Badania transdyscyplinarne wobec wyzwań społecznych
04.09.2020
Dyrekcja OECD ds. Nauki, Technologii i Innowacji (STI) opracowała w ramach serii OECD STI Policy Papers, raport Addressing societal challenges using transdisciplinary research, który analizuje, w jaki sposób badania transdyscyplinarne Transdisciplinary Research (TDR) mogą posłużyć do stawiania czoła złożonym wyzwaniom społecznym.
Opracowanie dostarcza skutecznych odpowiedzi w sytuacjach kryzysowych, takich jak np. pandemia COVID-19, a także rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju w postaci 28 studiów przypadków. Identyfikowane są również główne przeszkody w skutecznym wdrażaniu badań transdyscyplinarnych.
Sytuacje kryzysowe dotyczące pandemii zdrowotnych manifestują się w wielu skalach i wymagają innowacji technologicznych i społecznych. W celu osiągniecia skutecznej reakcji, różne dyscypliny naukowe, w tym nauki przyrodnicze i społeczne, nauki humanistyczne powinny współpracować i w pełni angażować inne podmioty sektora publicznego i prywatnego, w tym decydentów. W tym przypadku, wyzwania społeczne nie mogą być rozpatrywane wyłącznie na podstawie badań dyscyplinarnych.
Badania transdyscyplinarne po raz pierwszy pojawiły się jako koncepcja na międzynarodowej konferencji OECD poświęconej interdyscyplinarnym badaniom i edukacji w 1970 roku. Ten tryb badań polega na tworzeniu nowej wiedzy i przekształcenia jej dla dobra społeczeństwa. Naukowcy akademiccy z dziedzin niezwiązanych ze sobą - w tym nauk przyrodniczych współpracują z uczestnikami niebędącymi naukowcami, wykorzystując szeroki zakres dziedzin naukowych i pozanaukowych, takich jak wiedza lokalna i tradycyjna oraz normy i wartości kulturowe.
Więcej informacji:
OECD (2020), "Addressing societal challenges using transdisciplinary research", OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, No. 88, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/0ca0ca45-en
Photo: ©OECD 2020