7 pytań do Ei System - wydawnictwa edukacyjnego, które od kilkunastu lat wspiera nauczycieli!
20.07.2023
Ei System to wydawnictwo edukacyjne, które od kilkunastu lat wspiera nauczycieli oraz specjalistów. Firma stworzyła m.in. przyjazne dla edukacji szkolnej rozwiązania druku 3D pod marką Banach 3D, które przekazała na rzecz realizacji programu Laboratoria Przyszłości w ramach współpracy partnerskiej.
Czym zajmuje się firma Ei System? Jaka misja przyświeca jej działalności?
Monika Nowicka (prezes): Ei System to wydawnictwo edukacyjne, które od kilkunastu lat wspiera nauczycieli oraz specjalistów. Tworzymy szeroką gamę multimedialnych materiałów dydaktycznych do pracy z uczniami ze SPE. Nasz doświadczony zespół entuzjastów nowych technologii stworzył przyjazne dla edukacji szkolnej rozwiązania druku 3D pod marką Banach 3D. Czujemy się w tym zakresie ekspertami i edukatorami, ponieważ jako jedna z pierwszych firm, kilka lat temu, wprowadziliśmy druk 3D do szkół. Nasze rozwiązania są zawsze innowacyjne, a jednocześnie proste i angażujące uczniów. Banach 3D to różnorodny wybór rozwiązań technologii 3D, takich jak: drukarki 3D, skanery 3D, długopisy 3D i materiały do druku 3D. Marka Banach 3D ceniona jest również za bezterminową i profesjonalną opiekę wdrożeniową, techniczną oraz dydaktyczną przez cały okres użytkowania sprzętu. Kompleksowe rozwiązania dla każdej placówki sprawiają, że nasi klienci chętniej korzystają z nowych technologii.
W realizacji celów oświatowych zawsze pomagają nam nauczyciele praktycy, entuzjaści innowacji i najlepsi eksperci, którzy dzielą się swoim doświadczeniem i dobrymi praktykami dydaktycznymi.
Wierzymy, że innowacje w edukacji są motorem kreatywności, odwagi oraz zaangażowania.
Dlaczego Państwo zdecydowaliście się dołączyć do grona partnerów programu „Laboratoria Przyszłości”? Jakie są korzyści z bycia partnerem programu?
Monika Nowicka (prezes): Jesteśmy zadowoleni z możliwości dołączenia do grona partnerów programu „Laboratoria Przyszłości” z kilku powodów. Przede wszystkim, widzimy ogromny potencjał tego programu w zakresie rozwoju i doskonalenia umiejętności technicznych uczniów. Są one kluczowe w erze dużego skoku technologicznego i zmieniającego się rynku pracy.
Bycie partnerem programu „Laboratoria Przyszłości” pozwoliło nam nie tylko wspierać rozwój edukacyjny młodych osób, ale także realnie wpływać na kształtowanie nowych umiejętności. Z tego powodu zainicjowaliśmy, przygotowanie programu nauczania dla zawodu Technik druku 3D, zgodnie z najnowszymi trendami technologicznymi oraz kompetencjami przyszłości.
Bycie partnerem programu „Laboratoria Przyszłości” pozwala nam nie tylko wspierać rozwój edukacyjny młodych osób, ale także stawiać mosty między światem edukacji a przyszłym rynkiem pracy.
Jakie wsparcie oferuje Ei System w zakresie szkolenia nauczycieli?
Monika Nowicka (prezes): Duże doświadczenie oraz współpraca z ekspertami w edukacji i druku 3D umożliwiła nam przygotowanie narzędzi oraz materiałów edukacyjnych dostosowanych do potrzeb polskich nauczycieli i uczniów. Jednym z takich narzędzi jest „Ekosystem Banach 3D”, czyli bogate zasoby e-szkoleń i biblioteka wiedzy o szkolnym druku 3D. To jedyne takie narzędzie przygotowane wyłącznie z myślą o nauczaniu w polskich szkołach. Warto podkreślić, że materiały są pomocne dla każdego użytkownika drukarki 3D – niezależnie od producenta sprzętu. Dla wszystkich nauczycieli zainteresowanych drukiem 3D oferujemy także pomoc i dzielimy się wiedzą podczas szkoleń stacjonarnych – i to nie tylko z obsługi drukarki 3D, ale również z modelowania 3D.
Wiedząc, że rozwój umiejętności technologicznych jest ważny na każdym etapie edukacji, przeprowadziliśmy Ogólnopolski Konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Droga do Przyszłości". Placówki, które wzięły w nim udział, otrzymały od Ei System wsparcie merytoryczne oraz sprzętowe. Każdy z zakwalifikowanych do konkursu zespołów otrzymał do bezpłatnego użytkowania drukarkę 3D, materiały niezbędne do realizacji swoich projektów, czyli tzw. filamenty. Natomiast 60 szkół, które zakwalifikowały się do półfinału, otrzymało dodatkowo wsparcie merytoryczne bardzo doświadczonych nauczycieli: Łukasza Gierka, Artura Tutki i Jacka Kawałka. Konkurs oceniamy jako dużo sukces. Powstało wiele niesamowitych projektów edukacyjnych. Jury miało ogromne wyzwanie, aby wyłonić zwycięzców, ponieważ 18 prac zakwalifikowanych do finału zaprezentowało bardzo wysoki poziom. To utwierdziło nas w przekonaniu, że uczniowie szkół ponadpodstawowych są zaangażowani i zafascynowani technologią druku 3D. W roku szkolnym 2023/2024 ruszy kolejna, druga edycja konkursu „Droga do Przyszłości", dzięki której mamy nadzieję zaangażować i zmotywować do pracy z drukiem 3D jeszcze więcej uczniów.
Czy długopisy 3D są bezpieczne dla dzieci?
Monika Nowicka (prezes): Długopisy 3D Banach są bezpieczne dla dzieci. Oczywiście należy przestrzegać podstawowych zasad BHP i zaleceń producenta. W naszej ofercie posiadamy długopisy 3D Banach, które są – w zależności od modelu – dostosowane dla różnych grup wiekowych. Przykładowo, długopis 3D Banach Plus jest długopisem niskotemperaturowym, który idealnie nadaje się do prowadzenia zajęć również z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Jakie dodatkowe materiały lub akcesoria są dostępne dla użytkowników długopisów 3D?
Monika Nowicka (prezes): Podstawowym wsparciem są przygotowane przez nas scenariusze zajęć i różnorodne karty pracy. Opracowaliśmy także kilka przydatnych technik pracy z długopisem oraz sposoby, w których długopis 3d wspiera terapie z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Prezentujemy te materiały w naszych autorskich e-bookach oraz podczas webinariów z ekspertami w tej dziedzinie.
Dodatkowo planujemy wydanie tematycznych modułów z różnymi akcesoriami przeznaczonych do długopisów Banach 3D. Chcemy, aby wspierały uczniów w eksperymentowaniu i odkrywaniu nowych umiejętności. Wierzymy, że już w najbliższym roku szkolnym uczniowie będą mogli cieszyć się z tych nowych możliwości.
Na jakich lekcjach można najefektywniej korzystać z długopisów 3D?
Monika Nowicka (prezes): Długopisy 3D Banach są wszechstronnym narzędziem edukacyjnym – zarówno w przedszkolu, jak i w szkole. Mogą być wykorzystywane na wielu przedmiotach, m.in. takich jak: nauki przyrodnicze, matematyka, sztuka, technologia czy projektowanie. Długopisy 3D mogą być doskonałym narzędziem do wizualizacji i eksploracji geometrii. Na lekcji biologii uczniowie mogą zaprojektować trójwymiarowe modele DNA czy układu kostnego, co pozwoli im lepiej zrozumieć strukturę i funkcje różnych organizmów. Na zajęciach plastycznych umożliwiają „młodym artystom” wykorzystać własne pomysły. Pobudzają ich kreatywność, bowiem dzięki nim mogą stworzyć abstrakcyjne modele, ozdoby czy figurki.
Dzięki długopisom 3D uczniowie mogą poszerzać umiejętności techniczne, tworząc prototypy i modele przedmiotów technicznych czy nawet budynków. To doskonały sposób na eksperymentowanie z projektowaniem i rozwiązywaniem problemów inżynierskich. Kolejnym przedmiotem, na którym doskonale odnajdą się długopisy 3D, jest lekcja historii. Tutaj uczniowie mogą tworzyć repliki starożytnych budowli, zbroi, broni czy przedmiotów z różnych epok, co pozwoli im lepiej zrozumieć kontekst historyczny.
Oczywiście możliwości wykorzystania długopisów 3D są szerokie i mogą być dostosowane do konkretnych celów nauczania na różnych przedmiotach. Ważne jest, aby nauczyciel dostosował zadania czy projekty do poziomu i zainteresowań swoich uczniów.
Jakie są korzyści dla uczniów wynikające z użytkowania długopisów 3D w szkole?
Monika Nowicka (prezes): Praca z długopisami 3D niesie wiele korzyści dla dzieci i młodzieży, m.in.: stymuluje wyobraźnię i kreatywność uczniów, rozwija umiejętności twórczego rozwiązywania problemów, a nawet rozwija przestrzenne myślenie.
Jednak przede wszystkim korzystanie z nowoczesnych technologii, takich jak długopisy 3D, zwiększa motywację uczniów do nauki. Tworzenie własnych projektów i widzenie ich fizycznego rezultatu sprawia, że uczniowie czują się bardziej zaangażowani oraz zmotywowani do nauki.
Korzystanie z długopisów 3D w szkole może przynieść wiele korzyści zarówno pod względem edukacyjnym, jak i rozwojowym. Umożliwiają one uczniom rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i rozwiązywania problemów, co stanowi cenne wsparcie dla procesu uczenia.
Twórz z nami szkołę przyszłości już dziś
W ramach programu Laboratoria Przyszłości oraz Mobilne Laboratoria Przyszłości prowadzimy nabór Partnerów i Ambasadorów, którzy chcą razem z nami unowocześniać polską edukację. Jeśli jesteś metodykiem, który zgodnie z podstawą programową tworzy scenariusze lekcji, firmą zaangażowaną w rozwój sektora edukacyjnego, lub rodzicem, dla którego Laboratoria Przyszłości są ważną i potrzebną inicjatywą - dołącz do nas!