawę o petycjach z 6 września 2015 r. stosowane są przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
W roku 2023 w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Trzebnicy nie odnotowano wystąpień podlegających rozpatrzeniu w trybie przepisów ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
- Pierwsza publikacja:
- 28.06.2021 11:43 Paula Szczepańska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Paula Szczepańska
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Petycje | 4.0 | 01.07.2024 08:33 Paula Szczepańska |
Petycje | 3.0 | 28.06.2023 10:59 Paula Szczepańska |
Petycje | 2.0 | 15.11.2022 11:16 Paula Szczepańska |
Petycje | 1.0 | 28.06.2021 11:43 Paula Szczepańska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP