Debata na temat realizacji celów Agendy 2030
22.06.2023
Świat jest w połowie okresu realizacji celów Agendy 2030 więc rok 2023 jest szczególnie pracowity w tym zakresie. Do najważniejszych wydarzeń należą czerwcowy szczyt Nowego Globalnego Paktu Finansowego pod przewodnictwem Francji (21.06.2023 w Paryżu), Forum Polityczne Wysokiego Szczebla Organizacji Narodów Zjednoczonych (HLPF) w lipcu 2023 a także Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ZO ONZ) i szczyt SDG współorganizowany przez Irlandię i Katar we wrześniu 2023 w Nowym Jorku.
Niestety analizując stan realizacji celów Agendy 2030 nie można mieć powodów do zadowolenia. Tylko jedna trzecia krajów jest na dobrej drodze do redukcji ubóstwa, a atak Rosji na Ukrainę spowodował m.in. kryzysy energetyczny i żywnościowy, co bardzo przyczynia się do jego zwiększenia.
Dlatego OECD również pochyla się nad problemami stanu realizacji celów Agendy 2030 i wykorzystuje swój potencjał do wskazywania dobrych praktyk. W tegorocznej edycji dialogu na ten temat skupiono się na omówieniu postępów w zakresie celu nr 6 : Czysta woda i warunki sanitarne (SDG 6, Clean water and sanitation) oraz celu nr 9 : Przemył, infrastruktura i innowacyjność – spojrzenie na infrastrukturę (SDG 9, Industry, Infrastructure, and Innovation – Focus on Infrastructure). Dyskusja dotyczyła zbadania, w jakim stopniu dorobek OECD w postaci zaleceń w sprawie wody i zarządzania infrastrukturą przyczyniają się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju oraz w jaki sposób można przyspieszyć ich realizację.
Woda jest zarówno samodzielnym SDG’s, jak i nieodłącznym elementem wszystkich celów zrównoważonego rozwoju. Jasne jest, że dostęp do czystej wody może być jednym z rozwiązań wielu kryzysów, w tym dotyczących zmian klimatu, bezpieczeństwa żywnościowego i energetycznego, migracji i nierówności.
Przyjęte w 2016 r. przez Radę zalecenie OECD w sprawie wody zastąpiło cztery poprzednie zalecenia. Opiera się ono na prognozie środowiskowej OECD do 2050 r. i daje wytyczne polityczne władzom centralnym i regionalnym dotyczące głównych kwestii związanych z gospodarką wodną. Są to mianowicie wytyczne dotyczące ilości wody potrzebnej na świecie aby zaspokoić popyt i jej jakości, wskazówki dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z wodą, zarządzania oraz ustalania cen i finansowania wydatków na wodę. Obejmuje też wskazania dotyczące wykorzystania wody w rolnictwie i miastach oraz kwestii z tym związanych.
Dobre zarządzanie infrastrukturą jest nie tylko wskazane do osiągnięcia celu zrównoważonego rozwoju nr 9, ale ma również bezpośredni wpływ na wszystkie pozostałe 16 celów Agendy 2030. Dostęp do niedrogiej, niezawodnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii (cel zrównoważonego rozwoju nr 7) wymaga wysokiej jakości inwestycji w infrastrukturę energetyczną na obszarach miejskich i wiejskich. Podobnie inne inwestycje dotyczące infrastruktury mają również bezpośredni wpływ na zobowiązania do ograniczenia emisji dwutlenku węgla i na zrównoważone wykorzystanie zasobów naturalnych, takich jak powietrze, woda, ekosystemy lądowe
i lasy (cel zrównoważonego rozwoju nr 13, 14 i 15).
Rozwój wysokiej jakości, niezawodnej, zrównoważonej i odpornej infrastruktury będzie wymagał poprawy jakości rządowego sterowania i fundamentalnego dostosowania procesów planowania i realizacji infrastruktury.
OECD ma bogaty dorobek w tym obszarze. Przyjęte w 2020 r. przez Radę zalecenia OECD w sprawie zarządzania infrastrukturą opierają się na ramach OECD dotyczących zarządzania infrastrukturą z 2018 r. i aktualizują je. Dostarczają krajom praktycznych wskazówek dotyczących wydajnych, przejrzystych i responsywnych procesów decyzyjnych w zakresie inwestycji infrastrukturalnych. Wspierają podejście obejmujące cały rząd i obejmuje cały cykl życia projektów infrastrukturalnych, kładąc szczególny nacisk na względy regionalne, społeczne, związane z płcią i środowiskiem naturalnym.
Photo: OECD