Skargi, wnioski, petycje
SKARGI I WNIOSKI
Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu lub Z-ca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków, zażaleń i odwołań raz w tygodniu (poniedziałek w godz. 16.00 - 18.00), po uprzednim telefonicznym uzgodnieniu z sekretariatem Komendanta Powiatowego PSP tel. +48 47 851 89 23
W Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu, przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem skarg i wniosków zajmuje się Sekcja Organizacyjno-Kadrowa, od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.30. Telefon kontaktowy +48 47 851 89 23
Skargi i wnioski można składać:
- Listownie - na adres:
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu
ul. Objazdowa 2
34-300 Żywiec - Osobiście – w sekretariacie przy ul. Objazdowej 2
od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 – 15.30 - Za pośrednictwem: ePUAP: /kppspzywiec/SkrytkaESP
- Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
na adres: straz@zywiec.kppsp.gov.pl z zaznaczeniem
w tytule „Skarga”; lub „Wniosek” - Faksem na numer: +48 33 484 81 94
- Ustnie do protokołu: po wcześniejszym telefonicznym skontaktowaniu się z Sekcją Organizacyjno-Kadrową tel. +48 47 851 89 23
WAŻNE!
Skargi/wniosku nie można złożyć telefonicznie.
Skarga/wniosek powinien zawierać:
- Imię i nazwisko wnoszącego.
- Dokładny adres do korespondencji.
Zgodnie z § 8 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
PETYCJE
Osoby i podmioty zainteresowane złożeniem petycji do Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. stanowi:
Art. 63. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego.
Od dnia 6 września 2015 r. sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. Petycje to indywidualne lub zbiorowe propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Zgodnie z Art. 2 ust. 3. przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:
- Zmiany przepisów prawa.
- Podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję.
- Życia zbiorowego.
- Wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.
Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Bielsku-Białej. W przypadku braku właściwości, KM PSP będąca adresatem petycji przesyła ją w terminie do 30 dni od dnia złożenia, do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję. (Art. 6 ust. 1.)
Elementy składowe petycji reguluje Art. 4.
Petycja powinna zawierać:
- Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję: imię i nazwisko (petycja indywidualna), nazwa podmiotu (petycja zbiorowa w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób).
- Dokładny adres do korespondencji: miejscowość, ulica, numer domu i lokalu, e-mail.
- Tytuł petycji.
- Wskazanie adresata petycji.
- Wskazanie przedmiotu petycji.
- Uzasadnienie (ewentualne załączniki w postaci dokumentów).
- Pod petycją musi być złożony podpis przez podmiot wnoszący petycję albo przez osobę reprezentującą podmiot oraz pod informacją o udostępnieniu danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Podpis pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej reguluje Art. 4 ust. 5. Ustawy.
Jeśli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w Art. 4 ust. 2 pkt. 1 lub 2. pozostawia się ją bez rozpatrzenia, co reguluje Art. 7. W zależności od charakteru braków formalnych petycji (np. pisemnego upoważnienia lub zgody) Komenda Miejska PSP zobowiązana jest do wezwania wnoszącego petycję do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji.
Termin rozpatrzenia petycji: bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
Petycje można składać:
- Listownie - na adres:
Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Żywcu
ul. Objazdowa 2
34-300 Żywiec - Osobiście – w sekretariacie przy ul. Objazdowa 2
od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 – 15.30 - Za pośrednictwem: ePUAP: /kppspzywiec/SkrytkaESP
- Za pośrednictwem poczty elektronicznej:
na adres: straz@zywiec.kppsp.gov.pl z zaznaczeniem
w tytule „Petycja” .
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
W zakresie nieuregulowanym przez Ustawę o petycjach z 6 września 2015 r. stosowane są przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Dz.U. 2014 poz. 1195
Uchwała nr 28/2020 Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 24 lutego 2020 r. w sprawie wzoru informacji o terminie wyborów, godzinach głosowania, sposobie głosowania oraz warunkach ważności głosu, a także o możliwości głosowania korespondencyjnego przez wyborców niepełnosprawnych lub przez pełnomocnika w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. M.P. 2020 poz. 256
- Pierwsza publikacja:
- 16.03.2021 10:43 asp. sztab. Tomasz Kołodziej
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Mariusz Konior
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Skargi, wnioski, petycje | 3.0 | 28.02.2024 13:48 mł. kpt. Tomasz Kołodziej |
Skargi, wnioski, petycje | 2.0 | 16.03.2021 10:55 asp. sztab. Tomasz Kołodziej |
Skargi, wnioski, petycje | 1.0 | 16.03.2021 10:43 asp. sztab. Tomasz Kołodziej |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP