Znamy zwycięzców ogólnopolskiego turnieju Liga Robotów!
07.12.2023
Ogólnopolski turniej robotyczny Liga Robotów za nami! 33 uczniowskie drużyny z całej Polski zmierzyły się ze sobą w finałowych rozgrywkach na PGE Narodowym w Warszawie. W uroczystym finale wzięli udział Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Wojciech Murdzek, Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Antoni Rytel oraz dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Tomasz Madej.
Spośród 700 zgłoszonych drużyn do ogólnopolskiego finału zakwalifikowały się 33 zespoły, które zdobyły największą liczbę punktów podczas turniejów regionalnych w Inowrocławiu, Wrocławiu, Łodzi, Mysłowicach, Koszalinie, Warszawie, Lublinie i Myślenicach. Podczas uroczystego finału na PGE Narodowym w Warszawie uczestnicy zmierzyli się w 3 kategoriach:
- Wyścig – pokonanie jak najdłuższego dystansu na specjalnie przygotowanym torze;
- Programowanie – zaprogramowanie robota przygotowanego przez organizatorów turnieju;
- Zadanie praktyczne – rywalizacja dwóch robotów przeciwnych drużyn, które miały do wykonania określone zadania na macie.
Podczas dzisiejszych rozgrywek eliminacyjnych wytypowano 16 drużyn, które wzięły następnie udział w rozgrywce finałowej, w której wyłonieni zostali laureaci turnieju.
Dziękuję wszystkim, którzy tworzyli ramy programu Ligi Robotów i pomogli w jego finansowaniu. Dziękuję również za sympatię zaangażowanym szkołom, rodzicom i instytucjom oraz Wam, którzy dołączyliście do przygody Ligi Robotów. Ta przygoda jest namiastką naszych aktualnych projektów, a dokładnie Laboratoriów Przyszłości, Planetobusów czy Naukobusów. To wszystko jest wyjściem Ministerstwa Edukacji i Nauki do młodych ludzi, by pokazać, że świat wirtualny jest ciekawy i oferuje szereg możliwości edukacyjnych i nie tylko. Zawody Ligi Robotów odzwierciedlają dynamikę zmian w obecnym świecie technologii. Mam nadzieję, że w przyszłości będziecie kontynuowali przygodę z robotami
– powiedział podczas otwarcia turnieju Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki Wojciech Murdzek.
Około dwóch lat temu powstał pomysł Laboratoriów Przyszłości, z którego m.in. zrodziła się inicjatywa jaką jest Liga Robotów. Celem tego pomysłu, nie było tylko wyposażenie polskich szkół w nowoczesny sprzęt, ale przede wszystkim otwarcie ich na innowacje, eksperymenty oraz włączenie nowych technologii do codziennych zajęć z uczniami. Dziękuję wszystkim, którzy byli zaangażowani w ten projekt ze strony Ośrodka Rozwoju Edukacji, Ministerstwa Edukacji i Nauki, Instytutu Badań Edukacyjnych, Centrum GovTech a przede wszystkim dziękuję wszystkim drużynom za udział - to właśnie Wy jesteście głównymi bohaterami tego turnieju. Jesteście dowodem na to, że Polska jest krajem przyszłościowym - gdzie rozwijane są nie tylko kompetencje podstawowe, ale przede wszystkim te dotyczące zaawansowanych technologii z dziedzin tj. robotyka
– podkreślał podczas ogłoszenia wyników zawodów Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej Antoni Rytel.
Dziś 33 drużyny spotkały się na jednym z największych stadionów w Polsce PGE Narodowy. To ogromne wyróżnienie, że tu jesteście, pokonaliście w rozgrywkach regionalnych inne zespoły i znaleźliście się w finale Ligi Robotów. Mam nadzieję, że ten i każdy kolejny tego typu projekt będzie się cieszył równie dużym zainteresowaniem. Liczę, że w kolejnych latach będziemy mogli dla Was kontynuować działania związane z robotyką i programowaniem
– powiedział dyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Tomasz Madej.
Poniżej prezentujemy listę zwycięskich drużyn!
Zwycięzcy
- I miejsce: Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi Nr 3 w Płocku
- II miejsce: Zespół Szkolno-Przedszkolny w Soninie
- III miejsce: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Tomaszowie Lubelskim
O Lidze Robotów
Liga Robotów to projekt realizowany w ramach największego rządowego programu edukacyjno-technologicznego Laboratoria Przyszłości. Inicjatywę realizuje Ministerstwo Edukacji i Nauki wraz z partnerami: Centrum GovTech, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji i Instytutem Badań Edukacyjnych.
Celem Ligi Robotów jest nie tylko promowanie robotyki i nowoczesnych technologii, lecz także rozwijanie kompetencji przyszłości wśród uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych. Ideę projektu oparto na kierunkach STEAM, łącząc naukę, inżynierię, technologię, sztukę i matematykę. Uczestnicy turnieju rozwijają umiejętności manualne i społeczne, zdobywając doświadczenie w budowie robotów, programowaniu i kreatywnym podejściu do rozwiązywania problemów.