Architektura Informacyjna Państwa
04.04.2019
Rada Architektury IT
Zespół Zadaniowy „Rady Architektury IT” utworzony został Decyzją przewodniczącego KRMC. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele instytucji rządowych, a także innych podmiotów, w tym komercyjnych, którzy zaangażowani są w procesy cyfryzacji. Zespół dokonuje analizy dokumentacji i ocenia projekty informatyczne przedkładane Komitetowi do zatwierdzenia, a także wspiera rozwój Architektury Informacyjnej Państwa (AIP).
Efektem oceny projektów informatycznych przez Radę są rekomendacje przedstawiane Komitetowi.
Rada Architektury IT może wydać jedną z czterech rekomendacji:
- pozytywną,
- pozytywną, z zaleceniem wprowadzenia zmian i uzupełnień na dalszym etapie prac nad projektem,
- negatywną,
- wskazującą na konieczność ponownego zaopiniowania projektu informatycznego, po spełnieniu określonych wymogów lub w innym terminie.
Drugim zadaniem Rady, wynikającym z Decyzji nr 6/2018 Przewodniczącego KRMC z dnia 13 marca 2018 r. i załączonego do niej regulaminu jest opracowywanie propozycji zmian w AIP i przygotowywanie rekomendacji dla KRMC w tym zakresie.
Architektura Informacyjna Państwa
Nadawanie kształtu AIP jest zadaniem Ministra Cyfryzacji określonym w Programie Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (dalej: PZIP), który jest strategicznym dokumentem określającym działania rządu zmierzające do podniesienia jakości świadczonych przez administrację publiczną e-usług. Przyjęto go Uchwałą Rady Ministrów na wniosek Ministra Cyfryzacji. Dokument podlega cyklicznej aktualizacji.
AIP została określona w PZIP, jako zestaw fundamentalnych produktów udostępnianych centralnie, na bazie których, poszczególne jednostki administracji mają docelowo budować swoje rozwiązania informatyczne. AIP ma zapewnić dostęp do wiedzy o aktywnych systemach IT administracji, tak aby stworzyć jednostkom administracji odpowiednie środowisko do planowania nowych systemów i modernizacji już funkcjonujących.
W myśl definicji wypracowanej w toku prac koncepcyjnych AIP rozumie się jako formalny opis sposobu zorganizowania systemów teleinformatycznych państwa i ich otoczenia oraz metodę zarządzania ich rozwojem zgodnie z wytycznymi PZIP.
Architektura Informacyjna Państwa zawiera pryncypia, standardy, modele i procesy zarządzania oraz elementy konieczne do zrealizowania wizji cyfrowego państwa, obejmujące warstwę prawną, organizacyjną, semantyczną i techniczną.
Zespół AIP
Zespół AIP to grupa kompetencyjna działająca w ramach resortu cyfryzacji, która w ścisłej współpracy z architektami innych instytucji zajmuje się modelowaniem architektury informacyjnej zgodnej z Programem Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, zarówno w zakresie dokumentowania stanu istniejącego, systemów planowanych jak i wizji dalszego rozwoju. Wynik prac zespołu jest na bieżąco przedstawiany Radzie Architektury, tak aby na podstawie wypracowanych koncepcji mogła ona przedkładać KRMC propozycje działań na rzecz spójnego, ustrukturyzowanego i zoptymalizowanego rozwoju środowiska systemów teleinformatycznych administracji publicznej.
Powodzenie przedsięwzięcia o tak znacznym stopniu komplikacji wymaga również włączenia do wspólnych prac specjalistów z pozostałych resortów. To oni bowiem posiadają wiedzę o tym jak zorganizowane są systemy teleinformatyczne w poszczególnych ministerstwach oraz podległych i nadzorowanych przez nie podmiotach. Oni są też odpowiedzialni za projektowanie i wdrażanie poszczególnych rozwiązań teleinformatycznych, tak aby jak najlepiej odpowiadały one potrzebom obywateli i zadaniom instytucji.
Rozwój i utrzymanie AIP nie jest działaniem jednorazowym. Jest to proces ciągły wymagający zarówno stałej troski o aktualność zgromadzonych informacji jak również systematycznej aktualizacji wizji rozwoju i jej dostosowania do zmieniających się potrzeb.
Takie całościowe podejście, w ramach którego zapewniona jest koordynacja działań zarówno pomiędzy Zespołem AIP pracującym w resorcie cyfryzacji a Radą Architektury oraz architektami z innych resortów i urzędów, jak i pomiędzy KRMC i Radą, jest konieczne do osiągnięcia celów zintegrowanej informatyzacji kraju. Przełoży się to bezpośrednio na oszczędności finansowe w budżecie państwa, gdyż nie będą budowane i utrzymywane zbędne rozwiązania informatyczne, a także zwiększy się efektywność wydatkowania środków publicznych na zaspokajanie rzeczywistych potrzeb obywateli.