Wydział Bezpieczeństwa Informacji
Naczelnik Wydziału:
mł. bryg. Rafał Kowalski
Zastępca Naczenika Wydziału:
bryg. Michał Świtacz
Inspektor Ochrony Danych:
mgr Ewa Chrzanowska
Dane kontaktowe:
tel. 42 63 15 150 lub 42 63 15 151 lub 42 63 15 155
Wydział Bezpieczeństwa Informacji zajmuje się całokształtem zadań związanych z rozwojem technik informatycznych i łączności na potrzeby ratownictwa i ochrony ludności.
Do zadań Wydziału Bezpieczństwa Informacji należy m.in.:
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik informatycznych i łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań na rzecz ochrony ludności;
- koordynowanie prac z zakresu organizacji, funkcjonowania i nadzoru łączności jednostek krsg na obszarze województwa;
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze województwa;
- zapewnienie niezawodnego i ciągłego funkcjonowania sieci i urządzeń teleinformatycznych komendy wojewódzkiej;
- organizacja i zapewnienie łączności członkom sztabu akcji – w przypadku akcji o zasięgu ponadpowiatowym;
- realizacja zadań administratora sieci i środowisk programowych;
- administrowanie i nadzór nad elektronicznym przetwarzaniem informacji niejawnych;
- utrzymanie w sprawności istniejących w komendzie wojewódzkiej systemów teleinformatycznych;
- prowadzenie działań w zakresie cyberbezpieczeństwa systemów teleinformatycznych wykorzystywanych przez jednostki organizacyjne PSP na terenie województwa;
- reagowanie na incydenty komputerowe CERT, w ramach ustanowionego lokalnego zespołu;
W zakresie spraw Inspektora Danych Osobowych – Inspektor Ochrony Danych (IOD) zajmuje się realizacją zadań określonych w art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz wytycznych Komendanta Głównego PSP z dnia 18 lutego 2020 r. w sprawie organizacji ochrony danych osobowych w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, a w szczególności:
- informowaniem Administratora Danych Osobowych, podmiotu przetwarzającego, funkcjonariuszy oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe w jednostkach organizacyjnych PSP na terenie woj. łódzkiego o obowiązkach związanych z ochroną danych osobowych;
- doradzaniem i udzielaniem konsultacji Administratorowi Danych Osobowych lub specjalistom ochrony danych w podległych komendach powiatowych (miejskich) PSP;
- monitorowaniem: przestrzegania przepisów oraz innych obowiązujących procedur w dziedzinie ochrony danych osobowych, działań mających na celu zwiększenie świadomości ochrony danych osobowych, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych osobowych prowadzonych w jednostkach PSP na terenie woj. łódzkiego, przebiegu audytów prowadzonych w zakresie ochrony danych osobowych;
- udzielaniem na żądanie Administratora Danych Osobowych zalecenia w zakresie oceny skutków dla ochrony danych osobowych oraz monitorowaniem ich wykonania;
- bezpośrednią współpracą z organem nadzorczym i pełnieniem funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w szczególności w przypadku uprzedniej konsultacji oceny skutków.