Służba i praca
W celu przyjęcia do służby w Państwowej Straży Pożarnej, kandydat musi spełnić szereg wymagań, które reguluje ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230 ze zm.).
1. Służbę w Państwowej Straży Pożarnej może pełnić obywatel polski korzystający z pełni praw publicznych, posiadający określone kwalifikacje zawodowe oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia tej służby, określoną przez komisję lekarską resortu spraw wewnętrznych i administracji - art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej.
Przyjęcia do służby dokonuje właściwy terytorialnie komendant wojewódzki, powiatowy (miejski) lub kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej – w miarę posiadanych możliwości etatowych.
Zgodnie z art. 34 cytowanej ustawy osobę podejmującą służbę w PSP mianuje się strażakiem w służbie przygotowawczej na okres 3 lat. Mianowanie może nastąpić po odbyciu zasadniczej służby wojskowej lub po przeniesieniu do rezerwy bez odbycia tej służby albo po zwolnieniu od obowiązku służby wojskowej.
2. Kolejną możliwością podjęcia służby w strukturach Państwowej Straży Pożarnej jest ukończenie jednej ze szkół PSP kształcących w systemie dziennym (służba kandydacka).
Kształcenie kadr oficerskich odbywa się w Szkole Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie. Absolwenci tej szkoły otrzymują tytuł inżyniera pożarnictwa lub magistra inżyniera pożarnictwa i stopień służbowy młodszego kapitana Państwowej Straży Pożarnej. Absolwenci kierowani są do pełnienia służby w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej na terenie całego kraju.
Kształcenie na poziomie aspiranckim realizują trzy szkoły, tj. Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu. Słuchacze tych szkół otrzymują tytuł technika pożarnictwa i stopień służbowy młodszego aspiranta Państwowej Straży Pożarnej. Po ukończeniu szkoły absolwenci kierowani są do pełnienia służby w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej na terenie całego kraju.
O przyjęcie do w/w szkół mogą ubiegać się obywatele polscy, którzy uzyskali:
świadectwo dojrzałości i nie przekroczyli 25 roku życia - jeżeli ubiegają się o przyjęcie do służby kandydackiej w Szkole Głównej Służby Pożarniczej,
świadectwo dojrzałości lub świadectwo ukończenia szkoły średniej i nie przekroczyli 23 roku życia - jeżeli ubiegają się o przyjęcie do służby kandydackiej w szkołach kształcących na poziomie aspiranckim,
oraz
odznaczają się warunkami zdrowotnymi i psychofizycznymi potwierdzonymi orzeczeniem komisji lekarskiej MSWiA o przydatności do służby w Państwowej Straży Pożarnej,
nie byli karani sądownie,
złożyli zobowiązanie do pełnienia służby w Państwowej Straży Pożarnej po ukończeniu służby kandydackiej,
złożyli z wynikiem pomyślnym egzamin wstępny.
Nabór do szkół pożarniczych odbywa się poprzez egzaminy wstępne, na które składa się część teoretyczna i część praktyczna – test sprawnościowy.
Określone limity wiekowe, jak i egzaminy wstępne wraz z testem sprawnościowym obowiązują mężczyzn i kobiety.
Szczegółowe dane dotyczące egzaminów wstępnych dostępne są na stronach internetowych szkół pożarniczych (www.sgsp.edu.com.pl, www.cspsp.pl, www.sapsp.pl,www.sapsppoznan.pl).
W strukturach Państwowej Straży Pożarnej mogą być zatrudniani pracownicy cywilni. Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 ze zm.), nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny. Nawiązanie stosunku pracy w tej służbie odbywa się po uprzednim umieszczeniu w Biuletynie Służby Cywilnej informacji o wolnym stanowisku pracy w służbie cywilnej w danym urzędzie. Nawiązanie stosunku pracy odbywa się po uprzednim umieszczeniu w Biuletynie Służby Cywilnej informacji o wolnym stanowisku pracy w służbie cywilnej w danym urzędzie. Nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny.
W związku z powyższym, należy śledzić Biuletyn Służby Cywilnej, w którym zgodnie z obowiązującymi przepisami upowszechniane są informacje o wolnych stanowiskach pracy w Państwowej Straży Pożarnej. Informacje takie umieszczane są również na stronie internetowej Biuletynu Służby Cywilnej (www.usc.gov.pl). Z chwilą ukazania się takiego ogłoszenia o interesującym stanowisku pracy, należy złożyć wymagane dokumenty w dziale kadr danej jednostki organizacyjnej PSP.
Na podstawie informacji zamieszczonej na stronie internetowej
Komendy Głównej PSP
- Pierwsza publikacja:
- 19.11.2020 12:41 Katarzyna Szerment
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wydział Kadr KW PSP
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Służba i praca | 5.0 | 22.07.2024 07:37 Hubert Ciepły |
Służba i praca | 4.0 | 18.03.2022 11:47 Bogusław Szydło |
Służba i praca | 3.0 | 15.01.2021 11:20 Katarzyna Szerment |
Służba i praca | 2.0 | 24.12.2020 07:04 Katarzyna Szerment |
Służba i praca | 1.0 | 19.11.2020 12:41 Katarzyna Szerment |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP